ترامپ رفتنی شد آینده ترامپیسم عکس: AFP

البته در شرایطی که در این سه ایالت، هیاهوی بسیاری جاری است و نگاه‌ها به دیوار آبی دوخته شده است، یک ایالت بی‌سروصدا در حال آبی شدن است: جورجیا. بنا بر نقشه راه ترسیمی نیویورک-تایمز، با شمارش ۹۸ درصد آرا، بایدن ناگهان خود را بالا کشید و با رای ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۳۷۱ رای از ترامپ بالاتر ایستاد. در این مقدار شمارش آرا، ترامپ ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۵۴ رای به‌دست آورد اما هر دو روی عدد ۴/ ۴۹ درصد ایستادند. در این ایالت، روند شمارش آرا به سود بایدن بوده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، این ایالت نیز به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد و اصلا دیگر نیازی به رای پنسیلوانیا نخواهد بود. هر چند پنسیلوانیا ۲۰ رای الکترال دارد و جورجیا ۱۶ رای، اما با احتساب آرای الکترال نوادا و آریزونا، بایدن از رای الکترال ۲۷۰ عبور خواهد کرد. پنج‌شنبه‌شب درصد آرای جو بایدن در دو ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا و پنسیلوانیا با افزایش‌هایی در حد یک‌دهم درصد رفته‌رفته به درصد آرای دونالد ترامپ نزدیک شد. حال این احتمال هست که اعلام پیشی گرفتن بایدن باعث واکنش شدیدتر از طرف رئیس‌جمهور آمریکا بشود، آن هم تنها ساعاتی پس از آنکه ترامپ در برابر خبرنگاران ادعاهایی «بی‌سابقه و اثبات‌نشده» را علیه دموکرات‌ها و همین‌طور روند انتخاباتی آمریکا مطرح کرد. اگر جو بایدن ایالت کلیدی جورجیا را از آن خود کند، از سال ۱۹۹۲ که بیل کلینتون به پیروزی رسید، نخستین نامزد دموکرات خواهد بود که رای الکترال این ایالت را کسب کرده است. در آریزونا نیز هر چند روز چهارشنبه اعلام شد که آبی شده است اما این تیک آبی خوردن به سود بایدن با عجله بوده و به همین دلیل برخی از شبکه‌های خبری مانند سی‌ان‌ان از اعطای امتیاز آرای الکترال به بایدن خودداری کردند. در مقابل شبکه فاکس‌نیوز به تبعیت از آسوشیتدپرس تیک آبی این ایالت را به سود بایدن زد و به همراه نوادا که آن نیز هنوز رایش کامل اعلام نشده است، آرای الکترال این دو ایالت را به نام دموکرات‌ها زد. البته اوضاع بایدن با ۹۰ درصد آرای شمارش شده در ایالت آریزونا مناسب بوده و با ۱/ ۵۰ درصد از ترامپ که ۵/ ۴۸ درصد آرا را به دست آورده  پیش است. این ایالت ۱۱ آرای الکترال دارد. در نوادا نیز با شمارش ۸۹ درصد آرا، ۴/ ۴۹ درصد آرا به بایدن رسیده و ۵/ ۴۸ درصد نیز به سود ترامپ آرا واریز شده است.  این شرایط که برخی خبرگزاری‌ها تیک آبی ایالت آریزونا را به سود بایدن زده‌اند موجب اختلاف در مقدار آرای الکترال نامزد دموکرات‌ها شده است. در حالی که نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان ۲۵۳ رای الکترال را به بایدن اختصاص داده‌اند اما فاکس نیوز و آسوشیتدپرس آرای الکترال بایدن را ۲۶۴ اعلام کرده‌اند. در سناریوی دوم چنانچه تیک نوادا آبی شود، دیگر کار ترامپ تمام است و بایدن به ۲۷۰ رای الکترال رسیده است. در این شرایط هر رای دیگری که به سود بایدن واریز شود، تنها موجب فاصله بیشتر بایدن و یک پیروزی قاطع‌تر می‌شود. ایالت پنسیلوانیا می‌تواند با ۲۰ رای الکترال پیروزی بایدن را شیرین‌تر کند. فیلادلفیا در این ایالت که بیشتری رای پستی نیز از آن این شهر است، می‌تواند پیروزی را برای بایدن رقم بزند.  در این ایالت در روز جمعه با شمارش بیشتر آرا که به ۹۵ درصد کل آرای این ایالت رسید، فاصله بایدن و ترامپ در میانه‌های این روز به ۳ دهم درصد رسید و و ترامپ با ۵/ ۴۹ درصد بالاتر از بایدن ۲/ ۴۹ درصدی ایستاد اما بنابه گفته ناظران روند شمارش آرا به سود بایدن بوده و احتمالا وی این ایالت را نیز فتح کند.

