بانکداران، مدیران شرکت‌ها و صنعتگران از وی می‌خواهند که هر چه زودتر کسب و کارها گشوده شوند، در حالی که متخصصان پزشکی برای مهار بیماری کووید-۱۹ وقت بیشتری طلب می‌کنند. تلفن‌هایی که از سوی دوستان ترامپ به وی می‌شود با تصاویر تلویزیونی که بیمارستان‌ها را مملو از افراد بیمار نشان می‌دهد، در تضاد قرار دارد. متخصصان بهداشت عمومی به ترامپ می‌گویند  هر کاری که تا حالا انجام داده است، ترک نکند و به توصیه‌ها وفادار باقی بماند. در مقابل مشاوران اقتصادی به ترامپ می‌گویند که هر کاری تاکنون برای اقتصاد انجام داده است، جواب داده و نباید آن را نصف و نیمه رها کند. این در شرایطی است که اگر توصیه‌های پزشکان جدی گرفته نشود، ممکن است صدها هزار نفر بمیرند. در صورت تداوم این شرایط هم ممکن است، میلیون‌ها نفر جان خود را از دست بدهند.

ترامپ روز جمعه در نشست خبری روزانه‌اش درخصوص مبارزه با بیماری کشنده کووید-۱۹ که به کشته شدن بیش از ۱۸ هزار آمریکایی منجر شده است، گفت: «من باید تصمیم بگیرم و فقط با توکل به خدا، امیدوارم تصمیمم درست باشد.» بیماری کووید- ۱۹ موجب شده است که ۱۶ میلیون آمریکایی از کار خود دور شوند. در این رابطه ترامپ تصریح کرد: «این تصمیمی که گرفته‌ام بدون شک و شبهه بزرگ‌ترین تصمیمی است که تاکنون گرفته‌ام».رئیس‌جمهوری با بهره‌گیری از تخمین‌های جدید که میزان کشته‌ها را کمتر اعلام کرده، قصد داشت تا برخی کسب و کارهای پایه از سی‌ام آوریل که تاریخ انقضای برخی از محدودیت‌ها به حساب می‌آید، از سر گرفته شوند و افزود که او ممکن است برخی از کارهای ضروری را برای بازگشایی کسب و کارها انجام دهد اما این را هم گوشزد کرد که به حرف‌های متخصصان پزشکی نیز برای بهداشت عمومی توجه خواهد کرد.

در واقعیت اما تصمیم‌گیری در مورد باز یا بسته شدن کسب و کارها تماما به عهده ترامپ نیست، چرا که اصلا او دستور به بسته شدن آنها نداده بود. دستورات مربوط به «در خانه ماندن» که این روزها در همه جای آمریکا فراگیر شده است، از سوی فرمانداران، ایالت به ایالت صادر شده است. همزمان رئیس‌جمهوری هم یک دستور غیرالزام‌آور داد که خواستار توقف فعالیت‌ها تا پایان ماه آوریل شد. البته اگر این دستور ترامپ نبود، و وی خط‌مشی‌های جدیدی برای بازگشایی کارها صادر می‌کرد، شاید بسیاری از فرمانداران تحت فشار کسب و کارها قرار می‌گرفتند یا برخی آنها اجازه مجدد فعالیت‌ها را صادر می‌کردند. ترامپ می‌گوید: «ما کاری انجام نخواهیم داد تا اینکه کشور را به مسیر سلامتی بکشانیم». او می‌افزاید: «ما قصد نداریم به گذشته باز‌گردیم و از نو کارها را انجام دهیم». اما وی در سخنانش این نکته را هم خاطر نشان می‌کند که شرایط فلج کننده فعلی هم اصلا مناسب نیست. او می‌گوید: «می‌دانید چه؟ در خانه ماندن هم به مرگ ختم می‌شود. این هم برای کشور آسیب‌زا است».

