جنگ داخلی در دولت جانسون

شکست در دستیابی به توافق می‌تواند منجر به وضع تعرفه‌های تجاری و کنترل‌های گمرکی بر کالاهایی شود که میان بریتانیا و اتحادیه اروپا مبادله می‌شود. الجزیره در گزارش دیروز دوشنبه نوشت، «ژان ایو لودریان»، وزیر‌خارجه فرانسه، گفت باید به سرعت بر سر توافقات تجاری اجماعی صورت گیرد. او بن‌بست موجود را به گردن نگرش‌های اهمال کارانه بریتانیا انداخت.

«لوک مک‌جی» هم در گزارش ۷ سپتامبر برای سی.ان.ان نوشت: وقتی جانسون قدرت را به دست گرفت بسیاری از اعضای حزب او نمی‌توانستند باور کنند که بخت به آنها روی آورده است. او با درس گرفتن از روزهای

«ترزا می» خروج موفقیت‌آمیز از اتحادیه اروپا را کلید زد. یک سال پس از آن خروج، آن خوش‌بینی به‌سردی و نگرانی انجامیده است. این گزارشگر می‌نویسد: این روزها مذاکره میان لندن و بروکسل دشوار بوده و کار آسانی نبوده است. هر دو طرف نشان می‌دهند که مذاکرات راه به ناکجاآباد برده و هریک دیگری را متهم می‌کند که خواسته‌هایی غیرقابل پذیرش دارد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز (دوشنبه) گفت: «اتحادیه اروپا درباره جدول‌زمانی بسیار شفاف بوده است، من هم همین‌طور. باید توافقی با دوستان اروپایی خودمان تا زمان برگزاری نشست شورای اروپایی در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) حاصل شود و بتواند تا پایان سال به‌اجرا درآید، بنابراین اصلا منطقی نیست که درباره جدول زمانی فراتر از این تاریخ فکر کنیم. اگر نتوانیم تا آن زمان توافق کنیم، فکر نمی‌کنم امکان عقد توافق تجارت آزاد میان ما وجود داشته باشد و ما باید هر دو آن را بپذیریم و برویم.»

براساس نسخه‌ای از سخنان جانسون، لندن و بروکسل اکنون به «فاز نهایی» مذاکرات رسیده‌اند. در صورت شکست مذاکرات، بریتانیا و اتحادیه اروپا باید طبق مدلی تجارت کنند که این نهاد سیاسی- اقتصادی با استرالیا دارد و به گفته جانسون «نتیجه خوبی» برای بریتانیا دارد. جانسون می‌گوید: «البته ما همواره در این شرایط آماده مذاکرات با دوستانمان در اتحادیه اروپا هستیم. ما آمادگی داریم تا تدابیر معقولی درباره مسائل عملی نظیر پروازها، تردد کامیون‌ها یا همکاری علمی، در صورت تمایل اتحادیه اروپا، بیابیم. درهای ما هرگز بسته نخواهد بود و ما به‌عنوان دوست و شریک تجارت خواهیم کرد اما بدون یک توافق تجاری آزاد.» با این حال نخست‌وزیر بریتانیا تاکید دارد که یک «توافق تجاری آزاد استاندارد» همچنان ترجیح لندن است و چنانچه اتحادیه اروپا آماده «بررسی دوباره موضع کنونی خودشان» باشند، او استقبال خواهد کرد. گزارشگر سی.ان.ان نوشت: هر دو طرف اظهار کردند که اگر اوضاع تغییر نکند، زمان دور شدن به‌زودی ممکن است فرا رسد؛ این به معنای عدم‌معامله از دوره انتقالی ۳۱دسامبر به این‌سو است. جانسون قرار است امروز سه‌شنبه (۱۸‌شهریور) هشتمین دور از مذاکرات با اتحادیه اروپا را شروع کند. او خواستار این است که ۱۵اکتبر توافق حاصل شود. با این حال، بدبینان به اروپا نگران هستند که جانسون زمینه را برای امتیازات دقیقه نودی فراهم می‌کند تا در لحظه آخر امتیازات بگیرد و در نهایت ادعای پیروزی کند و از عواقب اقتصادی سخت و بدون‌معامله بگریزد. برخی دیگر نگران این هستند که شکاف‌های اخیر نوعی نمایش است و به گونه‌ای طراحی شده که هر توافقی را به‌عنوان «شاهکار دیپلماسی» جلوه داده و امتیازات را خنثی کند. ترس یا سابقه‌ای برای این مساله وجود دارد.

معامله قبلی جانسون با اروپا زمانی رخ داد که او اعلام کرد یا دوباره مذاکره خواهد کرد یا اتحادیه را بدون توافق ترک می‌کند. زمان همین‌طور می‌گذشت و پیشرفتی حاصل نشد اما درست ۱۴ روز پیش از سررسید موعد مقرر، او اعلام کرد که به توافق دست یافته است.  اما جهان امروز متفاوت است. آشکار است که سال ۲۰۲۰ سال سختی برای جانسون بود. نحوه مقابله او با کرونا مورد انتقاد است. بریتانیا پایتخت کرونا در اروپاست و متحمل بدترین رکود هم شده است. با این حال، آنچه اکنون پیش‌روی او وجود دارد نحوه توافق با بروکسل بر سر توافق‌های تجاری است. این می‌تواند بر سرنوشت سیاسی او هم تاثیرگذار باشد.