روز پنج‌شنبه اما دو ایالت دیگر دیوار آبی، یعنی میشیگان و ویسکانسین معجزه‌ای برای دموکرات‌ها خلق کردند تا خاطره بد سال ۲۰۱۶ از ذهن آبی‌ها زدوده شود. این دو ایالت در سال جاری برای بایدن سنگ تمام گذاشتند و در ویسکانسین بایدن با  ۴/ ۴۹ درصد، ترامپ ۸/ ۴۸ درصدی را شکست داد. در میشیگان اما اوضاع بایدن با اختلاف مناسب بود. او در این ایالت ۵/ ۵۰ درصد رای به دست آورد و سهم دونالد ترامپ، ۹/ ۴۷ درصد بود.

اوضاع آرا در پنسیلوانیا به تفکیک

جنجالی‌ترین ایالت در میان ایالت‌های انتخاباتی، ایالت پنسیلوانیا بوده است؛ چراکه سرنوشت انتخاباتی در این ایالت به دست آرای پستی افتاده است. ترامپ از اول نیز مخالف این آرا بود، چراکه می‌دانست دموکرات‌ها مشارکت بیشتری در این نوع رای‌گیری خواهند داشت. به همین دلیل با شمارش بیشتر آرا، اختلاف ۱۳ درصدی ترامپ در روز چهارشنبه به اختلاف ۳ دهم درصدی در روز جمعه رسید. حالا با شمارش آرا، این احتمال مطرح شده است که بایدن بتواند این ایالت را با اختلاف ۲ تا ۳ درصد پیروز شود. بنابر نقشه راهی که آسوشیتدپرس روز جمعه منتشر کرد، این ایالت دارای ۱۰ کانتی یا منطقه انتخاباتی است. در فیلادلفیا، با ۸۲ درصد شمارش آرا، بایدن به رای ۲/ ۸۰ درصدی رسیده و ۱/ ۱۹ درصد از آن ترامپ شده است. در آلی‌گینی کانتی، با همین مقدار شمارش آرا، بایدن ۵۹ درصد آرا را کسب کرده و به ترامپ نیز سهم ۹/ ۳۹ درصدی رسیده است. در مونتگومری کانتی با ۹۴ درصد شمارش آرا، سهم بایدن ۵/ ۶۲ درصد بوده و ترامپ رای ۵/ ۳۶ درصدی داشته است. در باکزکانتی نیز سهم بایدن ۴/ ۵۰ درصد آرا بوده و به ترامپ نیز سهم ۶/ ۴۸ درصدی رسیده است. در دله‌ور کانتی نیز پیروزی قاطع از آن بایدن بوده و با شمارش ۹۳ درصد آرا، ۵/ ۶۱ درصد سهم بایدن بوده و سهم ترامپ نیز ۶/ ۳۷ درصد بوده است. در چستر کانتی نیز با همین مقدار شمارش آرا، بایدن ۷/ ۵۷ درصد آرا را کسب کرده و ترامپ به رای ۱/ ۴۱ درصدی رسیده است. باقی کانتی‌ها مانند لنکستر، یورک و برکز و لی‌های آرای خود را به سود ترامپ ریخته‌اند. اما در برخی از این کانتی‌ها مقدار شمارش آرا بالا نبوده است. مثلا در لی‌های با ۷۷ درصد آرا ترامپ با برتری اندکی از بایدن پیش است. او در این کانتی با همین مقدار شمارش آرا، ۶/ ۴۹ درصد آرا را به‌دست آورده و سهم بایدن نیز ۲/ ۴۹ درصد بوده است.

