مدارای صفر با حزب راست افراطی ژرمن‌ها

این اولین بار در تاریخ پساجنگ در آلمان خواهد بود که حزبی که در پارلمان نمایندگی دارد این‌گونه مورد نظارت و رصد شدید قرار می‌گیرد و به یک سرگردانی عجیب و غریب اشاره می‌کند که نهادهای این کشور با آن مواجه هستند: با حزبی که روزگاری خطری برای دموکراسی تلقی می‌شد و در بخش‌هایی از کشور هم در حال کسب پایگاه و محبوبیت است چه کند؟ رهبران «آلترناتیو برای آلمان» - که به AfD هم معروف است- همواره به رسانه‌ها حمله کرده، مهاجران مسلمان را به انجام کارهای مجرمانه متهم کرده و اصول جهانشمول لیبرال دموکراسی را زیر سوال می‌برند. با این حال، این حزب در پارلمان فدرال حضور دارد و در آنجا صدای برجسته مخالفان را به گوش سیاستمداران آلمانی می‌رساند.

«کاترین بنهولد» در گزارش ۱۲ مارس برای نیویورک تایمز نوشت، هشداری که روز پنجشنبه اعلام شد از سوی «دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی» صادر شد که کار ویژه اساسی‌اش پس از جنگ جهانی دوم همانا حفاظت از کشور در برابر ظهور نیروهای سیاسی- به ویژه یک حزب نازی دیگر- است که ممکن است بار دیگر دموکراسی در این کشور را مورد هجمه قرار دهد. «توماس هالدنوانگ»، رئیس این آژانس، در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ما این ماموریت و کارویژه را بسیار جدی می‌گیریم. ما به تجربه از تاریخ آلمان دریافته‌ایم که افراط‌گرایی راست‌افراطی نه تنها فقط زندگی بشری را نابود می‌کند، بلکه ویران‌کننده دموکراسی هم هست.» این مقام اطلاعاتی افزود: «افراط‌گرایی راست افراطی و تروریسم راست افراطی بزرگ‌ترین خطر برای دموکراسی در آلمان است.»

در حال حاضر، آژانس اطلاعات داخلی آلمان، سیاست «مدارای صفر» را با جناح افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که از سوی «بیورن هوک» (Björn Höcke) اداره می‌شود در پیش گرفته است. او معلم تاریخ بود که بعدها به ایدئولوگ راست افراطی تبدیل شد که زبانش بازتاب ادبیات دهه ۳۰ در آلمان است و گویا پیوندهایی هم با حلقه‌های «نونازی» دارد. اما بسیاری هشدار روز پنج‌شنبه را گامی به سوی اقدامات گسترده‌تر در نظر می‌گیرند که کل «حزب آلترناتیو برای آلمان» را هدف گرفته است. این عده بر این باورند که اتخاذ اقدامات سختگیرانه و رویکرد «مدارای صفر» زمینه را برای نبرد میان دولت و یک حزب فراهم می‌آورد؛ آن هم حزبی که نفوذش با رادیکالیزه شدنش روز به روز بیشتر می‌شود. گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید، رهبران این حزب با عصبانیت واکنش نشان داده و وعده دادند که اقدامات قانونی را در این رابطه اتخاذ خواهند کرد. اعضای این حزب بر این باورند که چنین اقداماتی با نیت سیاسی انجام می‌گیرد. «آلیس ویدل»، یکی از اعضای برجسته این حزب، در توییتر نوشت: «این آژانس اطلاعاتی بزرگ‌ترین حزب مخالف را با اقداماتی زیرزمینی متهم می‌کند و می‌کوشد تا این حزب را به سوی اقدامات مجرمانه سوق دهند.»

با این حال، چنین اقداماتی باعث شده این حزب در وضعیت دفاعی قرار گیرد. یک شعار تبلیغاتی که به تازگی از آن رونمایی شده اعلام می‌دارد: «ما قانون اساسی هستیم.» هالدنوانگ، رئیس این سازمان اطلاعاتی به آن اهمیتی نمی‌دهد. او می‌گوید، امیال و آرزوهای جناح «هوک» «با قانون اساسی سازگار نیست». بیورن هوک، این حزب را در ایالت تورینگن اداره می‌کند. او همچنین یک جنبش سراسری را رهبری می‌کند که به «وینگ» (Wing) معروف است. این جنبش که ۷ هزار هوادار دارد یک پنجم کل اعضای حزب AfD است. اینها هم اکنون به‌طور رسمی در فهرستی ۳۲ هزار نفره افراط‌گرایان در آژانس اطلاعات قرار دارند. هالدنوانگ می‌گوید، سال‌هاست که تعداد اعضای افراط‌گرایان راست افراطی روندی افزایشی به خود گرفته است. از ۳۲ هزار نفری که در فهرست سیاه ما قرار گرفته‌اند، ۱۳ هزار نفرشان کاملا آمادگی انجام اقدامات خشونت‌بار را دارند. البته این مقام اطلاعاتی خاطر نشان می‌سازد که این افراد «دست به خشونت‌هایی واقعی با قربانیانی واقعی می‌زنند» .

