موضع‌گیری روسیه به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

کابولوف روز چهارشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت: اقدامات آمریکا در مورد اظهارات دونالد ترامپ درباره سرعت بخشیدن روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بر وضعیت میدانی این کشور تاثیر چندانی ندارد و بیشتر جنبه تبلیغی دارد.

وی با بیان اینکه مساله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان غیرواقعی شده است، اظهار کرد: ترامپ قصد دارد نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند اما دست کم ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در این کشور باقی می مانند.

برخی از رسانه ها اعلام کردند که به پنتاگون دستور داده شده است تا به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق تا تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن در روز ۲۰ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه ۱۳۹۹)سرعت بخشد.

نماینده پوتین در امور افغانستان با زیر سوال بردن این برنامه آمریکا اعلام کرد: برخی طرف های دینفع ازجمله مقام های افغانستان همچنان امیدوارند که پس از روی کار آمدن بایدن، برنامه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را لغو کند.

وی افزود: به این صورت چنین روحیه ای حاکم است و اظهارات در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بیشتر جنبه تبلیغی دارد.

کابولوف همچنین از اظهارات مقامهای ناتو مبنی بر این که اقدامات آمریکا (خروج نیروها از افغانستان) اوضاع امنیتی افغانستان را  برهم می زند انتقاد کرد و خاطرنشان کرد که پیمان آتلانتیک شمالی نمی تواند با اظهارات، ناکامی در افغانستان را توجیه کند.

وی ادامه داد: از ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو باید سوال کرد آیا حضور ناتو باعث بهبودی اوضاع افغانستان می شود؟ این وضعیت در دوره حضور ناتو در افغانستان بروز کرده است و بهتر است به اقدامات خود بیشتر توجه کنند.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در مهر ماه گذشته در پیامی توییتری نوشت که «شمار کمی» از نیروهای آمریکایی که در افغانستان باقیمانده‌اند، باید تا روز کریسمس (۵ دی‌ماه) به خانه بازگردند.

این اظهارات ترامپ در حالی است که  «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه‌شب اعلام کرد که آمریکا تا اوایل سال آینده میلادی، شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان را به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد.

آمریکا در فوریه سال جاری میلادی توافقی را با طالبان امضا کرد که براساس آن تا ماه مه سال ۲۰۲۱ نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و طالبان نیز متعهد به مذاکره برای آتش ‌بس و تقسیم قدرت با دولت افغانستان می‌شوند.

رییس جمهوری آمریکا که بازگشت نیروهای نظامی این کشور به وطنشان جزو وعده‌های مهم انتخاباتی او بود، پیشتر گفته بود تا نوامبر سال جاری میلادی (مهر-آبان) شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴ هزار تا ۵ هزار نیرو کاهش می‌یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.