مکرون که در مقابل ده‌ها نفر از خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد که وی شنبه هفته گذشته با جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا تلفنی، صحبتی طولانی داشته و درخصوص اینکه نسبت به آینده ناتو چه تفکراتی دارد، سخن گفته است. مکرون تصریح کرد: این به آن معنا نیست که ما خواستار برچیدن اتحاد یا همکاری‌هایمان هستیم. انتخاب ما همکاری با یکدیگر بر سر ارزش‌ها و اهداف مشترکمان است. اما آن روزی که در همکاری‌ها وابسته شوید این به معنای محو شدن و تبدیل شدن به ابزار دیگران است.

غیرقابل اتکا بودن دولت پیشین آمریکا و انتقادهای پایان‌ناپذیر دونالد ترامپ از ناتو و اتحادیه اروپا، قاره سبز را به سمت تسریع در ارزیابی‌های مجدد  از راهبرد‌شان سوق داده است. مکرون تاکنون صریح‌ترین صدای اروپا بوده و خواستار سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در بخش‌های نظامی و فناوری و دوری از وابستگی تکنولوژیک این قاره به چین و حتی متحدی همچون آمریکا شده است.

مکرون گفت که در گفت‌وگوی تلفنی با بایدن به وی تصریح کرده است که اروپا به دنبال استقلال راهبردی خود است، چرا که اروپا باید خود بارش را به دوش بکشد. به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه تبادل نظرات بسیار مطبوع و دلپذیر بوده و در نهایت نیز این گفت‌وگو با توافق خاتمه یافته است. با این حال برخی از کشورها از جمله آلمان نسبت به استقلال اروپا دیدگاهی محتاطانه دارند.     

رئیس‌جمهوری فرانسه سال بعد باید در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شرکت کند و تصریح مکرون بر فرانسه و قدرت و سلطه اروپا، احتمالا بازی در زمین راست‌های میانه‌ است که خواهان استقلال بیشتر اروپا هستند. با این حال این اعتقادات صریح مکرون هم هست که از سال ۲۰۱۷ آن را نمایندگی می‌کند. مکرون که با ژاکت یقه‌دار و کت و شلوار آبی در این جمع کوچک خبرنگاران حضور پیدا کرده بود، بیش از یک و نیم ساعت در مورد برگزیت، تهدیدات موجود علیه دموکراسی، رابطه فرانسه با جمعیت بزرگ مسلمان کشورش صحبت کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه درباره برگزیت صحبت کرد و به لندن هشدار داد که دولت بوریس جانسون باید متحدانش را مشخص کند و تاکید کرد که دوستی نصفه و نیمه راه به جایی نمی‌برد. رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با گاردین و گروه کوچکی از دیگر رسانه‌ها گفت: بریتانیا قصد دارد چه سیاست‌هایی را برگزیند؟ بریتانیا نمی‌تواند بهترین متحد آمریکا، بهترین متحد اتحادیه اروپا و سنگاپور جدید باشد، باید مدلی را انتخاب کند.

مکرون ادامه داد: اما احساس من این است که رهبران این کشور همه این مدل‌ها را به مردمشان ارائه کرده‌اند. اگر بریتانیا یک سیاست ترانس آتلانتیک کامل در نظر دارد، پس باید برای اتحادیه اروپا شفاف‌سازی کند، چون اختلافاتی درباره قوانین و دسترسی به بازارها وجود خواهد داشت.

او تاکید کرد: «اگر بریتانیا تصمیم دارد تا سنگاپور جدید شود، که یک‌بار هم چنین نظریه‌ای به میان آمد، خوب نمی‌دانم چه بگویم. تصمیم‌گیری بر عهده من نیست اما من خواهان روابط خوب و مسالمت‌آمیز هستم. سرنوشت ما به هم پیوسته است، رویکرد فکری ما به هم پیوسته است، محققان و صنعتگران ما با هم کار می‌کنند، من به یک قاره مستقل و دولت-ملت‌ها اعتقاد دارم؛ من به نئوناسیونالیسم اعتقادی ندارم.» در ادامه رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: «من طرفدار آرزوی مشترک و یک سرنوشت مشترک هستم. امیدوارم بوریس جانسون هم چنین نظری داشته باشد چون فکر می‌کنم مردم انگلیس این‌طور فکر می‌کنند. ما متحد باقی می‌مانیم. تاریخ و جغرافیا تغییری نمی‌کند، بنابراین فکر نمی‌کنم که مردم انگلیس سرنوشت متفاوتی از ما داشته باشند.»

