یک ویدئوی جنجالی چهار دقیقه‌ای

او افزود: «در ابتدا که به مرکز درمانی والتر رید رسیدم حال خیلی خوبی نداشتم. فکر می‌کنم که ظرف چند روز آتی، آزمون واقعی باشد، بنابراین باید ببینیم ظرف چند روز آتی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد». این اظهارات ساعاتی پس از ارزیابی‌های مختلف و متفاوت از وضعیت جسمانی او از سوی مقام‌های دولتی منتشر شد که نشان نمی‌داد حال او چقدر وخیم است. ترامپ شامگاه پنج‌شنبه از ابتلای خود به کووید-۱۹ خبر داد و از آن زمان تاکنون تست کرونای ۱۱ تن از کسانی که در روز مناظره انتخاباتی او با جو بایدن حضور داشتند، مثبت اعلام شده است.

به نوشته «آلپر- ماسون»، صبح شنبه تیمی از پزشکان کاخ سفید گفتند که وضعیت ترامپ رو به بهبود است و او از بازگشت به کاخ سفید صحبت می‌کند. یکی از پزشکان گفت، ترامپ به آنها گفته است که «فکر می‌کنم امروز بتوانم از اینجا بیرون بروم». چند دقیقه پس از آن، «مارک میدوز»، رئیس کارکنان کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: «حال رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته نگران‌کننده بود و ۴۸ ساعت آتی [منظور روزهای یکشنبه و دوشنبه برابر با ۱۳ و ۱۴ مهرماه] به لحاظ درمانی او بسیار حائز اهمیت است». او گفت: «ما هنوز در مسیر روشنی به سمت بهبود کامل او نیستیم.» میدوز که در اظهارات اولیه اش به شرط ناشناخته ماندن نامش سخن می‌گفت، ساعاتی بعد اظهارات اولیه خود را تغییر داد و به رویترز گفت که حال رئیس‌جمهور «خیلی خوب» است و «پزشکان نسبت به نشانه‌های حیاتی او  بسیار خوشحال و راضی هستند.» میدوز دلیل این اظهارات ضد و نقیض را بیان نکرد. یکی از مشاوران ترامپ که به شرط ناشناخته بودن نام سخن می‌گفت هم افزود که رئیس‌جمهور از اظهارات اولیه میدوز اظهار نارضایتی کرده بود.

یک منبع دیگر هم  به شرط فاش نشدن نام به رویترز گفت که رئیس‌جمهور در لحظات اولیه ورود به بیمارستان به اکسیژن نیاز داشت. تصمیم برای بستری کردن ترامپ در شرایطی اتخاذ شد که او در تنفس دچار مشکل شده بود و سطح اکسیژن او پایین آمده بود. در همین حال دکتر شان کانلی، پزشک رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه اعلام کرد، دونالد ترامپ دیگر تب ندارد و بهتر است اما هنوز خطر دور نشده است. او گفت: «ترامپ بیشتر عصر شنبه را کار کرد و درون سوئیت خودش بدون هیچ مشکلی رفت و آمد می‌کرد.» او افزود: «تیم درمانی و من از پیشرفت در وضعیت رئیس‌جمهور بسیار خوشحالیم.» پزشک معالج ترامپ هیچ اظهارنظری در مورد زمان ترخیص او از بیمارستان نکرد و زمان خاصی را هم مشخص نکرد. دکتر شانلی اما اندکی بعد در بیانیه‌ای از سخنانش در مورد اینکه ترامپ روز چهارشنبه بیمار شده بود ابراز تاسف کرده و گفت سخنانش درست منتقل نشده است. در بیانیه عصر شنبه هم کانلی افزود که رئیس‌جمهور «از سوئیت خود خارج نشده بود» اما تیم او محتاطانه خوشبین هستند.

