بایدن به‌دنبال ائتلاف جهانی علیه چین

با توجه به ادعاها و توفان‌های مبتذلانه و غیرصادقانه تیم ترامپ در مورد نتایج انتخابات، رئیس‌جمهور منتخب حق دارد اندکی به آنها بخندد. «توماس فریدمن»، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز، در مصاحبه گزارشی در دوم دسامبر نوشت، بایدن حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد این مساله دارد که چگونه به «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت سنا و همکاران جمهوری‌خواهش نزدیک شود تا نامزدهای کابینه خود را - و تا حد امکان دستور کارهای خود را - از طریق سنا تعیین کند؛ اینکه او چگونه می‌خواهد استراتژی مورد نیاز برای تنظیم روابط آمریکا- چین را از نو شکل دهد؛ و چرا آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است و اینکه چگونه می‌خواهد تحریم‌های ترامپ علیه ایران را لغو کند. خلاصه، او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بایدن همچنین به تفصیل در مورد استراتژی خود برای ارتباط با روستاییان آمریکایی سخن گفت که از حزب دموکرات فاصله گرفته‌اند. من از او یک سوال شخصی هم پرسیدم: پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و در این شرایط عجیب و غریب (با بیماری مرگبار کرونا و تبلیغات دروغین ترامپ که به دروغ مدعی تقلب در انتخابات است) چگونه است و به چه می‌ماند؟ بایدن گفت: «احساس می‌کنم از اینکه نگذاشته‌ام دونالد ترامپ چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند کار خوبی برای کشور انجام داده‌ام. اما هیچ لحظه‌ای از شادمانی را نمی‌توان از دست داد. این یک جورهایی به من یادآوری می‌کند که بر سر نوه‌هایم چه خواهد آمد اگر ترامپ چهار سال دیگر می‌ماند. می‌دانی، من یک نوه دختری دارم که با افتخار از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شده است. هیچ جشن فارغ‌التحصیلی‌ای به آن شکل معمول وجود ندارد. من تنها سخنران آن بودم. البته مجازی بود. این بچه‌ها بدون تعلق حزبی فارغ‌التحصیل شده‌اند. این یکی از آن لحظات بود. کار زیادی برای انجام وجود دارد. من فقط بر انجام سریع برخی کارها متمرکز می‌شوم.»

فریدمن در بخش دیگری از مصاحبه خود که به صورت گزارش آن را درآورده بود نوشت، اینکه بایدن دقیقا چقدر می‌تواند کارها را انجام دهد به دو عامل بستگی دارد. خودش می‌گوید، یکی این است که جمهوری‌خواهان در سنا و مجلس نمایندگان به محض خروج ترامپ از قدرت چه می‌کنند. دیگر اینکه در صورتی که میچ مک‌کانل همچنان رئیس سنا باشد چگونه رفتار خواهد کرد. بایدن می‌گوید، اولویت اصلی‌اش ارائه یک بسته محرک سخاوتمندانه از طریق کنگره است، حتی پیش از کسب قدرت. اگر با این حقیقت مواجه نشویم که «۱۰ میلیون نفر وجود دارند که نگران این هستند که آیا می‌توانند ماه بعد اجاره خانه خود را بدهند یا نه» با لطمه بزرگ اقتصادی در بلندمدت مواجه خواهیم شد و «احتمالا تعداد قابل توجه‌تر و بیشتری هستند که توانایی پرداخت اجاره‌های خود را ندارند». بایدن معتقد است:«وقتی مردم برای مدتی طولانی به‌عنوان نیروی کار از بازار کار کنار گذاشته می‌شوند، بازگشت دوباره آنها به بازار کار در آینده دشوار خواهد شد. بسیاری از آنها سال‌ها فرصت را از دست می‌دهند.»

