تحلیف هزار نفری بایدن

ترامپ پس از گذشت چند روز از مراسم سوگند خوردنش گفت: شما تعداد افراد حاضر در میدان را دیدید. یک جمعیت عظیم! به نظرم به یک میلیون تا یک‌ونیم میلیون نفر می‌رسیدند. سپس‌ شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید از این هم فراتر رفت و گفت حضور مردم در مراسم تحلیف ترامپ در تاریخ آمریکا و دنیا بی‌سابقه بوده است. البته هیچ‌کدام از آنها حرف درست را بر زبان نرانده بودند. اگر جو بایدن هم چیزی در مورد مراسم تحلیف بخواهد بگوید این است که احتمالا در مراسم روز بیستم ژانویه به‌دلیل بیماری پاندمی ویروس کرونا، شاهد کمترین جمعیت حاضر در این مراسم خواهد بود. بایدن در اوایل این ماه گفت: «من فکر می‌کنم شما چیزی شبیه به مراسم کنوانسیون ملی داشته باشد. چیزی را که از نزدیک خواهید دید یک مراسم تحلیف معمولی خواهد بود.» او اما پیشنهاد داد که جشن‌ها مجازی باشد، همان‌طوری که مراسم کنوانسیون ملی حزب دموکراتیک برگزار شد. بایدن افزود: «اول و مهم‌ترین هدف من این است که آمریکا را ایمن نگه دارم اما همچنان به مردم اجازه می‌دهیم جشن بگیرند و همدیگر را مجازی ببینند.»این هفته نیروهای خدمه جایگاه مرور اخبار را برداشتند. این جا، نزدیک به جایگاه مراسمی است که قرار است سوگند ریاست‌جمهوری ادا شود و رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او و خانواده‌هایشان شاهد رژه مربوط به مراسم تحلیف خواهند بود. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز بایدن گفته بود قرار نیست مراسم رژه باشکوهی در خیابان پنسیلوانیا برگزار شود.

دو هفته پیش، کمیته مشترک کنگره‌ای تشریفات مراسم تحلیف و کمیته مسوول کنگره‌ای برای ارائه تسهیلات مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اعلام کردند که حضور در مراسم تحلیف را به شدت محدود خواهند کرد. سناتو روی بلانت، رئیس این کمیته از میسوری گفت که کمیته مشترک کنگره‌ای تشریفات مراسم تحلیف با متخصصان وزارت بهداشت مشورت کرده و تصمیم گرفته‌اند که به‌دلیل خیزش مجدد ویروس کووید-۱۹، حضور افراد در این مراسم را بسیار محدود کنند.

به‌طور سنتی این کمیته ۲۰۰ هزار بلیت برای این مراسم می‌فروشد. در این میان افراد کنگره نیز حضور پیدا می‌کنند؛ اما بنابر تصمیمات گرفته شده حضور افراد کنگره‌ای نیز محدود خواهد شد و هر کس فقط با یک همراه خواهد آمد. همچنین انتظار می‌رود تنها هزار نفر در این مراسم حضور پیدا کنند.

کمیته تشریفات مراسم تحلیف می‌گوید که یک‌بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ مراسم تحلیف به خاطر یک بیماری پاندمی دیگر لغو شده بود. پیگی والتز، رئیس این کمیته می‌گوید: «سلامت نگه داشتن افراد حاضر در این مراسم اولویت اصلی ماست و در تمامی فرآیند این برنامه این موضوع سرلوحه کار ما قرار خواهد گرفت.»

حالا با توجه به اینکه تنها حضور هزار نفر در این مراسم مسجل شده است، دیگر بحثی در مورد تعداد افراد حاضر در مراسم تحلیف نخواهد بود.

زمانی که در سال ۲۰۱۷ ترامپ پا به کاخ سفید گذاشت، او به غلط ادعا می‌کرد رکورد تعداد افراد حاضر در مراسم تحلیف را شکسته است. اما واقعیت این است که تخمین‌ها نشان می‌دهد، در این مراسم نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر حضور پیدا کرده بودند. درحالی‌که در مراسم تحلیف نخست باراک اوباما آمارهای غیر‌رسمی نشان می‌داد افزون بر ۸/ ۱ میلیون نفر حضور پیدا کرده بودند. این رقم در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده اما در مراسم دوم این رقم به حدود یک میلیون نفر رسید. با این حال دولت فدرال به‌دلیل جنجال‌هایی که بر سر میزان افراد حاضر در مراسم تحلیف به‌وجود می آمد، اعلام کرد که دیگر تعداد افراد حاضر در این نوع مراسم‌ها را اعلام نخواهد کرد و به همین دلیل عمدتا آمارها غیررسمی و برحسب تخمین‌ها ارائه می‌شود.