به گزارش رویترز، این دو سیاستمدار در شرایطی سخن گفتند که در این شب جو بایدن به‌طور رسمی نامزد دموکرات‌ها شد. معرفی رسمی جو بایدن در دومین شب گردهمایی ملی و مجازی حزب دموکرات صورت گرفت؛ آن هم در پی سخنرانی‌های شماری از چهره‌ها و سیاست‌مداران سرشناس، که همه آنها هم عضو حزب دموکرات نبودند. اعلام رسمی بایدن به‌عنوان نامزد حزب البته بیشتر یک مراسم نمادین به‌شمار می‌رفت؛ چراکه او ماه‌ها پیش توانسته بود آرای لازم برای نامزدی را در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها به‌دست آورد. بایدن روز سه‌شنبه گفت: «خیلی خیلی متشکرم، از صمیم قلب. از همه شما تشکر می‌کنم، یک دنیا برای من و خانواده‌ام ارزش دارد. به امید دیدار در روز پنج‌شنبه.» نامزد حزب دموکرات امروز پنج‌شنبه، در آخرین شب کنوانسیون مجازی دموکرات‌های پیشرو سخنرانی خواهد کرد. جو بایدن، سناتور پیشین و معاون رئیس‌جمهوری در دوران باراک اوباما، از خانه خود و در میان اعضای خانواده‌اش در این گردهمایی شرکت کرد. در واقع جو بایدن پس از رای‌گیری توانست ۳۵۵۸ رای نمایندگان را در میلواکی به‌دست آورد. هر نامزد به رای ۱۹۹۱ نماینده برای کسب نامزدی ریاست‌جمهوری حزبش نیاز دارد و بایدن بسیار زودتر و پس از کناره‌گیری سناتور برنی سندرز از رقابت‌ها به آرای مورد نیازش رسید.

شماری از سیاست‌مداران سرشناس، از جمله رهبران و مقام‌های پیشین آمریکا، بیل کلینتون، جیمی کارتر، روسای‌جمهوری پیشین، جان کری، وزیر خارجه پیشین، کالین پاول، وزیر خارجه جمهوری‌خواه پیشین در دولت جورج بوش، از جمله سخنرانان و حاضران در گردهمایی مجازی بودند.

شب دوم همچون شب اول طیفی متفاوت از سیاست‌مداران سخنرانی کردند که از طیف جمهوری‌خواهان می‌توان به چاک هاگل، وزیر دفاع سابق اوباما و سناتور جمهوری‌خواه سابق نبراسکا اشاره کرد. از طیف چپ‌ها نیز سخنرانی کوتاه و ۹۰ ثانیه‌ای کورتز بود که در این سخنرانی‌اش به نقش دولت در بیمه‌های همگانی و افزایش حداقل دستمزد‌ها اشاره کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز او از جنبش اجتماعی مردم که برای ایجاد حقوق برابر اقتصادی و انسانی در قرن ۲۱ تلاش می‌کنند، تشکر کرد. پس از سخنرانی ستاره جوان دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، نوبت به سخنرانی کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا، از جمهوری‌خواهان رسید. پس از او نیز نوبت ستاره شب دوم کنوانسیون یعنی بیل کلینتون رسید. او مانند میشل اوباما کلیت ریاست‌جمهوری ترامپ را زیر سوال برد و رئیس‌جمهور مستقر را فردی فرافکن خطاب کرد.

 حمله عجیب کلینتون به ترامپ

بیل کلینتون به‌عنوان مهم‌ترین سخنران شب دوم شمشیر را علیه ترامپ از رو بست و گفت: «دور دوم ریاست‌جمهوری وی آکنده از انداختن تقصیر به گردن دیگران، قلدری و تحقیر کردن خواهد بود.» بیل کلینتون در سخنرانی خود خطاب به کنوانسیون ملی حزب دموکرات، کاخ سفید تحت رهبری ترامپ را پرآشوب و ناتوان در پذیرفتن مسوولیت توصیف کرد.

