او خاطرنشان کرد که این موضع مورد تایید اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا هم هست. عباس همچنین از ترامپ خواست تا براساس قطعنامه‌های موجود سازمان ملل به میز مذاکرات بازگردد؛ قطعنامه‌هایی که خواستار دو دولت براساس مرزهای پیش از ۱۹۶۷ است. این قطعنامه‌ها از شورای امنیت می‌خواهند تا کنفرانس بین‌المللی برای جست‌وجوی راهی برای خاتمه این نزاع بلندمدت بیابد.

الجزیره دیروز چهارشنبه در گزارش خود نوشت، عباس با رد طرح پیشنهادی آمریکا- اسرائیل اعلام کرد که این طرح «محصول گام‌های یکجانبه‌ای است که نقض مشروعیت بین‌المللی و نقض طرح صلح عربی است.» وی افزود این طرح «مشروعیت حقوق فلسطینی‌ها را نقض کرده، حقوق ما برای خودمختاری، آزادی و استقلال در دولت‌مان را از میان برده است.» عباس که از طرح آمریکا- اسرائیل بسیار عصبانی بود در ادامه با اشاره به توسعه‌طلبی شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در اراضی غربی و شرق بیت‌المقدس گفت: «این طرح آنچه غیرقانونی است را قانونی و مشروع می‌سازد: شهرک‌ها، مصادره‌ها و ضمیمه سرزمین‌های فلسطینی و ....» الجزیره می‌نویسد: طرح ترامپ محصول سه سال تلاش جرد کوشنر (داماد و مشاور ارشد ترامپ) است. به‌نظر می‌رسد ترامپ با این طرح می‌خواهد یک نزاع چند دهه‌ای را به پایان برساند. براساس طرح ترامپ، فلسطینی‌ها بخش‌هایی از اراضی غربی و غزه را برای دولت خودشان خواهند داشت و پایتخت جدید هم در «ابو دیس» حومه‌ای خارج از بیت‌المقدس خواهد بود. اما دولت خودگردان فلسطینی هم شرق بیت‌المقدس و هم اراضی غربی را می‌خواهد و مایل است تا این دو بخش بخشی از دولت آینده باشد.

طرح ترامپ بدون مشورت با فلسطینی‌ها صورت گرفت؛ فلسطینی‌هایی که پس از اعلام قدس به پایتختی اسرائیل در اواخر سال ۲۰۱۷ پیوند خود با دولت ترامپ را گسستند. قطعنامه پیشنهادی- که از سوی تونس و اندونزی تا حدودی اصلاح شد و مورد حمایت هیات فلسطینی هم قرار گرفت- گفته بود که طرح ترامپ نقض قانون بین‌المللی است و این درحالی است که شورای امنیت خواستار یک قطعنامه «دو دولت»ی براساس مرزهای فلسطین پیش از جنگ ۱۹۶۷ است.

عباس که فعالیت دیپلماتیک خود را تشدید کرده است دیداری هم با ایهود المرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، داشت. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، عباس در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با المرت، برای بازگشت به مذاکرات با اسرائیلی‌ها از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود و تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح برای رسیدن به صلحی عادلانه و جامع اعلام آمادگی کرد. وی گفت: «ما آماده آغاز مذاکرات صلح هستیم اما تنها براساس شرایط طرحی که در سال ۲۰۰۸ و در دوران نخست‌وزیری المرت ارائه شد. همان‌طور که امروز [سه‌شنبه] هم در شورای امنیت گفتم کاملا آماده از سرگیری مذاکرات از جایی هستم که با المرت متوقف شد و آن هم تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح و نه براساس طرح الحاق و مشروعیت بخشی به شهرک‌ها که مخرب راه‌حل دو حکومتی است. ما همکاری نزدیکی با یکدیگر برای دستیابی به یک معاهده تاریخی صلح داشتیم و راهی طولانی طی کردیم و تمامی مسائل را برای ایجاد وضعیت دائمی فراهم کردیم.» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «ما به‌دنبال تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی در کنار اسرائیل با پایتختی قدس غربی هستیم.» به گزارش روزنامه القدس‌العربی، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در جلسه شورای امنیت گفت: «اظهارات سفیر اسرائیل مبنی بر اینکه محمود عباس دیگر نمی‌تواند شریک صلح باشد بسیار نگران‌کننده‌ است. اگر عباس توافق‌نامه صلح را امضا نکند اسرائیل حتی یک فلسطینی را پیدا نمی‌کند که این توافق‌نامه را امضا کند.» ابوالغیط به «دنی دانون»، سفیر اسرائیل نگاهی کرد و گفت: «۱۵ سال پیش همین حرف را درباره رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین شنیدم که او نیز گفت که یاسر عرفات شریک صلح نیست و خودتان می‌دانید که بعد از آن‌چه شد.» دنی دانون هم در این جلسه گفت: «تحقق صلح تا زمانی که عباس در سمتش باشد محقق نخواهد شد و تنها زمانی که کناره‌گیری کند فلسطینی‌ها می‌توانند پیشرفت کنند. عباس اگر در دعوتش به صلح صادق بود برای مذاکره به اسرائیل می‌آمد مثل همان کاری که انور سادات، رئیس‌جمهور مصر کرد.»