همین مساله زمانی درست است که بچه‌ها زمان چشمگیری را در مدرسه از دست می‌دهند. رئیس‌جمهور منتخب می‌گوید: «آنها نه تنها آن ترم را از دست می‌دهند بلکه دو تا سه سال عقب می‌افتند.» بایدن اصرار دارد که یک محرک سخاوتمندانه بدون لطمه مالی واقعا موجب رشد اقتصادی خواهد شد البته در صورتی که در آینده «همگان به خاطر خدا سهم عادلانه خود را بپردازند». بایدن می‌گوید:«منظورم از آن سهم عادلانه این است که هیچ دلیلی وجود ندارد که نرخ بالای مالیات نباید ۶/ ۳۹ درصد باشد که در آغاز دولت بوش بود. دلیلی وجود ندارد که ۹۱ شرکت از ۵۰۰ شرکت بزرگ نباید مالیات دهند و مالیات‌شان صفر باشد.» اما سوال بزرگ این است که اگر جمهوری‌خواهان همچنان کنترل سنا را در دست داشته باشند آیا بایدن موفق می‌شود از سد میچ مک کانل بگذرد یا نه. تعداد قابل توجهی از سناتورهای جمهوری‌خواه می‌توانند تصمیم بگیرند که در دوران بایدن خواهان حفظ کنترل سفت و سخت بر بودجه هستند آن هم پس از چهار سال عدم‌کنترلی که در دوران ترامپ بر بودجه داشتند که باعث شده بود بدهی ملی به اوج بی‌سابقه‌ای برسد. بایدن در مورد نحوه صحبت در مورد مک کانل احتیاط به خرج می‌داد؛ مک کانل هم محتاط بوده تا مبادا بایدن را «رئیس‌جمهور منتخب» (president-elect) بنامد. بایدن آشکارا خواهان این بود که چشم‌انداز همکاری را باز نگه دارد اما در عین حال روشن ساخت که اگر جمهوری‌خواهان آبستراکسیون کامل را برگزینند، او ممکن است با حمایت مردم آمریکا اهرم نفوذ بیشتری نسبت به جمهوری‌خواهان داشته باشد. بایدن می‌گوید: «بگذارید این گونه بگویم. مردم می‌گویند وقتی مک کانل مجلس سنا را در اختیار داشت نتوانست کارهایی را انجام دهد اما من می‌توانم با او کارهای زمین مانده را انجام دهم. می‌دانی، من می‌توانم با کمک او مالیات بر ثروتمندان را بالا ببرم.»

بایدن افزود:«معامله‌هایی وجود دارد؛ یعنی با معامله کسی از اصولش دور نمی‌شود. او مرا می‌شناسد. من هم او را می‌شناسم. من از او نمی‌خواهم با معامله با من خود را شرمنده سازد.» در عین حال، اگر جمهوری‌خواهان «چوب لای چرخ‌مان بگذارند» به این امید که دولت بایدن پیروز نشود، این امر «بر چشم‌انداز رقابت‌های جمهوری‌خواهان در انتخابات دوباره ۲۰۲۲ تاثیر خواهد گذاشت.» بایدن می‌گوید: «وقتی شما افسران، آتش‌نشانان و رای‌دهندگان را در همه جا اخراج و بیکار کنید، وقتی واکسن را به درستی توزیع نکنید و به دست روستاییان آمریکایی نرسانید، این امر عواقبی به‌دنبال خواهد داشت». بایدن می‌گوید دوره‌ها و تحولات سیاسی زیادی را پشت‌سر گذاشته است و جهان هم به محض کنار رفتن ترامپ برای جمهوری‌خواهان تغییر خواهد کرد، گرچه وی [ترامپ] بی‌تردید به این زودی‌ها فراموش نخواهد شد. رئیس دولت آینده آمریکا می‌افزاید:«رتبه مطلوب و نرخ محبوبیت من اکنون ۵۵ درصد است. ترامپ زیر ۴۲ درصد است. بخش قابل توجهی از مستقلان و برخی جمهوری‌خواهان در چند هفته آینده می‌توانند نگاه بسیار متفاوت‌تری به دنیا داشته باشند.»

بایدن اذعان می‌کند که «من مطمئن نیستم که آنها [جمهوری‌خواهان] بتوانند در موقعیتی بمانند که بر اساس آن ما نتوانیم کاری برای کمک به بهبود شرایط و به جریان انداختن چرخ کسب و کار کاری کنیم. یک جمهوری‌خواه می‌گوید «بگذارید ایالت‌ها ورشکسته شوند.» این کار سختی است.» نمی‌توان کشور را به دست بحران‌ها سپرد و اجازه داد ایالت‌ها و کسب و کارها به سوی ورشکستگی بروند. بایدن در مورد سیاست خارجی هم به نکات مهمی اشاره کرد اما در آن میان دو محور در سخنانش برجسته بود. یکی ایران و دیگری چین. بایدن در مورد چین می‌گوید که ما فورا در جهت حذف تعرفه‌های ۲۵ درصدی وضع شده توسط دونالد ترامپ برای حدود نیمی از صادرات چین به آمریکا اقدام نخواهیم کرد. بر اساس این توافق چین قبول‌کرده خریداری محصولات و خدمات آمریکایی را طی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به میزان دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. این فاز اول توافق با پکن بود که البته پکن بسیار از برنامه عقب افتاده است.