«کایل کوندیک»، تحلیلگر سیاسی در مرکز سیاست واقع در دانشگاه ویرجینیا گفت: «پزشکان امروز یک چیز می‌گویند و اندکی بعد چیزی دیگر. سپس با بیانیه‌ای سخنان خود را اصلاح می‌کنند. اینها باعث بی‌اعتباری دولت می‌شود.» از طرف دیگر دموکرات‌ها هم نسبت به اطلاعاتی که دولت ارائه می‌کند، ابراز تردید می‌کنند. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا در توییتر نوشت: «در مورد مساله‌ای به اهمیت سلامت رئیس‌جمهور، ما نمی‌توانیم دروغ‌ها و بی‌کفایتی این دولت را تحمل کنیم. نیازمند حقیقت هستیم.» این در حالی است که ترامپ در ویدئوی چهار دقیقه‌ای خود از پزشکان و پرستاران در مرکز پزشکی والتر رید، واقع در نزدیکی واشنگتن قدردانی کرد. او گفت: «فکر می‌کنم به‌زودی بازخواهم گشت تا مبارزات انتخاباتی را به سرانجام برسانم.» او از همه کسانی که در آمریکا و جهان برای او آرزوی سلامتی کرده‌اند، سپاسگزاری کرد. او گفت درمان‌هایی که دریافت می‌کند «معجزاتی از جانب خدا» هستند. ترامپ با بیان اینکه علائم همسرش به شدت او نیست، گفت: «هر دوی ما خوب هستیم. ملانیا به خوبی از پس این موقعیت برمی‌آید. همان‌طور که ممکن است خوانده باشید، او اندکی جوان‌تر از من است، فقط اندکی». گزارشگران رویترز نوشتند که کمپین مبارزاتی ترامپ را «مایک پنس» (معاون رئیس‌جمهور) و دو فرزند ترامپ «دونالد جونیور» و «اریک» ادامه خواهند داد. بر همین اساس، مایک پنس به نیابت از ترامپ در همایش انتخاباتی ایالت آریزونا در روز پنج‌شنبه مشارکت خواهد داشت. ترامپ تاکنون اختیاراتش را به پنس واگذار نکرده است. به نوشته «آلپر- ماسون»، گزارشگران رویترز، روز جمعه آزمایش کرونای پنس منفی اعلام شد و قرار است با معاون بایدن یعنی «کامالا هریس» در مناظرات انتخاباتی شرکت کند.

«پیتر بیکر» و «مگی هابرمان» هم در گزارش ۴ اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، کاخ سفید پیام‌های ضد و نقیضی در مورد سلامت رئیس‌جمهور منتشر می‌کند و همین موجب سردرگمی شده است. به نوشته این گزارشگران، این ویروس به طیف گسترده‌ای از دستیاران و نزدیکان او هم منتقل شده است. این گزارشگران نوشتند، اظهارات میدوز موجب خشم رئیس‌جمهور آمریکا شده است. این گزارشگران به نقل از منابع آشنا و مطلع نوشتند که پس  از سخنان میدوز، رئیس‌جمهور درصدد برآمد تا مستقیم مداخله کرده و در پیامی اعلام کند که حالش بهتر شده است. ترامپ از دوست و وکیل خود «رادولف. دابلیو. جولیانی» خواسته تا پیام او را به جهان خارج برساند: «من این بیماری را شکست خواهم داد.» با این حال، این گزارشگران نوشتند که ترامپ در آن ویدئوی ۴ دقیقه‌ای کم انرژی‌تر از قبل به نظر می‌رسید. او ضمن اذعان به این مساله که «ابتدا حالش خوب نبوده» افزود که «اکنون حس بهتری دارد». چنین بود که برخی در مورد این کلیپ ۴ دقیقه‌ای اما و اگرهایی به میان آوردند. در این کلیپ چهار دقیقه‌ای، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از دقیقه یک، سکسکه می‌کند. شانه‌های او تکانی می‌خورند و صدایی به گوش می‌رسد. برخی معتقدند این صدا و واکنش، از بابت تلاش ترامپ برای خفه کردن سرفه یا سکسکه بوده است، برخی دیگر هم می‌گویند فیلم ادیت شده تا صدای سرفه از آن حذف شود.

