«جولیان. ای. بارنز» در گزارش ۱۶ مارس در نیویورک تایمز نوشت، ولادیمیر پوتین دستور داده بود تلاش‌های گسترده‌ای برای آسیب زدن به «جو بایدن» طی انتخابات سال گذشته انجام گیرد. از جمله این تلاش‌ها می‌توان به عملیات مخفی برای تاثیرگذاری بر افراد نزدیک به ترامپ اشاره کرد. این چیزی است که گزارش اطلاعاتی که روز سه شنبه منتشر شد فاش کرده است. این گزارش نام آن افراد را منتشر نکرد اما چنین به نظر می‌رسد که به رادولف جولیانی، وکیل ترامپ، هم اشاره کرده بود. این گزارش اطلاعاتی می‌گوید: «دولت روسیه و نیروهای نیابتی‌اش که همگی به منافع کرملین خدمت می‌کنند سخت در تلاش بودند تا بر درک عمومی مردم آمریکا تاثیر بگذارند.» این گزارشِ از طبقه‌بندی خارج شده نمایاننده جامع‌ترین ارزیابی اطلاعاتی از تلاش‌های خارجی برای تاثیرگذاری بر آرای ۲۰۲۰ بوده است.

این گزارش می‌افزاید که علاوه‌بر روسیه، برخی کشورهای دیگر هم به‌دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات بودند. چین هم به نوبه خود تلاش می‌کرد و در نهایت به این نتیجه‌گیری رسید که این تلاش‌ها راه به جایی نخواهد برد و به احتمال زیاد (به نوشته گزارش اطلاعاتی مذکور) ممکن است تاثیراتی معکوس داشته باشد. مدیر اطلاعات ملی آمریکا هم در همین رابطه گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور عملیات سایبری و تبلیغاتی برای صدمه زدن به جو بایدن نامزد حزب دموکرات را صادر کرد و چهره‌های مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه سعی کردند که روایت مسکو را به رسانه‌ها و برخی از نزدیکان ترامپ منتقل کنند. این سازمان‌ها همچنین یک نظریه توطئه دایر بر اینکه یک شرکت ساخت دستگاه‌های شمارش آرا با ونزوئلا ارتباط داشته و نتایج را به نفع جو بایدن دستکاری کرده است، رد کردند. این نظریه توطئه را وکلای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مطرح کرده بودند. آنها گفتند که درباره این ادعا تحقیق شده و «نتیجه‌گیری شده است که اعتباری ندارد.»

به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، اطرافیان ترامپ و خود وی این گزارش‌ها را رد کرده‌اند. آنها بر این باور بودند که کرملین از انتخاب دوباره ترامپ خوشحال می‌شد. اطرافیان ترامپ هر گونه مداخله خارجی و دخالت روسیه را رد کرده و در عوض بار تقصیر را به گردن جمهوری‌خواهان و چینی‌ها انداختند که به نمایندگی از دموکرات‌ها عمل کرده و باعث می‌شدند ادعای ترامپ در مورد بایدن و خانواده‌اش نادیده گرفته شود. حلقه نزدیک ترامپ دست چینی‌ها و جمهوری‌خواهانِ دست نشانده دموکرات‌ها را در یک کاسه می‌بیند. در هر حال، گزارش اطلاعاتی مذکور نشان می‌دهد که نه روسیه و نه هیچ کشور دیگری نتوانست نتیجه آرا و صندوق‌ها را عوض کند. تلاش هکرهای روس برای دسترسی به شبکه‌های دولتی و محلی ارتباطی به تلاش‌های مسکو برای تاثیرگذاری در آرای انتخاباتی نداشت. این گزارش اطلاعاتی توضیح نداد که چگونه و بر چه مبنایی جامعه اطلاعاتی به این نتیجه‌گیری در مورد عملیات‌های روسیه طی انتخابات ۲۰۲۰ رسیده است. اما مقام‌ها گفته‌اند که «اطمینان بالایی» به نتیجه‌گیری‌هایشان در مورد مداخله پوتین دارند و اعلام کردند که آژانس‌های اطلاعاتی روش‌های جدید جمع‌آوری اطلاعات را پس از استخراج یکی از بهترین منابع‌شان در کرملین در سال ۲۰۱۷ بسط و توسعه داده‌اند. گزارشگر نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌افزاید، تلاش‌های خارجی برای اعمال نفوذ بر انتخابات آمریکا احتمالا در سال‌های آتی هم ادامه یابد. افکار عمومی نسبت به تلاش‌های گمراه‌کننده آگاه‌تر شده و رسانه‌های اجتماعی و بازیگران آنها هم گزارش‌های مجعول را به سرعت شناسایی می‌کنند. با این حال، بخشی از جامعه آمریکا مشتاق نظریه‌های توطئه هستند که محرک آن روس‌ها و دیگر دشمنان آمریکا هستند.