سخنرانی او دارای اتهامات مشابهی بود که در سخنرانی میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا علیه ترامپ مطرح شده بود. بیل کلینتون، جو بایدن، نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها را یک الگوی اخلاقی مغایر ترامپ و یک شخص خاکی که تنها به فکر انجام وظیفه است، توصیف کرد. کلینتون اظهار کرد: «شما می‌دانید که ترامپ با چهار سال ریاست‌جمهوری دیگر چه کار خواهد کرد: مقصر دانستن دیگران، قلدری و تحقیر کردن.» او عنوان کرد: «در زمان‌هایی مثل الان دفتر بیضی کاخ سفید باید یک مرکز فرماندهی باشد اما به جایش یک مرکز توفان است. تنها آشوب وجود دارد. یک چیز هیچ وقت تغییر نمی‌کند – عزم او (ترامپ) برای انکار مسوولیت و از سر باز کردن تقصیر. او باید مسوولیت‌هایش را قبول کند.» بیل کلینتون در ادامه به ترامپ از بابت مدیریتش در قبال پاسخ به پاندمی بیماری کووید-۱۹ هم حمله و اشاره کرد به اینکه آمریکا تنها کشور صنعتی‌ جهان است که در میان این بحران نرخ بیکاری آن سه برابر شده است. او خاطرنشان کرد: «شخصیت ترامپ به‌عنوان کسی که ساعت‌ها وقت صرف تماشای تلویزیون می‌کند و به دشمنانش حمله می‌کند، شخصیت کسی نیست که آماده مقابله با یک وضعیت اضطراری جهانی مثل پاندمی بیماری باشد.»

وی افزود: «انکار، انحراف توجهات و تحقیر زمانی عالی عمل می‌کند که شما بخواهید بقیه را سرگرم یا التهاب‌آفرینی کنید اما در یک بحران واقعی، این همچون یک خانه پوشالی سقوط می‌کند. آیا لازم است که وضعیت این‌طور باشد؟ خیر.» بیل کلینتون در عین حال بایدن را فردی دانست که به ارائه راه حل اهمیت می‌دهد و آماده انجام وظیفه است. او همکاری‌های بایدن با باراک اوباما در دوران بعد از رکود اقتصادی ۲۰۰۸ را به‌عنوان سند و مدرکی در اثبات توانایی وی برای غلبه بر چالش اقتصادی فعلی دانست. وی افزود: شما می‌دانید که جو بایدن با چهار سال ریاست‌جمهوری چه کار خواهد کرد: بازسازی برای وضعیت بهتر.

 سخنرانی کبوتر جمهوری‌خواهان

کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا سه‌شنبه با ارسال یک ویدئوی ضبط شده رهبری کنوانسیون مجازی دموکرات‌ها را برعهده گرفت. او که پیش‌تر گفته بود از بایدن در برابر ترامپ حمایت خواهد کرد، حالا رهبری گروهی از مقامات رده‌بالای سابق امنیت ملی را در کنوانسیون دموکرات‌ها برعهده گرفته که گویا راهبرد اصلی آن محکوم کردن اقدامات رئیس‌جمهوری است. کالین پاول که به‌عنوان کبوتر جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود، تعاملات رئیس‌جمهوری آمریکا با حکام استبدادی را به شدت محکوم و رقیب ترامپ، جو بایدن را نیز رهبری باثبات توصیف کرد که از آمریکا در برابر خطرات پیرامون جهان حفاظت می‌کند.

کالین پاول که مشاور ارشد سه تن از روسای‌جمهور جمهوری‌خواه بوده است، در سخنرانی ضبط شده‌اش همراه با بنای یادبود واشنگتن در پس‌زمینه شب‌هنگام آن، اظهار کرد: «با وجود جو بایدن در کاخ سفید، هیچ‌گاه در اینکه او با دوستان ما و در مقابل دشمنانمان می‌ایستد، تردیدی نخواهید کرد و هیچ‌ زمان برعکس این اتفاق نخواهد افتاد. او به دیپلمات‌ها و جامعه اطلاعاتی ما اعتماد می‌کند؛ نه اینکه کاری کند که خوشایند دیکتاتورها و حکام ستمگر باشد.»

