به گزارش رویترز پدر جیکوب بلیک، جوان ۲۹ساله‌ای که به‌تازگی هدف شلیک‌های پیاپی نیروهای امنیتی آمریکا از ناحیه پشت قرار گرفته و فلج شده است، از معترضان خواسته تا از انجام اقدامات خرابکارانه که بر اعتراضات مسالمت‌آمیز سایه می‌اندازد، خودداری کنند. او در جمع هواداران پسرش در کنوشا که قطب اعتراضات شده است، گفت: «مردم خوب این شهر می‌فهمند، اگر ما این را از بین ببریم، چیزی نداریم. این کار را متوقف کنید.»

تیراندازی به جیکوب بلیک آن‌هم مقابل فرزندانش، این شهر را به تازه‌ترین کانون توجه در اعتراضات سراسری آمریکا علیه خشونت پلیس و نژادپرستی تبدیل کرده است.

ترامپ که موضع سفت و سختی علیه معترضان دارد، سه‌شنبه به کنوشا سفر می‌کند تا با مقام‌های امنیتی دیدار کرده و به برآورد خسارت بپردازد. یکی از فعالان در تجمع روز شنبه گفت: «حرفی که می‌خواهم به رئیس‌جمهوری آمریکا بزنم این است که اعضای جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است، اراذل و اوباش و غارتگر نیستند. او ما را سرزنش می‌کند اما نباید اینطور باشد.»

بلیک ۲۹ ساله از تیراندازی زنده بیرون آمد اما او به بدترین شکل ممکن زخمی شد و حالا از کمر به پایین فلج است. او احتمالا در دادگاه از طریق فضای مجازی از تخت بیمارستان حضور پیدا کند. دادگاه وی احتمالا این هفته برگزار شود. به گفته وکیل بلیک او احتمالا در دادگاه مجرم شناخته نشود.

با این حال صحنه تیراندازی به بلیک در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و موجب شد مردم خشمگین به خیابان‌ها بیایند اما معترضان به دیوار سخت نیروهای ضدشورش برخوردند که با گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن‌شان داشتند. با این وجود معترضان با آجر به خشونت پلیس پاسخ دادند و برای دفع مشکلات ناشی از گاز اشک‌آور لاستیک آتش زدند. این در حالی است که سه‌شنبه شب یک نوجوان سفیدپوست با اسلحه نیمه‌خودکار به سه معترض شلیک کرد که دو تن از آنها جان باختند.

در این شرایط روز شنبه معترضان در کنوشا همچنین پیام‌هایی در همبستگی با بلیک روی دیوارها نوشتند اما پیش از آن خساراتی به مغازه‌ها وارد شد. ساکنان محلی امید دارند پس از چهار شب اعتراض‌ها آرام شود. برخی از معترضان ماسک‌هایی به چهره داشتند که روی آنها نوشته بود: «عدالت برای جیکوب» و بدین ترتیب بر لزوم برقراری عدالت نژادی تاکید کردند. یکی از معترضان گفت: «ما خسته‌ایم. هیچ‌بهانه‌ای برای این نوع نژادپرستی پذیرفتنی نیست. ممکن بود هرکدام از ما هدف قرار بگیریم؛ من، برادرم یا خواهرم. این روند باید متوقف شود.»

نوجوان ۱۷ ساله هم که مظنون به تیراندازی به معترضان است، روز چهارشنبه توسط نیروهای پلیس دستگیر شد. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای پلیس پیش از دستگیری این نوجوان به وی آب داده‌اند و با افراد شبه‌نظامی در خیابان هم بازی می‌کردند. این ویدئوها خشم مقامات کنوشا را برانگیخته و شدیدا از رفتار نیروهای حاضر در صحنه انتقاد کرده‌اند. تا روز جمعه بیش از ۱۰۰۰ سرباز گارد ملی در کنوشا مستقر شدند که بیشتر آنها از این ایالت نیستند. دونالد ترامپ به استقرار نیروهای بیشتر با هدف برقراری نظم تهدید کرده است که به مذاق مسوولان این ایالت خوش نیامده است.

این در حالی است که از ساعت ۷ شب در خود کنوشا مقررات منع آمد و شد برقرار کرده‌اند اما معترضان بی‌توجه به این دستورالعمل در خیابان‌ها حضور پیدا کردند و به طول ۱۳ بلوک مردم زنجیره انسانی تشکیل دادند و خیابان شیکاگو را مسدود کردند. در روز شنبه مردم دو دسته شده بودند. در حالی که برخی به دلیل اعتراض به خشونت پلیس در خیابان‌ها حضور پیدا کرده بودند، برخی دیگر از مردم نیز قصد داشتند در حمایت از نیروهای پلیس به خیابان‌ها بیایند.

