در بیانیه دادستانی عمومی مسکو که روز دوشنبه اول فوریه منتشر شد از درخواست مقامات زندان برای تغییر حکم تعلیقی ناوالنی به حکم قطعی حمایت شد. در بیانیه دادستانی آمده این درخواست قانونی و قابل توجیه است. یولیا ناوالنی، همسر ناوالنی هم که در تظاهرات روز یکشنبه برای ساعاتی بازداشت شده بود، روز دوشنبه در دادگاه حاضر شد. دادگاه او را به اتهام شرکت در تظاهرات به پرداخت معادل ۲۶۰ دلار محکوم کرد. ناوالنی که تابستان گذشته پس از مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک برای درمان به آلمان رفته بود، پس از بازگشت به مسکو بازداشت و روانه زندان شد. او دولت روسیه را به مسموم کردن خود متهم کرده است ولی کرملین این اتهام را رد می‌کند. علت بازداشت ناوالنی این‌طور عنوان شده که او در زمان تعلیق حکمی که شش سال پیش دادگاه برای او به اتهام فساد مالی صادر کرده، به‌طور مرتب موقعیت خود را به پلیس گزارش نداده است. ناوالنی گفته تشکیل پرونده فساد مالی برای او انگیزه سیاسی داشته است.

سازمان حقوق بشری او وی دی اینفو، (OVD Info) که تعداد بازداشت‌شدگان در تظاهرات را پیگیری می‌کند، اعلام کرد در جریان تظاهرات روز یکشنبه در روسیه بیش از ۵۳۰۰ نفر بازداشت شدند. این سازمان می‌گوید حدود ۱۸۰۰ نفر فقط در شهر مسکو و ۱۲۰۰ نفر در سن‌پترزبورگ بازداشت شدند. روز یکشنبه برای دومین هفته متوالی و با وجود هشدار مقام‌ها درباره غیرقانونی بودن هرگونه تجمع به دلیل شیوع کرونا، هزاران نفر در سراسر روسیه از مسکو و سن پترزبورگ تا نووسیبرسک و یکاترینبورگ با درخواست آزادی الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین، تظاهرات کردند. طبق محاسبه بخش روسی بی‌بی‌سی در بیش از ۱۲۰ شهر روسیه مردم در این تجمعات شرکت داشتند. در نووسیبرسک، در سیبری که سومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو و سن‌پترزبورگ است، حدود ۲ هزار نفر با وجود دمای منفی ۴۰ درجه به خیابان آمده‌اند. در یکاترینبورگ هم رسانه‌های محلی از حضور بیش از ۷ هزار نفر در تظاهرات گزارش داده‌اند.

بسیاری از فعالان نزدیک به ناوالنی بازداشت شده‌اند و بعضی دیگر هم از جمله برادرش و ماریا آلیوخینا، فعال شناخته‌شده، در بازداشت خانگی هستند. تعداد خبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات دیروز متفاوت گزارش شده است. سندیکای روزنامه‌نگاران روسیه (RUJ) تا عصر یکشنبه از بازداشت دست‌کم ۶۰ خبرنگار خبر داده بود. سندیکای روزنامه‌نگاران روسیه اعلام کرد پس از گفت‌و گوی  مسوولان سندیکا با مقامات پلیس محلی، تقریبا تمام خبرنگاران بازداشت شده پس از بررسی مدارکشان آزاد شدند. یک سازمان دیگر صنفی خبرنگاران از حدود ۱۰۴ مورد نقض حقوق خبرنگاران در جریان تظاهرات روز یکشنبه ۳۱ ژانویه خبر داد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها می‌گوید موارد خشونت علیه روزنامه‌نگاران در این هفته دو برابر تظاهرات هفته پیش، ۲۳ ژانویه بوده است. در واکنش به تحولات اخیر در روسیه، یک مقام فرانسوی از دولت آلمان خواست قرارداد عظیم نورد استریم ۲، ساخت خط لوله مستقیم از روسیه به آلمان را متوقف کند.