تعداد کشته‌های ویروس کرونا روز جمعه، در سراسر دنیا از صد هزار نفر پیشی گرفت. در مسکو به همین منظور محدودیت‌ها را برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ افزایش داده‌اند. در آستانه عید پاک کشورها محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه را در سراسر دنیا گسترده کرده‌اند و با مشقت فراوان در پی کاهش اثرات این بیماری هستند. همزمان فشارها به افرادی که از کار خارج شده‌اند یا به کمک‌های مالی وابسته هستند، خود را نشان داده است. توزیع مواد غذایی در منطقه فقیرنشین نایروبی در کنیا به یک غوغای خونین تبدیل شد. در ایالات متحده میزان تلفات ناشی از این بیماری از اسپانیا عبور کرد و ایتالیا نیز همچنان رقم بالایی از تلفات روزانه را گزارش می‌دهد. در واشنگتن، قانون‌گذاران و مقامات دولتی در برخی زمینه‌ها برای تزریق کمک ۲۵۰ میلیارد دلاری به منظور وام به کسب و کارهای کوچک پیشرفت‌هایی نشان داده‌اند. سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها از نیویورک گفت که دولت ترامپ موافقت کرده است که گفت‌وگوهای دو حزبی را اوایل هفته آینده آغاز خواهد کرد. اما سوال اساسی و غالب در این روزها در آمریکا و نیویورک این است که آمریکا چه زمانی به روزهای عادی خود بازخواهد گشت. آندرو کومورف فرماندار نیویورک که به شدت درگیر مهار این بیماری است گفت که هر نوع آسان‌گیری نسبت به محدودیت‌ها تنها در شرایطی مجاز است که میلیون‌ها تست کرونا از کارگران گرفته شود. این در حالی است که ترامپ تصریح کرده است نیازی به این همه تست کرونا وجود ندارد. نیویورک یکی از آلوده‌ترین نقاط آمریکا به حساب می‌آید و تمرکز اصلی برای مهار این بیماری به این منطقه معطوف است.

مقامات می‌گویند برخی از دستورالعمل‌ها مانند ماندن در خانه، بسته بودن مدارس و فاصله اجتماعی، به نحو چشمگیری در کاهش این بیماری تاثیر داشته‌اند اما برداشتن این دستورالعمل‌ها در پایان ۳۰ روز، آنگونه که مد نظر ترامپ است، ممکن است موجب افزایش بیماری و موردهای جدید از کووید-۱۹ شود.

برخی پیش‌بینی‌ها می‌گوید که بدون اجرای سیاست‌های فعلی ممکن است تعداد کشته‌ها به ۳۰۰ هزار نفر برسد. اما اگر اجرای برخی دستورالعمل‌های فعلی در پایان ۳۰ روز برداشته شود، مانند اینکه مدارس بسته باقی بمانند و ۲۵ درصد فعالیت‌ها از خانه کارها را اداره کنند و همچنان فاصله اجتماعی برقرار باشد، باز هم تعداد کشته‌ها به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید. این مدل با در نظر گرفتن تعداد ونتیلاتورها و نرخ فعلی آلودگی و با دستورات باقی ماندن در خانه‌ها، چنین پیش‌بینی‌هایی کرده است. در این مدل پیش‌بینی شده است که اگر دستورات فعلی لغو شود دوباره پس از ۷۰ روز با پیک این بیماری روبه‌رو خواهند شد. مدل فعلی روز پنج‌شنبه توسط وزارت امنیت داخلی ایالات متحده تهیه و ارائه شده که نسخه‌ای از آن به دست نیویورک تایمز رسیده است. برخی اما می‌گویند این داده‌ها شاید چندان معتبر نباشند.

زمانی کاخ سفید تعداد ۱۰۰ هزار کشته را پذیرفته بود اما نکته مهم این است که به لطف محدودیت‌های اجتماعی ۶۰ هزار کشته پیش‌بینی شده است اما اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، با توجه به خاموش بودن این بیماری ممکن است اعداد فراتر از این هم برود.