ارتش حتی با قول برگزاری انتخابات جدید و هشدارهای تهدیدآمیز نتوانسته تظاهرات و کارزار نافرمانی مدنی را خنثی کند. مخالفان خواستار آزادی آنگ ‌سان سوچی هستند. شاهدان می‌گویند که در شهر یانگون، هزاران نفر در دو مکان اصلی تجمع کردند و شعار آزادی سوچی را سر دادند. همزمان ده‌ها هزار نفر هم در دومین شهر بزرگ این کشور یعنی ماندالای - جایی که کشتارهای روز شنبه رخ داد - حضور پیدا کردند اما این معترضان درحالی‌که در حال راهپیمایی صلح‌آمیز بودند، با خشونت نیروهای امنیتی پراکنده شدند.

در میتی‌کیانا، شهری در شمال این کشور که در روزهای اخیر برخوردهای شدیدی با مردمش شده است، معترضان به یاد کشته‌شدگان این اعتراضات گل کاشتند. تصاویر نشان می‌دهد که جمعیت زیادی در شهرهای مرکزی مونیوا و باگان، در داویی و میئیک در جنوب و میاوادی در شرق راهپیمایی کردند. یک معترض جوان در ماندالای گفت: «آنها سر غیرنظامیان را هدف قرار دادند. آنها آینده ما را هدف قرار می‌دهند.»

زاو مین تون، سخنگوی ارتش میانمار که سخنگوی شورای جدید نظامی این کشور هم به حساب می‌آید، به سوالات رویترز مبنی بر هدف قرار دادن نظامیان پاسخ نگفت و حاضر به گفت‌وگو با این سایت خبری نشد. با این حال وی روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اقدامات ارتش در چارچوب قانون اساسی بوده و توسط اکثر مردم پشتیبانی می‌شود و معترضان را به‌دلیل تحریک خشونت مقصر قلمداد کرد. بیش از دو هفته اعتراض، برخلاف اعتراضات پیشین که در طول تقریبا نیم قرن حکومت مستقیم نظامیان تا سال ۲۰۱۱ رخ می‌داد، عمدتا مسالمت‌آمیز بوده است.

اگر شمار کشته‌شدگان روز یکشنبه درست باشد، بعید به نظر می‌رسد که مردم نسبت به این خشونت ساکت بمانند. ین نی ‌این هم‌ در یانگون گفت: «شمار کشته‌شدگان در حال افزایش است. اما متوقف نخواهیم شد.»

مشکلات در ماندالای با درگیری بین نیروهای امنیتی و اعتصاب کارگران کشتی سازی آغاز شد. کلیپ‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد اعضای نیروهای امنیتی به سمت معترضان شلیک می‌کنند و شاهدان می‌گفتند آنها پوکه‌های خرج شده گلوله‌های جنگی و گلوله‌های لاستیکی را پیدا کرده‌اند.  تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای میانمار گفت که از مرگ دو نفر در ماندالای که یکی از آنها پسر نوجوانی است، وحشت کرده است. او در توییتر نوشت: «از خودروهای آب‌پاش گرفته تا گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم استفاده شده و اکنون نیروهای مسلح به سمت معترضان  - که صلح‌آمیز حضور پیدا کردند - مستقیم شلیک می‌کنند. این دیوانگی باید پایان یابد.»

روزنامه دولتی «گلوبال نیولایت» میانمار مدعی شد اعتصاب‌کنندگان اقدام به خرابکاری در کشتی‌ها کرده و با چوب، چاقو و منجنیق به پلیس حمله کردند. هشت پلیس و چند سرباز در این بین زخمی شدند.

این روزنامه اشاره‌ای به مرگ معترضان نکرده اما می‌گوید که برخی از معترضان متجاوز نیز به‌دلیل اقدامات نیروهای امنیتی مطابق قانون مجروح شدند. در این راستا حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» سوچی هر اقدامی برای خشونت را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد و خشونت‌های صورت گرفته را جنایت علیه بشریت خوانده‌است.

میا تواته توته خائینگ، معترض زن جوان، اولین کشته شده در میان معترضان ضدکودتا در روز جمعه بود. او در ۹ فوریه در مرکز نایپیتاو به ضرب گلوله کشته شد. صدها نفر روز یکشنبه در مراسم خاکسپاری وی شرکت کردند. رسانه‌های نظامی گفتند گلوله‌ای که باعث کشته شدن وی شده از اسلحه پلیس شلیک نشده و احتمالا این شلیک توسط خارجی‌ها صورت گرفته است.

در همین حال ارتش می‌گوید یک پلیس در اثر جراحات وارده در مواجهه با معترضان، جان خود را از دست داده است. ارتش پس از اتهام تقلب در انتخابات که به سوچی و دیگران وارد کرد، در هشتم نوامبر دست به بازداشت این افراد زد و قدرت را به دست گرفت. کمیسیون انتخابات اما ادعای تقلب را رد کرده است.