دعوای حقوقی پیش خواهد آمد؟

ترامپ فردی نیست که باخت را به راحتی بپذیرد. او حتما به هر چه دم دستش باشد، متوسل خواهد شد. راهکار حقوقی چالشی است که خود وعده آن را داده است. او از روز جمعه به همراه لشکرش در توییتر رجزخوانی کرده و نتیجه انتخابات را زیر سوال برده‌اند. او در توییتر نوشت: تقلب بزرگ، بعد در توییتی دیگر خواست که شمارش آرا متوقف شود. طرفداران او نیز در خیابان‌ها تجمع کردند و خواستار توقف شمارش آرا شدند. این در حالی است که در آریزونا، ادامه شمارش آرا به سود ترامپ رقم خورده و فاصله وی را با بایدن بسیار کم کرده است. به همین منظور اگر در ایالت‌های دیگر، طرفداران نامزد جمهوری‌خواهان خواستار توقف شمارش آرا شده‌اند اما در این ایالت طرفداران وی خواسته‌اند شمارش آرا ادامه داشته باشد.

با ادامه شمارش آرا، بایدن پیروزی را از آن خود خواهد کرد، مگر اینکه چیزی شبیه معجزه برای نامزد جمهوری‌خواهان اتفاق بیفتد. احتمالا زمانی که شما این گزارش را می‌خوانید، بایدن پیروز انتخابات شده باشد. این حزب به‌قدری از پیروزی خود مطمئن است که سایت انتقال قدرت خود را نیز به راه انداخته است اما ترامپ قصد دارد تا موضوع انتخابات را به چالشی حقوقی تبدیل کند. تاکنون شکایت‌های وی در چند ایالت از سوی دادگاه‌های فدرالی مانند جورجیا رد شده است. ترامپ پیش‌تر نیز تهدید کرده بود در صورت لزوم نتیجه انتخابات را به دادگاه عالی که اکثریت مطلق آن دست محافظه‌کاران است، خواهد سپرد. در این راستا مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه گفت در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ایستاده است. مایک پنس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «من در کنار رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ ایستاده‌ام. ما باید تمام آرای قانونی را بشماریم.» همزمان رویترز گزارش داد که پلیس ایالت پنسیلوانیا در تحقیقات خود متوجه توطئه‌ای از سوی هواداران ترامپ شده است که به موجب آن، قصد داشته‌اند به مرکز شمارش آرا حمله کنند. گفته می‌شود افراد مسلحی از ویرجینیا قصد حمله به مرکز شمارش آرای ایالت پنسیلوانیا را داشته‌اند. در این راستا، پلیس یک نفر را دستگیر کرده و تحویل دستگاه قضایی داده است. همچنین اسلحه این متهم نیز مصادره شد. در این خصوص هیچ موردی از تلفات گزارش نشده و پلیس گفت که توطئه آن در نطفه خفه شده است.

توییتر و فیس‌بوک علیه هواداران ترامپ

کمپانی فیس‌بوک روز پنج‌شنبه یک گروه از حامیان رئیس‌جمهور آمریکا با هزاران عضو را از این شبکه اجتماعی حذف کرد. گروه موسوم به «دزدی [انتخابات] را متوقف کنید»،‌ به گزارش خبرگزاری رویترز، در هر ۱۰ ثانیه هزار عضو جدید می‌گرفت و تنها در یک روز ۳۶۵ هزار عضو به آن اضافه شده بود. به گفته سخنگوی فیس‌بوک، نقطه مشترک در این گروه مشروعیت‌زدایی از انتخابات بود و شاهد فراخوانی نگران‌کننده به اعمال خشونت از طرف بعضی اعضای آن بودیم. در مقابل گردانندگان این گروه می‌گویند تنها در پی به راه انداختن «اعتراضاتی مسالمت‌آمیز» بودند و فیس‌بوک از دادن اخطار به آنها سر باز زده است. از روز سه‌شنبه، سوم نوامبر، که انتخابات آمریکا برگزار شد، دونالد ترامپ همزمان با پیش افتادن رقیب دموکرات خود بارها تاکید کرده است که رای‌های متعلق به او شمرده نشده یا در مراکز شمارش آرا کارهایی غیرقانونی انجام شده است. کارزار ترامپ تاکنون هیچ شاهد و مدرکی برای اثبات اتهامات او ارائه نکرده و دست‌کم در دو دادگاه نیز شکایت آقای ترامپ در این زمینه رد شده است. همزمان کمپانی توییتر روز پنج‌شنبه حساب کاربری استیو بَنِن،‌ مدیر سابق کارزار دونالد ترامپ، را به دلیل سخنانش در یک ویدئو به حال تعلیق درآورد. بنن در این ویدئو اشاره می‌کند که کریس ری، مدیر اف‌بی‌آی و آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ایمن‌شناسی آمریکا، به ترامپ وفادار نبوده‌اند و به همین دلیل باید سر از تن‌شان جدا شود. سخنگوی توییتر در توضیح این اقدام اشاره کرد که سیاست این کمپانی مقابله با ترویج و بزرگ داشتن خشونت است. دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز این ویدئو را حذف کرده‌اند. گرچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می‌شدند، اما رقابت بسیار نزدیک پیش می‌رود.

