گزارش‌ها از روز دوشنبه حکایت از عدم قطعیت در اعلام نتایج حزبی دارد. به گزارش رویترز، به رغم اینکه ساعت‌ها از رای‌گیری حزبی در این ایالت گذشت این حزب تا لحظه تنظیم گزارش نتیجه انتخابات را اعلام نکرد و همین امر دستمایه استهزای این حزب نزد جمهوری‌خواهان شد. به گزارش رویترز، جمهوری‌خواهان می‌گویند یک حزب وقتی نتوانسته از عهده انتخابات درون‌گروهی بر‌آید و اختلافات خود را کنار بگذارد، چگونه قصد دارد در برابر ترامپ به رقابت بپردازد. در این راستا دونالد ترامپ و طرفدارانش هر کدام به نوعی به این مساله واکنش نشان دادند. ترامپ در یک توییت نوشت: «حزب دموکرات یک فاجعه عجیب و غریب است. هیچ چیز آنها درست کار نمی‌کند، درست مانند زمانی که کشور را اداره می‌کردند. آن وب‌سایت ۵ میلیارد دلاری اوباماکر را به یاد بیاورید. تنها کسی که می‌تواند برای یک پیروزی بزرگ در آیووا مدعی باشد، ترامپ است.» همچنین جمهوری‌خواه ارشدی مانند جورج پاپادولوس مشاور سابق دونالد ترامپ با توجه به هرج و مرج به وجود آمده در حزب دموکرات در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «این بار روسیه که دخالت نکرده، بلکه کنوانسیون ملی دموکرات‌ها دخالت می‌کند.» این توییت از آن رو مطرح شده که شایعات گوناگونی حول و حوش نتیجه انتخابات به وجود آمده است. در حالی که برخی می‌گویند کنوانسیون ملی دموکرات‌ها قصد تقلب و حذف آرای برنی سندرز را دارد، برخی دیگر می‌گویند این حزب جرات ابراز پیروزی پیت بوتیجج را ندارد. پیت بوتیجج قصد داشته خود را پیش از اعلام نتایج پیروز انتخابات کند.

حالا جمهوری‌خواهان که در یک کارزار نمادین در آیووا انتخابات درون‌گروهی برگزار کردند و ترامپ نیز در آن به آسانی با رای ۱/ ۹۷ درصدی پیروز شد، به انضباط حزبی خود می‌بالند. در این حزب جو والش با ۴/ ۱ و بیل وایلد با ۳/ ۱ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.رویترز درخصوص رقابت دموکرات‌ها نوشت: روز دوشنبه ده‌ها هزار نفر از دموکرات‌های ایالت آیووا به پای صندوق‌های رای در مدارس، باشگاه‌ها و مراکز رای‌گیری در ۱۶۰۰ نقطه این ایالت رفتند تا نظر خود را در مورد نامزد مورد نظرشان ابراز کنند. در حالی که رسم این است پس از ابراز نظر دموکرات‌ها، آرا به مرکز این حزب در ایالت فرستاده می‌شود تا نظر دموکرات‌ها را بیان کند، این بار کنوانسیون ملی دموکرات‌ها از اعلام نتیجه خودداری کرده است و برخی شایعات مطرح شد که نتیجه آخرین لحظات روز سه‌شنبه ابراز خواهد شد. حزب در باب این تاخیر می‌گوید پس از اینکه برخی «تناقض‌ها» گزارش شد، در حال «بررسی‌های کیفی» از این گزارش‌ها است اما عملکرد حزب آبی‌ها با انتقاد و استهزای جمهوری‌خواهان همراه بوده است.

رویترز گزارش داده که هنوز مشخص نیست نتایج چه زمانی اعلام خواهد شد.  آیووا روز دوشنبه شاهد جدال ۱۱ نامزد بود که اصلی‌ترین رقبای این انتخابات، جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری ایالات متحده، برنی سندرز، سناتور ورمونت، پیت بوتیجج، شهردار سابق بندجنوبی و الیزابت وارن سناتور ماساچوست بودند.مقامات حزب حالا می‌گویند که آنها نتیجه را به‌طور دقیق به اطلاع مردم خواهند رساند، این در حالی است که جمهوری خواهانی مانند برد پارس کیل، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «حزب دموکرات یک فاجعه است. آنها حتی نمی‌توانند یک انتخابات مقدماتی برگزار کنند، چه رسد به اینکه که یک حکومت را اداره کنند. نه ممنون».به‌رغم اینکه جمهوری‌خواهان از هرج و مرج دموکرات‌ها به استهزا سخن گفته‌اند اما جمهوری‌خواهان نیز در سال ۲۰۱۲ شرایط مشابهی داشتند. در سال ۲۰۱۲ میت رامنی گفته بود که با اختلاف ۸ رای در ایالت آیووا پیروز شده است اما بعدا مشخص شد برنده اصلی این انتخابات ریک سنتروم بوده که با اختلاف ۳۴ رای پیروز شده است اما کسی که در نهایت به‌عنوان نامزد به رقابت اصلی با دموکرات‌ها رفت، میت رامنی بود.

