حمله «شهروندان رایش» به پارلمان آلمان

 واکنش‌ها چه بود؟

«هورست سیهوفر»، وزیر کشور آلمان، گفت:«رایشتاگ قلمرو پارلمان ماست و مرکز نمادین دموکراسی‌مان است. غیرقابل تحمل است که مشکل‌سازان و افراط‌گرایان از این مکان به خاطر اهداف خود سوء استفاده کنند.» فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان، هم «حمله غیرقابل تحمل به قلب دموکراسی‌مان» را محکوم کرد. او افزود: «آنهایی که از اقدامات محدودیت‌آمیز کرونا به تنگ آمده‌اند یا تردید دارند که اساسا ضرورتی برای این کار وجود ندارد دست به تظاهرات می‌زنند. اما صبر من آنجا تمام می‌شود که معترضان سوار بر واگن دشمنان دموکراسی و بازیچه سیاسی دشمنان شده‌اند.» علاوه‌بر این درگیری‌های پراکنده‌ای در مقابل سفارت روسیه در برلین رخ داد، زمانی که راست‌گرایان افراطی برای درخواست کمک از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مقابل آن تجمع کردند. این اعتراض‌ها عمدتا بدون خشونت بود اما ۳۰۰ نفر بازداشت شدند. «اولاف شولز»، معاون رئیس از حزب سوسیال دموکرات‌ها، یکی از چند نفری بود که نمایش نمادهای آلمان امپراتوری از سوی راست افراطی را محکوم کرد. سوسیال‌دموکرات‌ها خواستار اقدامات مناسب‌تری در اطراف پارلمان شدند. سازمان‌دهنده یکی از تظاهرات اصلی به نام «مایکل بالوگ» که کارآفرین عرصه تکنولوژی است، می‌گوید این تظاهرات «هیچ ربطی به جنبش او ندارد».

 در تظاهرات گسترده‌تر چه رخ داد؟

تظاهرات اساسا ممنوع است اما در نهایت یک دادگاه حکم داد که تظاهرات به شرطی می‌تواند برگزار شود که استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری کاملا رعایت شود. در مجموع، ۳۰۰ نفر در نقاط مختلف دستگیر شدند، ۲۰۰ نفر پس از آنکه معترضان راست افراطی سنگ و بطری نزدیک دروازه براندنبورگ پرتاب کردند. پلیس زمانی دستور به متفرق کردن معترضان داد که تظاهرات آنها به درازا کشیده و از قواعد مربوط به کرونا تخطی کردند. معترضان نزدیک به هم تجمع کرده بودند و در برخی نقاط نزدیک به هم نشسته بودند. در میان دستگیرشدگان «آتیلا هیلدرمان»، نظریه‌پرداز توطئه وجود داشت که جمعیت را از طریق بلندگو ترغیب و تشجیع می‌کرد. اگرچه آلمان شاهد بوده که مواردی از کرونا بر بعضی نقاط این کشور تاثیرگذار بوده اما نرخ سرایت آن در حال افزایش است. موارد جدید کرونا به سرعت در حال افزایش است.

 چه کسی تظاهرات برلین را سازمان داد؟

این تظاهرات از سوی گروهی مستقر در اشتوتگارت با عنوان «تفکر جانبی ۷۱۱»  ( Lateral Thinking ۷۱۱) سازماندهی شده بود. این گروه ۱۶ هزار دنبال‌کننده در فیس بوک دارد و عمدتا از طریق پیام‌رسان‌های رمزگذاری‌شده مانند تلگرام با هم ارتباط برقرار می‌کنند. این گروه عقیده دارد که قواعد مربوط به کرونا تخطی از حقوق اساسی و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی آلمان است و خواهان از میان رفتن آنهاست. این تظاهرات از حمایت «رابرت اف. کندی»، فرزند رئیس‌جمهور ترور شده آمریکا و برادرزاده جان‌اف.کندی برخوردار است. او در این تظاهرات در برلین دیده شده است.