بحث دفاع از خود

گفته می‌شود «کایل ریتن‌هوز»، نیروی پلیسی که به بلیک شلیک کرده است، قصد دارد با عنوان «دفاع از خود» در دادگاه حضور پیدا کند. وکلای این پلیس گفته‌اند که او به مقابله با اتهامات خواهد پرداخت و بحث دفاع از خود را پیش خواهد کشید. جان پیرس یکی از وکلای کایل ریتن‌هوز در توییتر نوشت: «کایل ریتن‌هوز برخاست تا از جامعه و کشور خودش دفاع کند.»

بلیک اما در شرایطی زیر تیغ جراحان رفت که به‌رغم زخم‌های شدیدی که داشت با دستبند به بیمارستان منتقل شد، چراکه از نظر دادگاه وی هنوز بازداشت محسوب می‌شد. با این حال روز جمعه دستور داده شد که دستبندهای وی باز شوند. دستور دستگیری بلیک زمانی صادر شد که بر اساس یک شکایت در ماه ژوئیه، ادعا شده است که نامزد سابق وی به خانه او آمده است و بلیک پیش از اینکه کارت بانکی و کامیون‌اش را بدزدد، به او تجاوز نیز کرده است.

جاش کائول، دادستان عمومی کنوشا می‌گوید که بلیک به دلیل دزدی و تجاوز دستور بازداشتش صادر شده بود و زمانی که برای دستگیری‌اش مراجعه شد، او مقاومت کرد و به وی شلیک شد. این شلیک در شرایطی صورت گرفته است که در صحنه متوجه شده‌اند که بلیک قصد داشته احتمالا از چاقویی که کف خودرویش بوده است، علیه نیروهای پلیس استفاده کند. به همین دلیل روز چهارشنبه پلیس کنوشا به دفاع از ریتن‌هوز پرداخت و اقدام او را متناسب با قانون دانست. در بیانیه پلیس کنوشا آمده است که بلیک مجهز به سلاح سرد بوده و پیش از اینکه فرصت استفاده از آن را پیدا کند، توسط نیروی پلیس مهار شد. با این حال خانواده بلیک می‌گویند که او قصد حمله به پلیس یا تهدید آنها را نداشته است. با شلیک صورت‌گرفته در کنوشا، حالا بحث تبعیض‌نژادی در آمریکا مجددا جان گرفته است. میشل اوباما کاخ‌سفید را در پی رخ دادن تیراندازی‌های اخیر پلیس به دامن زدن به اختلافات نژادی متهم کرد. میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا اظهار کرد، اعتراضات سه ماه گذشته در آمریکا موجب بازشدن چشم‌ها، تکان خوردن وجدان‌ها و رفتن کشور به سمت تغییر شده است. همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تیراندازی‌های رخ داده در کنوشا من را شوکه کردند. اول، هفت گلوله از سلاح یک افسر پلیس به کمر جیکوب بلیک در حالی که بچه‌هایش نگاه می‌کردند، شلیک شد. سپس دو شب بعد شلیک گلوله‌ها باعث کشته شدن دو معترض شد و مرد جوانی که تنها ۱۷ سال سن داشت، دستگیر و به قتل متهم شد.»

او ادامه داد: «در این چند ماه گذشته، من زیاد درباره آنچه کودکان ما هر روز در این کشور می‌بینند فکر کرده‌ام؛ نبود همدلی، تحریک شدن اختلاف در زمان‌های بحران، نژادپرستی سیستماتیک و دیرینه که در این فصل تابستان اینقدر برجسته بوده است.» همسر باراک اوباما عنوان کرد: «گاهی آنها آن را در اخبار می‌بینند. گاهی آنها آن را در باغ رز کاخ سفید می‌بینند و گاهی آنها آن را از صندلی عقب یک خودرو می‌بینند.» وی ادامه داد: اگرچه از بابت نابرابری‌های ادامه‌دار در آمریکا خسته و سرخورده‌اند، تظاهرات در سراسر کشور علیه نابرابری نژادی به او امید داده‌اند. میشل اوباما تصریح کرد: «اما بعد از آن من اعتراض‌های قدرتمندی را می‌بینم که در سراسر کشور ظهور یافته‌اند و من پرتوهای یک‌چیز متفاوت را می‌بینم. این اعتراض‌ها و کارها باعث نخواهد شد جیکوب بلیک دوباره راه‌برود. آنها وحشت را از آن بچه‌ها پاک نخواهند کرد و همچنین آنها کسانی را که از ما گرفته شدند، بر نخواهند گرداند.»