حمله آمریکا به نجف و کربلا

این حملات به تلافی حملات موشکی‌ای انجام گرفت که روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه به پایگاه نظامی تاجی در نزدیکی بغداد صورت گرفت و در اثر آن یک غیرنظامی و یک سرباز آمریکایی و همچنین یک سرباز بریتانیایی کشته شدند. ۱۴ تن نیز در اثر این حملات زخمی شدند که شهروندانی از آمریکا، بریتانیا و لهستان هستند. به گفته نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در مجموع ۱۸ موشک به پایگاه نظامی تاجی شلیک شد. این ائتلاف، حملات روز چهارشنبه را خونین‌ترین حملات علیه پایگاه‌های نظامی عراق در آمریکا از سال‌ها پیش نامیده است. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید: ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات هوایی آمریکا ۴ نقطه در این کشور را مورد هدف قرار داد. بیانیه پنتاگون نیز اعلام کرد که ایالات متحده «حملات دفاعی دقیقی» را علیه تجهیزات و مراکز کتائب حزب‌الله انجام داد. در بخشی از بیانیه پنتاگون آمده است:«این مراکز نگهداری تسلیحات شامل مراکزی می‌شدند که به‌عنوان زرادخانه‌ای برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی و ائتلاف مورد استفاده قرار می‌گرفتند».

این حملات نگرانی درباره بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است. تنش در این منطقه یک بار در اواخر سال گذشته میلادی و نزدیک سال نو بالا گرفته بود؛ زمانی که در اثر حملات موشکی شبه‌نظامیان عراقی یک شهروند آمریکایی کشته شد و آمریکا به تلافی آن با یک حمله هوایی وسیع ۲۵ شبه‌نظامی عراقی را کشت. رویترز نیز به نقل از ارتش عراق نوشت که ارتش آمریکا ۴ حمله هوایی را به پایگاه‌های وابسته به نیروهای حشدالشعبی، پلیس و ارتش عراق انجام داد. این پایگاه‌ها شامل پایگاهی در نجف و سه مکان دیگر در جنوب بغداد است. به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که این حملات مناطق مشخصی را هدف گرفته و شامل ۵ انبار سلاح گردان‌های حزب الله عراق از جمله انبار سلاحی است که در حملات علیه نیروهای ائتلاف آمریکا استفاده شد. چند رسانه عراقی هم اعلام کردند جنگنده‌های اف۱۶ آمریکایی با استفاده از حریم هوایی اردن حمله را انجام داده‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه هشدار داد که واشنگتن هیچ گزینه‌ای را برای تلافی حمله به پایگاه تاجی از نظر دور نمی‌دارد. اسپر با اشاره به اینکه درباره اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگو کرده، اظهار کرد، «او (رئیس‌جمهور) این اختیار را به من داد که آن‌چه را که لازم است، انجام دهیم». پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا است و حدود شش هزار نیروی آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند. ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، روز پنجشنبه با صراحت گفت: «اگرچه هنوز تحقیقات پیرامون حمله به پایگاه عراقی و کشته شدن نیروهای آمریکایی ادامه دارد، اما تحقیقات در موارد قبلی نشان داده بود که این دست حملات کار گروه کتائب حزب‌الله، بوده است». پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، تاکید کرده بود که این رویداد «تحمل نخواهد شد». پومپئو همچنین از تماس تلفنی با همتای بریتانیایی خود خبر داده و گفته بود که دو کشور توافق دارند «کسانی که مسوول این حملات هستند باید پاسخگوی اقدام خود شوند».  به نوشته الجزیره، «دومینیک راب»، وزیر خارجه بریتانیا هم این حمله را «پاسخی متناسب» به حملات راکتی از جنوب بغداد توصیف کرد. راب در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای بریتانیایی در عراق با همکاری نیروهای ائتلاف می‌کوشند به دولت عراق برای مبارزه با فعالیت‌های تروریستی کمک کنند و هر کس به دنبال آسیب رساندن به آنها باشد باید تاوان سختی بدهد». گزارشگر الجزیره همچنین به نقل از مصاحبه یک مقام آمریکایی با آسوشیتدپرس گفت که این حمله با همکاری مشترک بریتانیا صورت گرفت. این مقام خواسته بود نامش فاش نشود. این گزارشگر همچنین می‌افزاید: ترامپ اختیارات بیشتری برای پاسخگویی به اقدامات نظامی علیه آمریکایی‌ها به پنتاگون داده است. بر اساس گزارش «فلوتین»، واشنگتن، کتائب حزب‌الله را مقصر قلمداد می‌کند.