«دیوید ای. سنجر» در گزارش ۳ ژانویه ۲۰۲۱، در نیویورک تایمز نوشت: سالیوان در مصاحبه‌ای با شبکه «GPS» سی.ان.ان (او در ۴۴ سالگی جوان ترین مشاور امنیت ملی در بیش از نیم قرن گذشته است) همچنین اشاره کرد که دولت جدید  با چه سرعتی مسائل پیچیده مربوط به کنترل تسلیحات را می‌خواهد دنبال کند، آن هم در زمانی که بایدن سخت در تلاش است که با همه‌گیری کرونا و شوک اقتصادی برخاسته از آن مقابله کند. با این حال، اولین و مهم‌ترین مساله‌ای که در دولت جدید مطرح خواهد شد تمدید و تجدید «استارت‌نو» خواهد بود. البته این مسیر به این دلیل دشوار خواهد بود که دولت بایدن همزمان می‌خواهد دو مسیر را طی کند: از یک‌سو روسیه را به خاطر هک عظیم دستگاه‌ها و تشکیلات دولتی پاسخگو سازد و کاری کند که این کشور تاوانش را بدهد و از سوی دیگر در تلاش است «استارت نو» را با روسیه از سر بگیرد. با این حال، هک تشکیلات دولتی آمریکا گسترده تر از چیزی بود که بسیاری تصور می‌کردند. (تقریبا ۲۵۰ نهاد و دستگاه دولتی و خصوصی آمریکا هک شدند.)

به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، بایدن گفته است پس از اینکه دولت به‌طور رسمی مقصر حملات هکری  را تعیین کرد، «ما پاسخ خواهیم داد و احتمالا پاسخ‌مان مشابه خواهد بود.» این یعنی مجازات روسیه در عین حرکت به سوی «استارت نو». این پیمان یادآور دوره‌ای است که نبرد هسته‌ای بیش از جنگ سایبری در فضای میان دو کشور مسلط بود. «استارت نو» مانع از در غلتیدن طرفین به سوی نبرد هسته‌ای یا مسابقه هسته‌ای خواهد شد. سالیوان معتقد است که کنترل تسلیحات یکی از معدود حوزه‌هایی است که مسکو و دولت جدید آمریکا می‌توانند در آن همکاری کنند. تمدید این پیمان- که نیازی به اقدام سنا ندارد- اولین آزمون واقعی در مورد این مساله است که آیا آن همکاری میسر است یا خیر. دونالد ترامپ، که ظرف ۴ سال گذشته از چندین معاهده دیگر با روسیه هم خارج شد، در ابتدا اصرار داشت که چین نیز به این توافق دوجانبه ملحق شود، در غیر این صورت، ایالات‌متحده در صورت منقضی شدن آن در ۵ فوریه مبادرت به تمدید آن نخواهد کرد. او اندکی بعد از این درخواست هم عقب نشست. اما در هفته‌های پیش از انتخابات، مذاکرات بر سر تمدید این توافق خواه به دلیل خواسته آمریکایی‌ها و خواه به این دلیل که روس‌ها به این نتیجه رسیده بودند که ترامپ بازنده انتخابات است راه به جایی نبرد. احتمالا روس‌ها هم بنا داشتند پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مذاکرات جدیدی بر سر این پیمان آغاز کنند.

سالیوان همچنین گفت:«ما باید به خاطر منافع آمریکا به دنبال تمدید این معاهده باشیم.» مقام‌های انتقالی می‌گویند، تاکنون مذاکره‌ای میان مقام‌های دولت بایدن و روسیه بر سر نحوه تمدید این پیمان صورت نگرفته است. سالیوان می‌گوید دلیل آن احترام گذاشتن به سنت «یک ریاست‌جمهوری در یک زمان» است. استدلال مقام‌های دولت بایدن این است که تا زمانی که دولت جدید مستقر نشده از اعلام نظر در مسائل خارجی خودداری کنند تا هیچ شائبه‌ای پیش نیاید. گفت‌وگوهای چهار سال پیش میان سفیر روسیه در ایالات متحده و سرلشکر «مایکل. تی. فلین»، اولین مشاور امنیت ملی ترامپ، منجر به تحقیقات اولیه در مورد تعامل با روسیه شد. تیم بایدن می‌گوید که تا ظهر ۲۰ ژانویه (زمان تحلیف) با دقت تمام از برقراری هر گونه ارتباط با طرف‌های خارجی در مورد هر مساله مهمی پرهیز خواهد کرد.

پیمان «استارت نو» چیست؟

معاهده «استارت نو» به منظور کاهش تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۰ منعقد شد. طبق این پیمان تعداد موشک‌های بالستیکی قاره پیمای هرکدام از دو طرف در زیردریایی‌ها و بمب افکن‌های سنگین نباید از ۷۰۰ فروند بیشتر باشد. همچنین در این پیمان در نظر گرفته شده که در هر یک از زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و ایالات متحده آمریکا، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای از ۲۲۰۰ به ۱۵۵۰ و تعداد سیستم‌های حامل از ۱۶۰۰ به ۸۰۰ کاهش یابد. این پیمان در آوریل سال ۲۰۱۰ توسط «باراک اوباما» و «دیمیتری مدودف»، روسای جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا و روسیه در پراگ به امضا رسید. این پیمان در فوریه ۲۰۲۱ به پایان رسید و تلاش‌های روسیه برای متقاعد کردن آمریکا برای آغاز مذاکرات جهت تمدید آن تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

دونالد ترامپ اصرار داشت در نسخه جدید پیمان «استارت نو»، علاوه بر روسیه، چین را هم دخیل کند اما پکن می‌گوید زرادخانه کوچکش جنبه دفاعی دارد و تهدیدی برای دیگر کشورها تلقی نمی‌شود. «ولادیمیر کوزین» از کارشناسان نظامی روسیه، گفت آمریکا تلاش خواهد کرد درخواست پیوستن چین به پیمان استارت نو را مطرح کند و با در نظر داشتن عدم تمایل پکن برای این کار خروج خود از این پیمان پس از فوریه ۲۰۲۱ را توجیه کنند. با این حال، فرستاده ویژه سابق ترامپ در زمینه کنترل تسلیحات اعلام کرد پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی (استارت نو) با روسیه باید شامل سیستم‌های جدید تسلیحاتی هم بشود. اشاره نماینده آمریکا به موشک‌های بین قاره‌ای جدید سرمت و موشک هایپرسونیک آوانگارد و همچنین سیستم موشکی هایپرسونیک کینژال، موشک کروز پیشرفته قاره پیمای بوروستنیک و یک وسیله زیردریایی بدون سرنشین با امکان تجهیز به سلاح‌های هسته‌ای است. «کنستانتین کاساچف»، رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه، معتقد بود: «آمریکا به دنبال توازن قوا نیست، بلکه در پی برتری نظامی یک جانبه است. اگر کسی زمانی تصمیم به از بین بردن پیمان بگیرد، دلیلش تنها یک چیز می‌تواند باشد: آمریکایی‌ها می‌خواهند نقض تعهدات خود نسبت به سایر توافق‌نامه‌ها را از چشم شرکا و رقبای خود پنهان کنند». مقام‌های روس می‌گویند بارها به طرف آمریکایی پیشنهاد مذاکراتی در این رابطه داده‌اند اما طرف آمریکایی تمایلی به پیشنهادهای روسیه نداشت.