رویترز نیز در گزارشی مفصل تر از سایر خبرگزاری‌ها اعلام کرد که احتمالا یافته‌های این گزارش درباره نقش پوتین با توجه ویژه‌ای مواجه شود؛ در حالی که این گزارش نتیجه‌گیری کرده چهره‌های مورد حمایت روسیه نظیر آندری درکاچ، نماینده پارلمان اوکراین چهره‌های سیاسی آمریکایی که نامشان فاش نشده را برای کمپین خود استفاده کرده تا بایدن و پسرش‌هانتر را بدنام کنند. این گزارش نام درکاچ، کسی که در سال ۲۰۱۹ با رودی جولیانی، وکیل ترامپ ملاقات کرده را به عنوان شخصی یاد کرده که اگر تحرکاتش با دستور پوتین صورت نگرفته باشد اما دست کم تحرکات او از سوی پوتین ردگیری شده است. در این گزارش عنوان شده: پوتین فعالیت‌های آندری درکاچ را در دیدرس خود داشته است. مقام‌های ارشد دیگر نیز شامل مقام‌های ارشد امنیت ملی و اطلاعاتی که طبق ارزیابی ما دست کم بدون تایید ضمنی پوتین اقدام نمی‌کنند، در اعمال نفوذ انتخاباتی روسیه شرکت داشته‌اند. پیش‌تر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیقات سابق درباره مداخله انتخاباتی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز به این نتیجه رسیدند که روسیه در آن انتخابات هم به نفع دونالد ترامپ علیه رقیب دموکرات سابقش هیلاری کلینتون مداخله کرده است.

این گزارش در عین حال برخلاف ادعای همپیمانان ترامپ مبنی‌بر مداخله چین در انتخابات به نفع بایدن ارزیابی و عنوان کرده که پکن «تلاشی به جهت مداخله اعمال نکرد.» در این گزارش تصریح شد: «چین به‌دنبال ثبات در روابطش با آمریکا بوده و از نظرش هیچ نتیجه‌ای در انتخابات آمریکا آنقدر برایش سودمندی ندارد که بخواهد ریسک ضربه متقابل در صورت لو رفتن کارش را بپذیرد.» کاخ سفید به درخواست برای اظهار‌نظر درباره احتمال اعمال تحریم‌ها علیه روسیه طی چند روز آینده که نخستین‌بار از سوی سی.ان.ان گزارش شد پاسخ نداد. یک مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره گزارش سی.ان.ان گفت؛ بایدن «صراحتا‌ گفته» واشنگتن به اقدامات بی‌ثبات‌کننده روسیه پاسخ خواهد داد و به گام‌های آمریکا برای پاسخ به اتهام استفاده روسیه از سلاح شیمیایی علیه آلکسی ناوالنی منتقد کرملین اشاره کرد. این مقام که نامش را فاش نکرد، گفت: «به‌زودی (تحریم‌های) بیشتر وجود خواهد داشت.» دو منبع به رویترز گفتند، این تحریم‌ها احتمالا به مساله هک و حمله سایبری مرتبط با شرکت آمریکایی سولارویندز برای اعمال نفوذ در شبکه‌های دولت آمریکا و همچنین گزارش مربوط به تعیین جایزه از سوی روسیه برای شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان برای کشتن نیروهای ائتلاف تحت‌رهبری آمریکا در افغانستان خواهد پرداخت. مسکو دست داشتنش در این هک و اتهامات مربوط به تعیین جایزه را رد کرده است. گزارش اطلاعاتی آمریکا عنوان کرد که با اطمینان بالا ارزیابی می‌کند که رهبران روسیه «ترجیح‌شان پیروزی مجدد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق در انتخابات آمریکا به‌رغم ضدروسی تلقی‌‌شدن برخی از سیاست‌های دولتش بوده است.» طبق گزارش رویترز، یک فرد دیگر مرتبط با نهادهای اطلاعاتی روسیه به‌نام کنستانتین کیلیمنیک به ایفای نقشی کلیدی پرداخته است. این گزارش بیان داشت، کیلیمنیک و درکاچ با افراد مرتبط با ترامپ دیدار کرده و آنها ابزارهایی را به‌منظور اعمال فشار برای انجام تحقیقات رسمی علیه بایدن داده‌اند و در این راستا درکاچ چهار فایل صوتی ضبط‌شده را منتشر کرد با این هدف که نشان دهد بایدن برای محافظت از پسرش از یک تحقیقات ضدفساد در اوکراین تلاش کرده است. جولیانی جزو کسانی بود که از چنین ادعاهایی حمایت کرد. کیلیمنیک یک فرد نزدیک و شریک با پل مانافورت بود که قبلا رئیس کمپین ۲۰۱۶ ترامپ بود. ترامپ سال گذشته میلادی مانافورت را در ارتباط با یک محکومیت قضایی مرتبط با تحقیقات مولر مورد عفو قرار داد.