 عصبانیت و ناراحتی در صفوف

بی‌برنامگی دموکرات‌ها از همان ساعات نخستین رای‌گیری در حزب دموکرات‌ها عیان شد. در حالی که مردم در صفوف طولانی ایستاده بودند اما هنوز درهای مکان‌های رای‌گیری باز نشده بود. بعد از آن هم که ساعت‌ها از رای‌گیری گذشت، حزب دموکرات عاجز از اعلام نتیجه انتخابات بود. راجر لائو، مدیر کارزار انتخاباتی وارن گفت: «هر ثانیه که می‌گذرد، فرآیند را کمی تضعیف می‌کند.» یک منبع در کارزار انتخاباتی بوتیجج نیز اعلام کرد که تاخیر در اعلام نتیجه، برنده آن را بی اعتبار می‌کند و فواید یک شب قدرتمند را از بین می‌برد. دانا رموس، مشاور ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن نیز در یک نامه، تاخیر در اعلام نتایج را یک شکست برای سیستم دانسته و خواستار ارائه درست نتایج شده است. روز دوشنبه عمدتا سفیدپوستان و روستاییان ایالت آیووا نخستین قدم را برای انتخاب نامزد حزب دموکرات برداشتند تا یک رقیب قدرتمند برای روز سوم نوامبر سال جاری انتخاب کنند. پس از گذشت یک سال از کارزار انتخاباتی و هزینه ۸۰۰میلیون دلاری، انتظار می‌رفت مردم دموکرات پاسخ خود را بگیرند اما حزب نتوانسته یک فرد مناسب را برای مبارزه با تاجر نیویورکی پیدا کند. دموکرات‌ها در حال تعمق هستند که چه کسی را برای شکست دادن جمهوری‌خواهان انتخاب کنند: میانه‌روهایی مانند جو بایدن، پیت بوتیجج و ایمی کلوبوچر یا لیبرال‌هایی که بتوانند شور و هیجان را به میان رای‌دهندگان بیاورند. در این شرایط افرادی مانند الیزابت وارن و برنی سندرز در اولویت قرار می‌گیرند.

 پیروز کیست؟

با تاخیر در اعلام نتایج هنوز مشخص نیست که چه نامزدی از نتیجه به دست آمده ابراز رضایت خواهد کرد و به آینده امیدوار خواهد شد. کارزار انتخاباتی سندرز مدعی است که دست کم وی در ۴۰ حوزه رای‌گیری پیروز شده است و از بوتیجج و وارن جلوتر است. این کارزار می‌گوید که جو بایدن نفر چهارم شده است. کارزار انتخاباتی بوتیجج اما اعلام کرد که هنوز نتیجه مشخص نیست، با این حال به انتخابات بعدی در نیوهمپشایر امیدوارانه نگاه می‌کند.او در جمع هواداران خود گفت: «با تمام پیامدهای انتخابات در ایستگاه اول، ما به پیروزی در نیوهمپشایر چشم دوخته‌ایم». در نظرسنجی‌ها چندین نامزد از جمله بایدن، کلوبوچر و وارن پیشتاز نظرسنجی‌ها هستند اما حتی این مورد هم نمی‌تواند برنده انتخابات بعدی را به صراحت مشخص ‌کند.

 داستان تاخیر چیست؟

گمانه‌زنی‌های فراوانی درخصوص تاخیر در اعلام نتایج مطرح شده، اما یکی از محتمل‌ترین دلایل این تاخیر می‌تواند شکست غیرقابل پیش‌بینی جو بایدن باشد. دموکرات‌های ارشد، جو بایدن را مهم‌ترین رقیب ترامپ می‌دانند اما گویا نظر رای‌دهندگان با دموکرات‌های ارشد متفاوت بوده است. به نوشته نیویورک تایمز نتایج اولیه انتخابات در دور اول نشان می‌دهد بایدن در رده پنجم قرار گرفته است. در دور دوم انتخابات نیز البته اوضاع بایدن نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه بدتر هم می‌شود و او با ۱۱ درصد در رده پنجم قرار می‌گیرد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد که برای اولین بار انتخابات احتمال دارد به دور سوم کشیده شود. در دور اول انتخابات در آیووا سندرز با ۱۹۲۵ رای، به ۲۵ درصد آرا دست پیدا می‌کند. پس از آن وارن با ۱۶۶۴ رای ۲۲ درصد آرای مردم دموکرات را به دست آورد. بوتیجج نیز با ۱۴۱۳ رای و ۱۹ درصد آرای دموکرات‌ها در رده سوم ایستاد و پس از او ایمی بلوبوچر و بایدن به ترتیب با ۱۰۱۳ رای و ۱۰۰۲ رای، ۱۳ درصد آرای دموکرات‌ها را به دست آوردند. در حالی که دموکرات‌ها امیدوار بودند که رای بایدن بهتر شود، اما او از جای خود تکان نخورد و این بار با کاهش ۲ درصد رای، با ۱۱ درصد در رده پنجم ایستاد. در دور دوم سه نفر را‌ی‌شان افزوده شد که به ترتیب سندرز، وارن و بوتیجج بودند، اما جایگاه هیچ‌کدام از نامزدها تکان نخورد. براساس اعلام نتیجه‌ای که نصفه و نیمه باقی ماند و نتیجه نهایی اعلام نشد، در دور دوم، سندرز با ۱۸۰۵ رای و ۲۸ درصد آرا در رده اول قرار گرفت. وارن نیز با ۱۶۳۳ رای، و با آرای ۲۵ درصدی در رده دوم قرار گرفت. پس از این نامزد لیبرال نیز بوتیجج از طیف میانه‌روها با ۲۴ درصد آرا در رده سوم قرار گرفت. ایمی کلوبوچر و بایدن نیز با ۱۲ و ۱۱ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. این آرا نشان می‌دهد که طرفداران نامزد‌های میانه‌رو به جای بایدن، بوتیجج و ایمی کلوبوچر را ترجیح می‌دهند.

Untitled-1