عملیات سری در مسکو

سوای روسیه، دولت بایدن باید توجه خود را به چین هم معطوف کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در مجموع باید دید واکنش‌های دولت بایدن به تهدیدات جاسوسی در فضای سایبری چه خواهد بود؛ چرا که این کشورها قصد دارند به زیرساخت‌های آمریکا آسیب برسانند. این در حالی است که زیرساخت‌های آمریکایی از هم‌اکنون نیز آسیب‌پذیر است. در این زمینه دولت بایدن قصد دارد تحریم‌های اقتصادی و سایر تحریم‌ها را علیه روسیه و در واکنش به هک کمپانی سولار ویندوز وضع کند. کمپانی مایکروسافت، اطلاعات روسیه را مقصر این هک می‌داند.

یکی از مقام‌های آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز یکشنبه گفت انتظار می‌رود نخستین اقدام دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روسیه با انجام یکسری کارهای مخفیانه در شبکه‌های روسی و همچنین وضع تحریم‌های اقتصادی در سه هفته آتی صورت گیرد.

اخیرا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود که تحریم‌ها و اقدامات پنهانی، موثرترین کارهایی است که آمریکا علیه روسیه انجام می‌دهد.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت فوریه سال‌جاری میلادی به هیاتی در سنای آمریکا گفته بود که شواهدی دارد که یک آژانس اطلاعاتی روسی در حمله هکری گسترده کمپانی سولار ویندوز دست داشته که در آن دست کم ۹ آژانس فدرال و ۱۷ هزار کمپانی خصوصی هدف قرار گرفتند. روسیه این اتهام را رد کرده است. با این حال دولت آمریکا قصد دارد تا‌ مانع حملات بعدی روس‌ها و احتمالا چینی‌ها شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: «این مساله در کاخ سفید، پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی در روزهای اخیر پس از افشای عمومی در مورد یک نقص عمده در سیستم‌های ایمیل مایکروسافت که توسط مشاغل کوچک، دولت‌های محلی و برخی کاربری‌هایِ پیمانکاران اصلی نظامی استفاده می‌شود، فوریت بیشتری پیدا کرده است.»

اخیرا نیز حملاتی به مایکروسافت شده است. این کمپانی بزرگ آمریکایی، متجاوزان سایبری را چینی خوانده و گفته است که این حملات با حمایت دولت چین صورت می‌گیرد. مایکروسافت می‌گوید که بین رقبا برای حمله رقابت به‌وجود آمده است و بازیگران زیادی، از جمله چینی‌ها در حملات اخیر نقش داشته‌اند.

دولت ایالات‌متحده هیچ‌گونه تصمیم‌گیری رسمی درباره اینکه مسوول این هک چیست، فاش نکرده است، اما در کاخ سفید و محوطه دانشگاه مایکروسافت در ردموند واشنگتن، این ترس وجود دارد که جاسوسی و سرقت مقدمه‌ای برای فعالیت‌های تخریبی بیشتر مانند تغییر داده‌ها یا پاک کردن آنها باشد. در این زمینه روز یکشنبه کاخ سفید در بیانیه‌ای که شورای امنیت ملی صادر کرد، بر جدی بودن وضعیت تا‌کید شده است. در این بیانیه آمده است: کاخ سفید در حال بررسی نسبت به نوع واکنش به این قبیل اقدامات است تا‌ مانع نفوذ‌های بعدی شود. در این بیانیه تصریح شده است که واکنش دولت آمریکا توسط «آن نوبرگر»، یک مقام ارشد سابق آژانس امنیت ملی که اولین متصدی پست تا‌زه ایجاد شده است، تنظیم می‌شود. نام این پست جدید معاون مشاور امنیت ملی در زمینه سایبر و فناوری‌های نوظهور است. در این بیانیه تا‌کید شده است که مقامات امنیت ملی، تمام آخر هفته را روی مساله نفوذ اطلاعاتی کار کردند و باید اذعان کرد که این نوع حملات تهدیدی کاری است و ما از اپراتورهای شبکه می‌خواهیم این مساله را بسیار جدی بگیرند.

جیک سالیوان در حساب کاربری توییتر خود نیز نوشت: ما از نزدیک گزارش‌ها را رصد می‌کنیم. در این شرایط تیم امنیت ملی سالیوان و آن برگر تلاش خود را روی هدف این سرقت‌ها معطوف کرده‌اند که آیا این سرقت‌ها به‌منظور دزدی داده‌ها بوده است یا اینکه کشور متخاصم قصد دارد تا‌ داده‌ها را تغییر دهد یا پاک کند.