به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام عالی‌رتبه جمهوری‌خواهان در سنا می‌گوید که استراتژیست‌های جمهوری‌خواهان از اینکه ترامپ ممکن است در انتخابات ماه نوامبر پیروز نشود، بسیار نگران هستند به اعتقاد این دسته از جمهوری‌خواهان شکست ترامپ ممکن است به غرق شدن سایر جمهوری‌خواهان منجر شود. هفت مقام اجرایی جمهوری‌خواهان که در کارزار انتخاباتی دوم ترامپ که به شکل مستقیم حضوری فعال ندارند به سی‌ان‌ان گفتند که واکنش ترامپ به بیماری پاندمی و عواقب اقتصادی ناشی از آن به‌طور چشمگیری به چشم‌‌انداز انتخاب مجدد ترامپ آسیب وارد کرده است و این خود دومینوی سقوط جمهوری‌خواهان در سایر رقابت‌ها خواهد بود. برخی از این عوامل اجرایی از سی‌ان‌ان خواسته‌اند که نامشان فاش نشود.  

چند نظرسنجی عمومی نشان می‌دهد که ترامپ در برابر رقیب دموکرات خود یعنی جو بایدن عقب افتاده است و استراتژیست‌های جمهوری‌خواهان به این نتیجه رسیده‌اند که خون‌ریزی آنها محدود به کاخ سفید نخواهد ماند و به سایر حوزه‌ها مانند چند حوزه کلیدی در سنا نیز کشیده خواهد شد. پیش از این تحولات و به خودی خود، جمهوری‌خواهان در ۲۳ کرسی، رقابت سختی داشتند و حالا کسب ۳ کرسی دیگر به منظور حفظ اکثریت پس از ظهور بیماری پاندمی به مراتب سخت‌تر شده است.

ایالاتی مانند آریزونا و کارولینای‌شمالی که پیروزی در آن آسان به‌نظر می‌رسید حالا برای جمهوری‌خواهان تبدیل به ایالت‌های شکننده شده‌اند. این در حالی است که برای خود ترامپ هم زنگ خطر به صدا درآمده است. پولیتیکو هفته گذشته در گزارشی نوشت که دو تن از مشاوران خارج از دایره قدرت ترامپ به‌نام‌های کوری لواندوفسکی و دیوید بسی هشدار دادند که در ایالت‌های مردد (نه دموکرات، نه جمهوری‌خواه)، وی با کاهش حمایت روبه‌رو شده است.

در نظرسنجی‌های ملی در حال‌حاضر جو بایدن با اختلاف ۳/ ۵‌درصدی از ترامپ پیش افتاده است. در حال‌حاضر میزان حمایت از بایدن ۷/ ۴۷ در برابر  رای ۴/ ۴۲ درصدی ترامپ است. بایدن همچنین در ایالت‌های کلیدی و تعیین‌کننده از ترامپ پیش است. به‌عنوان مثال وی در ویسکانسین ۴۶ به ۴۳ از ترامپ پیش است. در پنسیلوانیا نیز آمار و ارقام به سود بایدن است و او ۳/ ۴۸ به ۸/ ۴۱ درصد از ترامپ پیش است. در فلوریدا هم بایدن ۳/ ۴۸ به ۸/ ۴۴ درصد از ترامپ پیشی گرفته است.

این آمار و ارقام در شرایطی به سود بایدن رقم می‌خورد که در کارولینای‌شمالی وی توانسته است فاصله زیاد خود با ترامپ را کاهش دهد و به اختلاف یک امتیازی برسد. در این ایالت ترامپ با رای ۸/ ۴۶ در برابر ۸/ ۴۵ درصد از بایدن پیش است، اما این رقم نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در این ایالت روزهای سختی در پیش دارند. این در حالی است که سه ماه پیش آنها از پیروزی مجدد خود بسیار مطمئن بودند. استراتژیست‌هایی که به شرط مخفی ماندن اسم‌شان حاضر به گفت‌وگو با سی‌ان‌ان شده‌اند، می‌گویند نگران هستند که جمهوری‌خواهان متکی به ترامپ همپای وی سقوط را تجربه کنند.

به همین منظور آنها پیشنهاد کرده‌اند به‌دنبال پایگاهی به غیر از پایگاه ترامپی‌ها باشند. این استراتژیست‌ها می‌گویند که در حال‌حاضر انتظارات خود از انتخابات سال ۲۰۲۰ را کاهش داده‌اند. آمار و ارقام به دست آمده آنها را به این سمت کشانده که دچار یک باخت جزئی شوند، مانند باخت نزدیک میت رامنی در سال ۲۰۱۲، زمانی که جمهوری‌خواهان دو کرسی سنا را از دست دادند و تنها ۴ سال از کاخ سفید دور ماندند.

سناریوی باخت مک‌کین که آنها را ۸ سال از کاخ سفید دور کرد، یکی از نگران‌کننده‌ترین حالات برای جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید. لیتم دونووان، یکی از استراتژیست‌های جمهوری‌خواهان که با افشای نامش موافقت کرده است، می‌گوید: «بهترین باخت همان مدل سال ۲۰۱۲ است نه ۲۰۰۸». ترس بزرگ‌تر اما زمانی است که جمهوری‌خواهان می‌گویند انتخابات سال ۲۰۲۰ به رفراندوم عملکرد ترامپ تبدیل شود. سقوط اقتصاد که با بیماری پاندمی همراه شده است، ممکن است سایر جمهوری‌خواهان را هم به زیر بکشد. این دو هوک چپ و راست می‌تواند جمهوری‌خواهان را ناک‌دان کند و به غیر از کاخ سفید، سنا را هم از دست آنها خارج کند.