البته وی تنها جمهوری‌خواه شب دوم نبود. در ویدئوی دیگری با حضور حدود شش تن از دیگر مقامات رده‌بالای سابق امنیت ملی، «چاک هاگل» وزیر دفاع سابق آمریکا گفت: «ترامپ، ریاست‌جمهوری و کشور ما را تنزل داد و در پیش چشم جهان، ما را خوار کرده است. این سستی وظیفه از سمت ترامپ است که در ارتباط با گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر آنکه روسیه در ازای کشتن نیروهای آمریکایی به نیروهای افغان پاداش داده، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برخورد نکرد.» افزون بر وی، «برت مک‌گرک»، نماینده ویژه سابق روسای‌جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد‌داعش در دولت‌های اوباما و ترامپ نیز گفت: «از اینکه ترامپ، پوتین را بر سر پاداش‌های گزارش‌شده به چالش نکشیده، شگفت‌زده شده است.» وی با سابقه ۳۶ سال فعالیت در نیروی هوایی آمریکا گفت: «من گروه‌های فضایی و موشک هسته‌ای را رهبری کرده‌ام و هیچ موقع فکر نمی‌کردم رئیس‌جمهوری داشته باشم که خطری برای امنیت ملی به حساب بیاید.»

 بیوه مک‌کین، حامی بایدن

از دیگر حامیان جمهوری‌خواه بایدن می‌توان به بیوه جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی اشاره کرد که در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که مجازی برگزار شد، در حمایت از جو بایدن سخنرانی کرد. به گزارش رویترز، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و سناتور جان مک‌کین که در سال ۲۰۱۸ بر اثر ابتلا به سرطان جان باخت، پس از دیدار در دهه ۷۰ میلادی با یکدیگر دوست شدند. در آن زمان، این سناتور دموکرات جوان به همراه مک‌کین که کاپیتان نیروی دریایی و اسیر جنگی ویتنام بود، به سفرهای کاری می‌رفت.

این روابط در دوران سناتوری این مقام جمهوری‌خواه هم ادامه یافت. سیندی مک‌کین در پیامی ویدئویی درباره روابط بایدن و همسرش گفت: «آنها می‌نشستند و جوک می‌گفتند. گاهی اوقات نگاه کردن آنها شبیه تماشای کمدی بود. تلاش آنها برای حل مسائل از طریق گفت‌وگو، سبکی از قانون‌گذاری و رهبری بود که دیگر نمی‌توانید اثری از آن بیابید.» بر خلاف آن، مک‌کین و ترامپ بیشتر اوقات درگیر بودند و این سناتور سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در حوزه بهداشت و درمان و مهاجرت را به چالش می‌کشید. ترامپ خدمت نظامی مک‌کین را کم‌اهمیت توصیف می‌کرد و چندین ماه پس از مرگ او هم گفت هرگز طرفدار این سناتور نبوده و نخواهم بود. این تیرگی روابط تا جایی پیش رفت که مک‌کین به خانواده‌اش گفته بود از ترامپ در مراسم تدفینش دعوت به عمل نیاورند و در عوض بایدن سخنرانی کند. همسر جان مک‌کین پیش‌تر در پیامی توییتری هم گفته بود: «همسرم و بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دوستی‌ای به قدمت ۳۰ سال داشتند. بنابراین مفتخرم که دعوت کمپین بایدن را برای مشارکت در ویدئویی که درباره دوستی آنهاست، بپذیرم.»

اتحاد دو حزبی علیه ترامپ

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کنوانسیون دموکرات‌ها اتحاد جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها است. در تاریخ مدرن آمریکا کمتر پیش آمده است که دو حزب بر سر یک چیز توافق داشته باشند: اخراج ترامپ از دفتر بیضی‌شکل. هر چند حضور بالای جمهوری‌خواهان در این کنوانسیون با انتقاد برخی دموکرات‌ها نیز روبه‌رو شده است و حتی به طعنه می‌گویند دیگر این کنوانسیون دموکرات‌ها محسوب نمی‌شود. دموکرات‌های منتقد خواست جمهوری‌خواهان را با دموکرات‌ها در عمده مسائل یکسان نمی‌بینند. استیسی آبرامز که خود یکی از نامزدهای معاونت جو بایدن بود، در این شب گفت: «آمریکا با تهدید سه‌گانه مواجه است: خدمات درمان عمومی، فروپاشی اقتصادی و مشکلات ناشی از نژادپرستی. انتخاب ما مشخص است: ما نیاز به فرد باتجربه‌ای داریم که بتواند ما را از این بحران بیرون بکشد، نه اینکه دوباره با مردی سر و کار داشته باشیم که می‌داند چگونه افکار عمومی را از مسائل اساسی منحرف کند.»