همچنین گزارش مذکور عنوان کرد، ماموران روسیه تلاش کردند شرکت‌های وابسته به شرکت انرژی اوکراینی بوریسما را هک کنند «با این هدف احتمالی که اطلاعاتی در ارتباط با خانواده جو بایدن جمع‌آوری کنند.»‌هانتر بایدن پیش‌تر عضو هیات مدیره شرکت بوریسما بوده است. در بخش دیگری از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا آمده است؛ «شاهد تلاش‌های سایبری مداوم روسیه برای کسب دسترسی به زیرساخت‌های انتخاباتی نبوده است.» این گزارش عنوان کرد که به جایش، یک «عنصر کلیدی» استراتژی آن استفاده از افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه با هدف «ارائه روایت‌های نفوذی» از طریق رسانه‌ها، مقام‌های آمریکایی و آمریکایی‌های برجسته بوده است. در این گزارش بیان شد: «تلاش اولیه کشف‌شده از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا مرتبط با روایتی است که عوامل روسی از سال ۲۰۱۴ شروع به گسترش آن کرده و اتهامات وجود روابط مفسدانه میان بایدن، خانواده‌اش و دیگر مقام‌های آمریکایی و اوکراینی را مطرح کردند.» به نوشته این گزارش کیلیمنیک به عنوان «مامور نفوذ روسیه» توصیف و گفته شده که «برای آسیب‌زدن به روابط آمریکا با اوکراین و نامزدی جو بایدن تلاش کرده است.» طبق این گزارش، انگیزه تلاش‌های مسکو برای آسیب‌زدن به کاندیداتوری انتخاباتی جو بایدن ناشی از این باور کرملین بوده که انتخاب شدن او به ریاست جمهوری آمریکا «برای منافع روسیه زیانبار خواهد بود.» آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که یک دموکرات است گفت، این ارزیابی به تاکید بر آنچه که قبلا مشخص شد می‌پردازد؛ «روسیه به جهت کمک به ترامپ و آسیب زدن به بایدن و تضعیف اعتماد به فرآیند انتخاباتی مداخله کرده است.» شف در بیانیه‌ای گفت: «صرف‌نظر از اینکه چه کشوری به‌دنبال اعمال نفوذ در نظام سیاسی ما بوده و چه کسی قرار بوده از آن سود ببرد، هر دو حزب اصلی آمریکا باید با صدای واحدی صحبت کرده و هر‌گونه مداخله در انتخابات ما را نفی کنند. ما باید جلوی هرگونه تلاش برای مداخله خارجی را گرفته و در برابر آن محافظت داشته و تضمین کنیم که رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات آمریکا تصمیم می‌گیرند.»