مکرون در پاسخ به پرسشی درباره سرزنش‌های طرف مقابل، نه فقط در بحث واکسن بلکه برگزیت و کنترل کرونا که معمولا شخص خودش را هدف می‌گیرد، با تمسخر گفت: «هر زمان که مشکلی با اتحادیه اروپا باشد، انگلیسی‌ها فقط دوست دارند از فرانسه و من متنفر باشند و بگویند که ما مسوول هستیم. من این نقش را پذیرفته‌ام. گاهی اوقات وقتی تنش وجود دارد، می‌پرسم که چرا من؟شاید این باعث شود که من از اهمیتی بیشتر از آنچه دارم، برخوردار شوم!»

امانوئل مکرون با لحن کاملا جدی با خبرنگاران گاردین سخنانش را این‌گونه ادامه داد: «من خیلی کشور شما را دوست دارم اما هما‌ن‌طور که گفتم، فکر می‌کنم برگزیت یک اشتباه بود. من به استقلال این مردم و افرادی که رای داده‌اند، احترام می‌گذارم و بنابراین چنین کاری باید انجام شود اما معتقدم که آن رای بر پایه دروغ‌های بیشمار بود و اکنون ما شاهد هستیم که چطور اوضاع از بسیاری جهات سخت‌تر شده است.» مکرون در جمع خبرنگاران همچنین به موضوعات دیگری از مداخله نظامی فرانسه در ساحل تا تئوری‌های توطئه، قانون جنجالی فرانسه علیه تجزیه‌طلبی مذهبی و اینکه چطور فرانسه با گذشته استعماری خود کنار می‌آید، پرداخت.

رئیس‌جمهوری فرانسه در این مصاحبه در عمل نشان داد که قصد دارد چرخش فلسفی و عملگرایانه‌اش را نشان دهد و از آزادی و تهدیدهای موجود علیه دموکراسی نیز سخن گفت: «همان‌گونه که می‌دانید! یک نفر نمی‌تواند بر تاریخ مسلط شود! اما می‌تواند تلاش کند تا به سرنخ آن برسد.» او رسیدن به سرنخ را در داستان ششم ژانویه جست‌وجو می‌کند که طرفداران ترامپ به کنگره حمله کردند و در عمل تبدیل به تهدیدی علیه دموکراسی شدند. وی گفت: «بدون احترام به آزادی‌های فردی و ایجاد چارچوبی برای بحث صلح‌آمیز، جوامع دموکراتیک با فروپاشی روبه‌رو می‌شوند. اما برخی از مردم، در فرانسه و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که سختی‌های اقتصادی، اجتماعی و سایر دشواری‌ها خشونت فیزیکی در خیابان‌ها را قابل توجیه می‌کند. من معتقدم این یک خطای عمیق است که دموکراسی را تهدید می‌کند.» او افزود: رسانه‌های اجتماعی نوعی جهش انسان‌شناختی ایجاد کرده‌اند که مشخصه بارز آن شیفتگی به نفرت است. در عین حال دموکراسی‌ها دستخوش تغییراتی شده‌اند که اصل اقتدار را از بین می‌برد، در حالی که بدون آن نمی‌توان انتظار کارکرد موثر داشت. این تحولات مساله فوری تنظیم مقررات شرکت‌های بزرگ خصوصی رسانه‌های اجتماعی را به وجود آورده است. مکرون می‌گوید: « به دلیل برجسته شدن آنها و حق تصمیم‌گیری در مورد زندگی من و زندگی ما در یک نظام دموکراتیک، من طرفدار تفویض اختیار به شرکت‌های خصوصی نیستم.»

مکرون همچنین در مورد مقررات سختگیرانه در عصر بیماری پاندمی سخن گفت و از منع آمد و شد از ساعت ۶ عصر حمایت کرد و گفت: طبیعی است نارضایتی‌ها افزایش یابد و وجود چنین تنش‌هایی درخصوص این مسائل و همچنین واکسن یک امر طبیعی است اما او از استراتژی اتحادیه اروپا برای مقابله با کووید-۱۹ دفاع کرد و گفت مقایسه کردن اروپا با کشوری مثل نیوزیلند که بسیار در مهار این بیماری موفق عمل کرده، امری اشتباه است. او همچنین گفت: نمی‌شود میزان واکسیناسیون اروپا را با اسرائیلی‌ها که جمعیت اندکی دارند مقایسه کرد.  مکرون در نهایت تصریح کرد که اگر همه کشورها با یکدیگر اقدام به همکاری کنند، این مساله حل خواهد شد و تاکنون نیز رویکرد اتحادیه اروپا در قبال واکسیناسیون منطقی بوده است. او اشاره‌ای هم به آمریکا داشت و گفت که آمریکا در فاز اول مهار این بیماری شکست خورد اما هم‌اینک خوب کار می‌کند و سرمایه‌گذاری وسیعی روی واکسیناسیون کرده است. مکرون گفت: آمریکایی‌ها نشان دادند که علم چقدر سریع می‌تواند خوب عمل کند و در این زمینه از ما بهتر بودند.