عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم اعلام کرد: «شورای امنیت ملی نیروهای امنیتی را در خصوص بازداشت کسانی که اقدام به بستن مسیرها و تعطیلی ادارات می‌کنند، موظف کرده است». خلف به خبرگزاری رسمی عراق گفت: «شورای امنیت ملی از تظاهرکنندگان می‌خواهد در میادین تظاهرات که امنیت آنها تامین شده، باقی بمانند و به مسیرها وارد نشده و راه‌ها را بند نیاورند تا بازداشت نشوند». نیروهای امنیتی عراق نیز گروهی از افراد را که قصد داشتند مسیر پایین پل اتوبان محمد القاسم در بغداد را ببندند، بازداشت کردند. یک منبع امنیتی نیز گفت: «نیروهای امنیتی توانستند شب گذشته برخی مسیرهای مسدود از جمله اتوبان محمد القاسم، الشعله، الغزالیه‌، میدان عدن و دروازه بغداد از سمت کاظمین را باز کنند».  تعدادی از مناطق بغداد به خصوص میدان الطیران و چهارراه قرطبه و اتوبان محمد القاسم به واسطه تایرهای شعله‌ور مسدود شده بودند.

الجزیره به نقل از AFP نوشت که یکشنبه‌شب در درگیری‌ها در عراق ۱۰ نفر مجروح شدند. مسیرهای دیوانیه، سومریه و واسط هم مسدود بود. معترضان روز یکشنبه در بغداد و شهرهای جنوبی عراق تظاهرات خود را از طریق بستن مسیرها و پل‌ها با آتش زدن لاستیک‌ها از سر گرفتند تا دولت و پارلمان را تحت فشار قرار دهند که مطالبات مردمی یعنی اصلاحات سیاسی را اجرایی کنند. همچنین در پی پایان یافتن مهلت معروف به «مهلت ناصریه»، تظاهرات‌کنندگان صبح دیروز دوشنبه بزرگراه میان بغداد و استان‌های جنوبی را بستند و تنها به موارد اضطراری و خودروهای حامل مواد غذایی اجازه تردد دادند. معترضان در میدان اصلی تظاهرات در ناصریه استان ذی‌قار چند روز پیش اعلام کردند، پارلمان و ریاست‌جمهوری تا یکشنبه‌شب برای انتخاب نخست‌وزیر جدید مهلت داشت و دیگر تحصن‌کنندگان در مناطق مختلف عراق هم آن را تایید کردند. این مهلت به «مهلت ناصریه» معروف شد. گزارشگر الجزیره می‌افزاید: «این درخواست‌ها و مطالبات مردمی عبارت است از یک قانون جدید انتخابات و یک نخست‌وزیر جدید به جای عبدالمهدی که با وجود استعفا هنوز در قدرت حضور دارد».تظاهرات‌کنندگان گزارش دادند، خیابان‌های بغداد و ۹ استان جنوبی عراق شاهد ناآرامی‌های امنیتی، بسته شدن خیابان‌های اصلی و پل‌ها و به آتش‌ کشیدن لاستیک‌های خودرو در تلاش معترضان برای اعمال فشار به احزاب و فراکسیون‌های سیاسی برای تسریع در تشکیل دولت جدید هستند.

شاهدان می‌گویند: «از ساعات پایانی شامگاه یکشنبه و اوایل صبح دوشنبه تظاهرکنندگان دست به اقدامات شدیدی زده و مسیرهای خارجی میان استان‌های مختلف عراق از جمله بغداد، کربلا، نجف، بابل، بصره و غیره و نیز پل‌ها را بسته و به ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها فشار آوردند تا با هدف پاسخ به مطالبات تطاهرات‌کنندگان در تشکیل دولت جدید فعالیت‌های خود را متوقف کنند». آنها می‌گویند، زندگی تقریبا تعطیل شده و دود غلیظی در اثر به آتش کشیدن لاستیک‌های خودروها خیابان‌ها را پوشانده است و این ناآرامی‌ها با اقدامات خشونت‌آمیز و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان همراه است و این نیروها به ویژه در بغداد و ناصریه از گازهای اشک‌آور استفاده کردند. «زید علی»، ۱۹ ساله که از بصره آمده بود تا در تظاهرات دیروز دوشنبه شرکت کند، می‌گوید: «همه ما می‌دانیم که آنها [دولتی‌ها] خواسته‌های ما را اجرا نمی‌کنند. تنها روشی که ما آن را جدی می‌گیریم این است که راه‌ها را ببندیم و باعث اختلال در شهر شویم. سلاح ما همین است». او می‌افزاید: «آنها فرصت داشتند. فرصت‌های بسیاری هم داشتند. ۱۷ سال فرصت داشتند اما این فرصت دیگر تمدید نمی‌شود». مقتدا صدر، رهبر شیعه، هم حمایت خود را از معترضانی که قرار بود دیروز دست به تظاهرات بزنند اعلام کرد. او در پست توییتری خود اعلام کرد: «امیدوارم آنها [نیروهای امنیتی] متعهد به صلح باشند و به امنیت مردم آسیب نرسانند و کشور را به آستانه جنگ داخلی نبرند». او افزود: «من به تصمیم دولت برای برخورد با خرابکاران و غارتگران احترام می‌گذارم اما باید تمایزی میان معترضان مسالمت جو و خرابکاران صورت بگیرد».

صدر بر تسریع در انتخاب نامزدی غیرجنجالی برای پست نخست‌وزیری و ارائه وی به رئیس جمهوری برای مکلف کردن برای تشکیل دولت جدید تاکید کرد و خطاب به سیاستمداران عراق گفت: «سهل‌انگاری دیگر بس است، درگیری و کشمکش برای به دست آوردن غنیمت بس است، ملت شما و عراق شما در خطر است». وی افزود: «آرزوی ما اصلاحات و حاکمیت است». معترضان عراقی خواستار تشکیل دولت انتقالی برای هدایت کشور، قانون‌گذاری جدید برای انتخابات پس از انحلال پارلمان و بعد هم برگزاری انتخابات جدید و اصلاح قانون اساسی توسط پارلمان جدید هستند. این معترضان همچنین خواستار پاسخگویی کامل به مطالبات مردمی یعنی تشکیل دولت موقت، قانون‌گذاری جدید برای انتخابات براساس استانداردهای مشخص، برگزاری انتخابات زودهنگام، به حاشیه راندن اکثر گروه‌ها و احزاب کنونی از صحنه سیاسی کشور هستند.