دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که نشست‌های بی‌سابقه‌ای در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با رهبر کره‌شمالی داشته است، تا وی را متقاعد کند دست از سلاح هسته‌ای بردارد، گفت که گزارش‌های کره‌جنوبی و ایالات‌متحده تایید نشده و وی اعتبار زیادی به آنها نداده است. ترامپ در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه تصریح کرد: «امیدوارم که حالش خوب باشد. من ارتباط خیلی خوبی با کیم‌جونگ‌اون دارم و دوست دارم که دوباره او را سرحال ببینم. خواهیم دید که حالش چطور است. ما هنوز نمی‌دانیم این گزارش‌ها درست است یا نه.»

گمانه‌زنی‌ها در مورد سلامت کیم‌جونگ‌اون زمانی افزایش یافت که وی در سالروز تولد کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره‌شمالی، پدر بزرگ رهبر فعلی کره‌شمالی غیبت داشت. در این شرایط رسانه‌های رسمی کشور کره‌شمالی روز چهارشنبه نسبت به این گزارش‌ها واکنش نشان ندادند و در سکوت کامل به‌سر بردند و هیچ تمایلی به انتشار اخبار درباره رهبر این کشور نداشتند. به‌عنوان مثال خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای و روزنامه حزب حاکم رودونگ سینمون از ۱۵ آوریل به بعد که رهبر کره‌شمالی در سالگرد تولد بنیان‌گذار این کشور غایب بود، هیچ اشاره‌ای به محل حضور وی نکردند. در روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به موضوعاتی مثل دستگاه‌های ورزشی، چیدن توت و جلسه‌ای در بنگلادش برای مطالعه ایدئولوژی اعتمادبه‌نفس کره‌شمالی پرداخت اما اصلا اشاره‌ای به گمانه‌زنی‌های موجود پیرامون رهبر کره‌شمالی نداشت. روزنامه رسمی «رودونگ سینمون» که در پیونگ‌یانگ منتشر می‌شود اظهارات قدیمی و بدون تاریخ منتسب به رهبر این کشور در مورد اقتصاد، صنعت نساجی، توسعه شهر و غیره را منتشر کرد.

در این شرایط وزیرخارجه ژاپن که کشورش مدت‌ها است درگیر تنش با کره‌شمالی است اعلام کرد که توکیو تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل‌ها درباره وضعیت سلامتی رهبر کره‌شمالی به‌کار خواهد بست. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز گفته است که درحال بررسی صحت و سقم ادعاهای مطروحه است و شایعات را رصد می‌‌کند. هم‌اکنون بسیاری چشم‌انتظار واکنش رسانه‌های رسمی کره‌شمالی هستند و ناظران از نزدیک درحال رصد کردن تحولات در این کشور کمونیستی هستند.

همزمان گنگ‌شوانگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز در واکنش به این گزارش‌ها گفت که چین از انتشار اخبار و گزارش‌هایی در مورد سلامتی کیم‌جونگ‌اون آگاه است اما از صحت این منابع اطلاعی ندارد. یک منبع دولتی کره‌جنوبی روز سه‌شنبه به یونهاپ گفت هیچ علائم غیرعادی یا نشانه‌ای در رابطه با سلامتی رهبر کره‌شمالی تاکنون مشاهده نشده است. این درحالی است که رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان سه‌شنبه به‌نقل از منابع آمریکایی از وخامت حال کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی بعد از انجام یک عمل جراحی خبر دادند. سی‌ان‌ان در تحلیلی به قلم جاشوا برلینگر نوشت: گزارش‌های گیج‌کننده و گاه متناقض از رهبر کره‌شمالی از روز سه‌شنبه درحال انتشار است. حالا گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت پزشکی رهبر کره‌شمالی و آینده تنها کشور حکومت موروثی دنیا بیشتر شده است.

جنجال‌های اولیه پس از فرا رسیدن مهم‌ترین تعطیلات کره‌شمالی آغاز شد و عدم حضور کیم‌جونگ‌اون در روز ۱۵ آوریل که روز مهمی در تاریخ این کشور کمونیستی به‌حساب می‌آید، یک اتفاق به‌شدت غیرعادی بود. سپس روزنامه دیلی‌ان‌کی که در کره‌جنوبی منتشر می‌شود اما روی مسائل کره‌شمالی متمرکز است، گزارش داد که کیم‌جونگ‌اون یک عمل قلبی و عروقی در روز ۱۲ آوریل داشته است و برای استراحت و ادامه درمان در یک ویلا در منطقه هیانگ‌سان به‌سر می‌برد. سی‌ان‌ان قادر به تایید این گزارش نیست اما یک مقام آمریکایی می‌گوید که اطلاعات را رصد می‌کند و احتمال می‌دهد که حال رهبر کره‌شمالی چندان مساعد نباشد. یک منبع آشنا به این مساله اطلاعاتی به سی‌ان‌ان گفت که آمریکا از نزدیک درحال رصد تحولات کره‌شمالی است. در این شرایط یک مقام کره‌جنوبی هم به سی‌ان‌ان گفت که گمان می‌کند، رهبر کره‌شمالی در جایی به غیر از پیونگ‌یانگ به‌سر می‌برد و هیچ علامت غیرمعمول را که گزارش‌های مربوط به سلامت رهبر این کشور باشد، مشاهده نکرده است. بسیار نادر است که کره‌شمالی محل حضور اون را فاش کند. حقیقت این است که افراد اندکی از حلقه اون می‌دانند که وی کجا است. رهبر کره‌شمالی در داخل کشور مقام خدایگانی دارد و مورد احترام همه است و به‌شدت از او محافظت می‌شود. فقط کافی است به حضور تعداد بادیگاردهای اطراف لیموزین وی در سال ۲۰۱۸ در دیدار با رهبران دنیا دقت شود. هر حرکت وی به‌شدت محتاطانه و رازآلود است. به همین دلیل هر نوع صحبت و شایعه‌ای درخصوص سلامتی رهبر کره‌شمالی، در داخل این کشور با تنبیه و مجازات همراه است.

آندری لنکوف، استاد دانشگاه کوکمین از کره‌جنوبی و متخصص مسائل کره‌شمالی می‌گوید که فقط عده اندکی از جزئیات زندگی رهبر کره‌شمالی آگاه هستند و آنها حق ندارند در این مورد صحبت کنند. وی افزود: «ابهامات حول و حوش زندگی رهبر کره‌شمالی بسیار زیاد است و به همین دلیل ما اطلاعات اندکی به‌دست می‌آوریم.» مشکل بزرگی که در مورد کره‌شمالی وجود دارد، اطلاعات اندک از این کشور است و به دلیل بسته بودن فضا، اطلاعات موجود درحد حدس و گمان باقی می‌ماند. کسانی که از کره‌شمالی فرار می‌کنند، درحال‌حاضر تنها منابع ارزشمند برای دریافت اطلاعات از درون این کشور بسته هستند. دیگر اطلاعاتی که به‌دست می‌آید از رصد ماهواره‌ای است که کره‌شمالی را تحت نظر دارد اما آنها نیز افشاگر جزئیات نیستند. به همین دلیل اظهارات در مورد سلامتی رهبر کره‌شمالی بر مبنای حدس و گمان است و نمی‌توان دقیق درخصوص آن صحبت کرد.