بسیاری از رسانه‌ها از جمله نیویورک تایمز و واشنگتن پست به دنبال سرنخ‌های مربوط به نحوه شیوع کرونا در کاخ سفید هستند. روز شنبه گذشته ۲۶ سپتامبر در «باغ رز» کاخ سفید مهمانی بزرگی برای پیشنهاد عضویت «ایمی بارت» برگزار شد. گفته می‌شود که مدعوین در این مراسم نه ماسک بر چهره داشتند و نه فاصله‌ها را رعایت کرده بودند. چند نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم پس از آن به ویروس کرونا مبتلا شدند. از آن جمله شخص رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش. همچنین عده‌ای از کسانی که در آن ضیافت بوده‌اند، از جمله جان جنکینز، رئیس دانشگاه نوتردام و همچنین دو سناتور آمریکایی به این ویروس مبتلا شده‌اند. جان جنکینز، رئیس دانشگاه نوتردام یکی از کسانی بوده است که در ضیافت معرفی بارت در باغ رز کاخ سفید حضور داشته و مبتلا به ویروس کرونا شده است. کلیان کان‌وی، مشاور ترامپ که در مراسم معرفی بارت حضور داشت نیز مبتلا به ویروس کرونا شد. کان‌وی در شمار مشاوران با سابقه ترامپ است و رهبری تیم انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را نیز برعهده داشت. او در ماه اوت، از سمت خود در تیم انتخاباتی ترامپ کناره‌گیری کرد. اما در مراسم معرفی امی بارت شرکت کرده بود. دو سناتور آمریکایی، مایک لی از ایالت یوتا و تام تیلیس از ایالت کالیفرنیای شمالی نیز در بین مبتلایان به ویروس کرونا بودند.

«بیکر- هابرمان» در بخش دیگری از گزارش خود در نیویورک تایمز نوشتند، ترامپ گفته بود: «چاره‌ای ندارم. نمی‌توانم در کاخ سفید بمانم. نمی‌توانم خودم را در اتاق حبس کنم و کاملا ایمن بمانم و بگویم چه می‌شود یا چه نمی‌شود. نمی‌توانم چنین کنم. باید با مشکلات پنجه در پنجه شویم.» لب کلام گزارشگران نیویورک تایمز این است که چرا پزشکان و کاخ سفید گزارش‌های ضد و نقیضی از وضعیت رئیس‌جمهور می‌دهند. آنها می‌افزایند، ناسازگاری و سردرگمی ممکن است دوره‌ای ناآرام برای رئیس‌جمهور و کشور به دنبال بیاورد. همان‌طور که پزشکان نشان دادند، ممکن است یک هفته تا ۱۰ روز طول بکشد تا روند بیماری ترامپ روشن شود. این سردرگمی‌ها باعث می‌شود آمریکا و همچنین متحدان و دشمنان این کشور به حدس و گمان در مورد رهبری تنها ابرقدرت جهان در روزهای آخر مبارزات مهم انتخاباتی بپردازند. این گزارشگران بر این باورند که کاخ سفید می‌خواهد این تصور را به جهان القا کند که حال رئیس‌جمهور خوب است و می‌تواند امور را از داخل اتاقش در بیمارستان اداره کند و نیازی به انتقال قدرت به پنس نیست. «بیکر- هابرمان» بر این باورند که ترامپ در واقع دارای مشکل بود و لحظات حساسی را پشت سر گذاشته است. این ویروس تا کنون بیش از ۲۰۸ هزار نفر را در آمریکا به کام مرگ فرستاده است. این گزارشگران همچنین نوشتند که دو منبع نزدیک به کاخ سفید در مصاحبه‌های جداگانه‌ای به شرط فاش نشدن نام به نیویورک تایمز گفتند که روز جمعه حال رئیس‌جمهور چندان خوب نبود و سطح اکسیژن او پایین آمده بود به گونه‌ای که پزشکان مجبور به استفاده از دستگاه اکسیژن برای او شدند. دکتر برایان گاریبالدی، یکی دیگر از پزشکان ترامپ گفت که او طی ۴۸ ساعت گذشته آنتی بادی‌هایی دریافت کرده است. در هر حال، هر چند به نوشته گزارشگران، ابهامات و سردرگمی‌هایی در مورد وضعیت رئیس‌جمهور وجود دارد اما حامیان رئیس‌جمهور هم شنبه شب به خیابان نزدیک بیمارستان نظامی والتررید آمدند تا از رئیس‌جمهور حمایت کنند. آنها تصاویر ترامپ و تابلوهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «زود خوب شو.»