بایدن همچنین افزود: «من گام‌های فوری برنخواهم داشت و این در مورد تعرفه‌ها هم مصداق دارد. نمی‌توانم در مورد گزینه‌های خودم پیشداوری کنم.» او ابتدا خواهان بازنگری کامل در توافق نامه‌های موجود با چین و مشورت با متحدان سنتی‌مان در آسیا و اروپاست؛ «بنابراین، می‌توانیم یک استراتژی منسجم تدوین کنیم.» بایدن می‌گوید: «فکر می‌کنم بهترین استراتژی در مورد چین استراتژی‌ای است که تمام متحدانمان- یا لااقل، آنچه قرار است متحدانمان باشد- را در یک صفحه قرار دهیم. این اولویتی مهم برای من در هفته‌های پیش رو خواهد بود تا بکوشم ایالات متحده را به مسیری برگردانم که قبلا بود و متحدانمان هم در آن مسیر قرار دارند.» رهبران چین با ترامپ مشکل داشتند اما آنها می‌دانستند که تا زمانی که او رئیس‌جمهور باشد، ایالات متحده هرگز نمی‌تواند یک ائتلاف جهانی علیه آنها تشکیل دهد. استراتژی بایدن هم البته خبری خوشایند برای چین نخواهد بود. در حالی که ترامپ بر کسری تجاری با چین متمرکز بود، با موفقیت اندک و با وجود جنگ تجاری، اما بایدن می‌گوید که «هدفش دنبال کردن سیاست‌های تجاری‌ای است که واقعا موجب پیشرفت در مورد اقدامات سوء‌استفاده‌گرانه چین شود؛ این کشور در حال ربودن مالکیت معنوی، محصولات بازارشکن، یارانه‌های غیرقانونی به شرکت‌ها» و اجبار به «انتقال فناوری» از شرکت‌های آمریکایی به همتایان چینی‌شان است. بایدن می‌گوید وقتی در مورد چین سخن می‌گویم باید «اهرم فشار» داشته باشیم و «به گمان من، ما فعلا فاقد آن هستیم». بخشی از اهرم‌سازی همانا برقراری اجماع دو حزب در داخل برای برخی خط‌مشی‌های صنعتی خوب آمریکایی است (سرمایه‌گذاری گسترده دولتی در تحقیق و توسعه، زیرساخت و آموزش برای رقابت بهتر با چین) و نه فقط گله و شکایت از آن. سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه لوایحی را برای چنین استراتژی‌ای تدوین کرده‌اند.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود با فریدمن خاطر نشان ساخت: «می‌خواهم اطمینان یابم که اگر به فکر «ابتدا آمریکا» باشیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، راه به جایی نخواهیم برد». وی انرژی، بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته و هوش مصنوعی را به‌عنوان حوزه‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری گسترده دولت در تحقیقات مطرح کرد. وی گفت: «قرار نیست من با کسی قرارداد تجاری جدیدی را امضا کنم مگر اینکه در داخل و روی کارگران خودمان سرمایه‌گذاری‌های اساسی انجام دهم». وی افزود، این بار روستاییان آمریکایی عقب نخواهند ماند. هیچ راهی نیست که دموکرات‌ها بتوانند چهار سال دیگر باشند و تقریبا مناطق روستایی در آمریکایی را نادیده بگیرند. به خاطر خود و کشورشان، دموکرات‌ها باید بفهمند در آنجا چه می‌گذرد و با رای‌دهندگان روستایی به شکل موثرتری صحبت کنند. او همچنین می‌گوید: «این واقعا مساله کرامت آنهاست؛ اینکه چگونه با این دست از مردم رفتار کنیم. فکر می‌کنم آنها خود را فراموش شده می‌دانند. ما آنها را فراموش کرده‌ایم». بایدن با اشاره به اینکه طرح‌هایی برای آنها دارد گفت: «به آنها [روستاییان] احترام می‌گذارد» و او قصد دارد در «مناطق قرمز و آبی به یکسان با کرونا مقابله کند».

بایدن خاطر نشان می‌سازد که «ما باید بحران مراقبت‌های بهداشتی روستایی را با برقراری اوباماکر پایان دهیم و باور کنیم که به نفع همگان خواهد بود و به‌طور خودکار موجب نام‌نویسی افراد برای مدیکد می‌شود. حمایت قوی‌ای برای آن وجود دارد به ویژه از سوی مردم در مناطق و ایالت‌های روستایی مانند تگزاس و کارولینای‌شمالی که توسعه‌طلبی را رد می‌کنند. باید تامین مالی را گسترش دهیم. من از ۱۵ بیمارستان روستایی دیدار کردم و بزرگ‌ترین مشکل این است که بازپرداختی مکفی‌ای برای آنها وجود ندارد که امید به باز نگه داشتن بیمارستان باشند.» آنها بزرگ‌ترین استخدام‌کننده‌ها در شهرها و قصبات هستند. بایدن برای پایان دادن به مصاحبه به زشتی چهار سال گذشته اشاره کرد: ابتدا نیمه خالی لیوان را دید و سپس نیمه پر را و در آخر گفت، چه کسی می‌داند؛ شاید نیمه پر لیوان باشد. او می‌گوید ۷۲ میلیون نفر به ترامپ رأی دادند و این خیلی زیاد است اما مطمئن نیستم که زشتی‌های آن ۴ سال بماند. شاید ۲۰ درصد آن باقی بماند. در آخر گفت: «باید بدانیم چگونه با هم کار کنیم. ما در گرداب واقعی مشکلات هستیم.»