در ژوئن گذشته، یک مقام منطقه‌ای در جلوی دفتر کارش از سوی یکی از اعضای تروریست راست افراطی نزدیک شهر غربی کاسل ترور شد. در ماه اکتبر، یک تروریست راست افراطی به یک کنیسه در شهر «هال» در شرق آلمان حمله کرد. ماه گذشته هم یک مرد مسلح ۹ نفر را که ریشه‌های مهاجر داشتند در «هانائو» (Hanau) در جنوب غرب آلمان کشت. هالدنوانگ می‌گوید: «کاسل، هال و هانائو سه شهری هستند که اصطلاحا به آنها «زخم‌های در حال خونریزی در یک مسیر تاریخی پر خون» لقب داده‌اند.» این مقام اطلاعاتی می‌گوید، ظرف سه دهه گذشته و از زمان وحدت دو آلمان به این سو، افراط‌گرایان راست افراطی تا کنون مدعی قربانی کردن بیش از ۲۰۰ نفر شده‌اند. او می‌گوید در پس این اقدامات، نه فقط مرتکبان واقعی و حامیانشان بلکه کسانی قرار دارند که خشونت و ادبیات نژادپرستانه را عادی جلوه داده و به تدریج فضایی خلق کرده‌اند که در آن موانع در برابر خشونت واقعی روز به روز کاهش یافته است. هالدنوانگ گفت: «قبل از اینکه خشونت فیزیکی وجود داشته باشد، خشونت زبانی وجود دارد.»

هوک که طبق حکم اخیر دادگاه آلمان می‌تواند از نظر قانونی فاشیست نامیده شود، استاد شکستن تابوهای کلامی است. در سال ۲۰۱۷ در یک گردهمایی در درسدن، او اصل هدایت بخش آلمان مدرن - مقصر بودن این کشور در جنگ جهانی دوم و هولوکاست – را زیر سوال برد و از آلمانی‌ها خواست در بازنگری از تاریخ کشورشان «چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای داشته باشند.» او گفت: «آلمانی‌ها تنها ملت در جهان هستند که بنای یادبود شرم را در قلب پایتخت‌شان عَلَم کرده‌اند.» او به بنای یادبود هولوکاست در برلین اشاره داشت. این چهره راست افراطی در کتاب جدید خود با عنوان «هرگز دو بار از یک رودخانه عبور نکنید» آشکارا از به زیر کشیدن نظم لیبرال پساجنگ آلمان سخن گفت و هیچ هراسی هم از این بابت نداشت. هوک در یک جای کتاب خود نوشته بود: «چند اصلاح و تعدیل کوچک چاره کار نخواهد بود، بلکه مطلق‌گرایی آلمانی تضمینی خواهد بود بر اینکه ما به شکلی بنیادین و اساسی با این مساله مقابله خواهیم کرد.» او در بخش دیگری نوشته بود: «احتراز از صحنه‌های سخت و ناخوشایند بشر همواره میسر نیست.» و نیاز به آن چیزی را توضیح داد که وی آن را «سبعیت معتدل» می‌نامید.

هالدنوانگ می‌گوید وقتی قانون‌گذاران چنین بیانیه‌هایی را در پارلمان صادر می‌کنند، خطر مشروع ساختن خشونت واقعی را به همراه دارد. وی گفت «وینگ» در AfD «بخشی از زمین حاصلخیز برای پرورش افراط‌گرایی راست افراطی است». پس از مجموعه‌ای از حملات اخیر، درخواست‌ها برای زیر نظر گرفتن این حزب بیشتر و بیشتر شده است. البته هالدنوانگ محتاط بود که مبادا به‌طور مستقیم در مورد این چشم‌انداز اظهارنظری کند. گزارشگر نیویورک تایمز به نقل از هالدنوانگ، این مقام اطلاعاتی آلمان، می‌افزاید که این حزب هم اکنون به «موردی آزمایشی» و نه «موردی مشکوک» برای این آژانس تبدیل شده است. «مورد آزمایشی» در حقیقت یک گام جلوتر از «مورد مشکوک» است و همین اجازه اقدامات نظارتی را می‌دهد. اما او به اظهارنظرهای «الکساندر گالود»» یکی از رهبران این حزب اشاره می‌کند که به تازگی گفته بود «هوک یک افراط‌گرا نیست، بلکه در میانه و وسط حزب است.»