مشارکت‌کنندگان در این تظاهرات شامل زنان و خانواده‌ها و بچه‌ها هم بودند. برخی می‌گفتند فقط خواهان حق تظاهرات هستند. اما اقدامات کووید-۱۹ در آلمان چیست که این‌گونه برخی را به ستوه آورده است؟ این کشور یکی از کارآمدترین سیستم‌ها در اجرای چارچوب لازم برای مقابله با کووید-۱۹ را دارد که «پیشگیری، کشف، مهار و درمان» نام دارد. این سیستم به قدری موثر بود که نرخ مرگ‌و‌میر را فقط در میان افراد بالای ۷۰ سال نگه داشته بود. این کشور اگرچه محدودیت‌های فاصله‌گذاری را در اوایل آوریل برداشت اما ردیابی موارد سرایت را ادامه داد که موجب افزایش در ماه اوت شد. روز پنج‌شنبه ۶ شهریورماه صدراعظم آلمان و ۱۶ دولت فدرال جریمه حداقلی ۵۰ یورویی برای عدم استفاده از ماسک را تصویب کردند. ممنوعیت رویدادهای عمومی هم تا سال بعد ادامه یافت. تحقیق دانشگاه جان‌هاپکینز نشان می‌دهد آلمان ۲۴۲ هزار مورد ابتلا، کمتر از سایر کشورهای اروپایی را ثبت کرده است. آمار ۹۲۹۷ مرگ هم بسیار کمتر از موارد مرگ‌و‌میر در روسیه، بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و ایتالیاست.

«تایم» هم در گزارش ۳۰ اوت نوشت مقام‌های ارشد آلمان تلاش‌های حزب راست افراطی برای حمله به پارلمان را محکوم کردند. صدها نفر که پرچم رایش سوم (۱۹۱۸-۱۸۷۱) و دیگر نمادهای راست افراطی را تکان می‌دادند اواخر روز شنبه قصد ورود به پارلمان آلمان را داشتند که پلیس آنها را متفرق کرد. مقام‌های آلمانی از جمله اشتاین مایر آن را حمله به دموکراسی نامیده و گفتند: «این اقدام را نمی‌پذیریم.» اشتاین مایر گفت مردم حق ابراز خشم خود از محدودیت‌های کرونا را دارند و می‌توانند آن را به‌صورت آشکار اعلام کنند از جمله با تظاهرات. او افزود: «نگرانی آنجاست که آنها دست در دست دشمنان دموکراسی قرار دهند.» «آندره گیزل»، از مقام‌های ارشد امنیتی برلین، سه افسری را که به تنهایی در برابر معترضان ایستادگی کرده بودند مورد تمجید قرار داد. این سه نفر تا رسیدن نیروهای کمکی در برابر حمله معترضان راست افراطی مقاومت می‌کردند. «رابرت هابک»، از رهبران حزب سبز، هم خواستار تحقیقات کامل در این زمینه شد. او گفت:«این حقیقت که نازی‌ها با بیرق‌های امپراتوری سعی در حمله به بوندستاگ داشتند یادآور سیاه‌ترین دوران در تاریخ آلمان است.» ‌هابک افزود:«حادثه‌ای مانند آنچه روز شنبه رخ داد نباید بار دیگر رخ دهد. از هورست هوفر انتظار داریم تصمیمی قاطعانه برای مبارزه با افراط‌گرایی راست‌ها در تمام سطوح اتخاذ کند.»

«آنگرت کرامپ کارن بائر»، رئیس حزب متبوع مرکل یعنی حزب راست میانه، هم خشم خود را از این حادثه ابراز کرد. او گفت: «اینکه پرچم رایش باید بار دیگر در بوندستاگ آلمان به اهتزاز درآید غیرقابل تحمل است». همچنین «آلیس ویدل»، از رهبران حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» معترضانی را که کوشیدند ساختمان پارلمان را مورد حمله قرار دهند «مشتی اوباش» نامید که رفتارشان غیرقابل پذیرش است. «اولاف شولز»، معاون مرکل که درصدد جانشینی خانم صدراعظم در سال آینده است، گفت مطمئن است نیروهای امنیتی از نزدیک اوضاع را تحلیل می‌کنند و تضمین می‌دهند که دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. با این حال، او افزود «تعداد کثیری از مردم آلمان باهوش و منطقی هستند و با تمام تصمیماتی که برای حفظ سلامتی مردم گرفته‌ایم و به نفع اقتصاد و انسجام اجتماعی کشور است موافقت دارند». نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد یکی از هر ۱۰ نفر آلمانی، با اقدامات فعلی حفاظتی مانند الزام به استفاده از ماسک در مراکز عمومی و حمل‌و‌نقل عمومی، در مغازه‌ها و در ساختمان‌های عمومی مانند کتابخانه‌ها و مدارس مخالفند. (دنیای‌اقتصاد پیش‌تر در گزارش‌هایی با عنوان «مدارای صفر با حزب راست افراطی ژرمن‌ها» مورخ ۲۵ اسفندماه ۹۸؛ «وضعیت اضطراری در آلمان» در ۱۳ آبان ۹۸ و «ارتش پنهان به‌دنبال کودتا در آلمان» در ۱۵ مرداد ۹۹ به تفصیل به مساله راست افراطی در آلمان پرداخته بود).