با توجه به اینکه شمارش در ایالت‌های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، نوادا و آلاسکا هنوز تکمیل نشده است و ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی در انتخابات را دارد، بعید نیست نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ که با پیروزی ترامپ همراه شد هم تکرار شود.

۲۰۱۶ تکرار می‌شود؟

بایدن تاکنون گفته است به پیروزی خود اطمینان دارد. روند شمارش آرا نیز چنین موضوعی را بیان می‌کند. اما در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ ۳۰۶ رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون ۲۳۲ رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد؛ همانند آنچه در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و جورج بوش توانست با کسب ۵۳۷ رای بیشتر در ایالت فلوریدا از ال گور، کاندیدای دموکرات، با رای دیوان عالی و به دست آوردن آرای الکترال بیشتر، رئیس‌جمهور آمریکا شود. در ایالات‌متحده، نامزد ریاست‌جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به‌دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست آورد، رئیس‌جمهور خواهد بود. هر ایالت بر اساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می‌توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کنند. البته نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفر (در سال ۲۰۲۰) دارای ۵۵ رای الکترال است (حدودا به ازای هر ۷۳۰ هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی ۵۸۰ هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر ۱۹۳ هزار نفر یک رای الکترال). این دو موضوع یعنی اینکه یک نامزد با پیروزی فرضی ۵۱ درصد آرای مردمی در مقابل ۴۹ درصد آرای رقیبش، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند و نیز رعایت نشدن تناسب جمعیتی در اختصاص آرای الکترال به ایالت‌ها باعث شده تا رای‌گیری الکترال دارای یک عیب بزرگ باشد و آن این است که به دست آوردن رای اکثریت در انتخابات الزاما به معنی پیروزی نهایی نیست و این جمعیت اقلیت (الکترال کالج هر ایالت) هستند که تصمیم نهایی را برای اکثریت می‌گیرند. در این شرایط تاکنون پنج بار در سال‌های ۱۸۲۴، ۱۸۷۶، ۱۸۸۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده‌ است.

سنا و مجلس نمایندگان

همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات سنا و مجلس نمایندگان نیز انتخابات خود را برگزار کردند. اکثریت سنا تا پیش از انتخابات در دستان جمهوری‌خواهان با نسبت ۵۳ به ۴۷ کرسی بود و اکثریت مجلس نمایندگان نیز با دموکرات‌ها بود. در انتخابات سال جاری اما تا لحظه تنظیم گزارش، دموکرات‌ها توانستند یک کرسی از دست رفته خود در سنا را به دست آورند. بر اساس آخرین شمارش آرا، در سنا هر دو حزب تاکنون به ۴۸ کرسی دست یافته‌اند. در ایالت جورجیا نیز انتخابات سنا به دور دوم کشیده شد و در ماه ژانویه قرار است، برگزار شود. به دلیل اینکه نامزد حزب جمهوری‌خواه نتوانسته است به ۵۰ درصد آرای لازم که قانون این ایالت است برسد، انتخابات به دور دوم کشیده شده است. پیش‌بینی می‌شود نامزد جمهوری‌خواهان در ژانویه پیروز این رقابت باشد. پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که سنا باز هم در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود اما برتری‌شان نسبت به پیش کمتر است. در مجلس نمایندگان نیز چنین سناریویی برای دموکرات‌ها متصور می‌شود. آنها می‌توانند به ۲۱۸ کرسی اکثریت دست یابند اما این به بهای از دست دادن چند کرسی نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۸ است. الگوی پیش‌رو نشان می‌دهد در انتخابات میان‌دوره‌ای دو سال دیگر، احتمالا دموکرات‌ها این مجلس را واگذار کنند.

p04-01

 

آینده ترامپیسم در آمریکا

هراس سعودی از شکست ترامپ