حکم اخـراج فـوری آمریکـایی‌ها از عـراق عکس آرشیوی است و مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در سال گذشته است.

۱ ـ الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی (به سرکردگی آمریکا) به منظور پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی. دولت عراق همچنین باید در راستای پایان دادن به هرگونه حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور و جلوگیری از استفاده از حریم هوایی آن به هر دلیلی اقدام کند.

۲ ـ فرمانده کل نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت عراق باید تعداد تکنیسین‌ها و مربیان خارجی را که به آنها احتیاج دارد، محل سکونت، وظایف و مدت قراردادهای آنها را اعلام کند.

۳ ـ وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق باید علیه آمریکا به اتهام نقض خطرناک حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴ ـ این تصمیم از تاریخ تصویب اجرایی می‌شود.

عادل عبدالمهدی نیز در جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق با بیان اینکه ترورهای رخ داده اخیر در عراق یک ترور سیاسی بود، خاطرنشان کرد که در پیش گرفتن گزینه پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است. عبدالمهدی در جلسه پارلمان تصریح کرد: «به آمریکا ابلاغ کردیم که عراق بخشی از مجازات‌ها علیه ایران نیست». وی ادامه داد: «اعتماد بین ما و آمریکا کاهش یافت، چراکه ما موضعی به دور از مجازات‌ها علیه ایران داشتیم». نخست‌وزیر عراق تصریح کرد، ایران و آمریکا با تروریسم جنگیدند و از نیروهای مسلح عراق حمایت کردند. عبدالمهدی عنوان کرد: «آمریکا به عراق ابلاغ کرد که اسرائیل در تابستان گذشته مقرهای حشد الشعبی را بمباران کرد».

عبدالمهدی تاکید کرد: «حمله آمریکا اوضاع را پیچیده‌تر کرد و برگزاری این جلسه را ضروری نمود. در صبح همان روزی که سردار سلیمانی به شهادت رسید، قرار بود با وی دیدار داشته باشم و قرار بود سردار سلیمانی پاسخ ایران به پیام عربستان را به من بدهد». نخست‌وزیر عراق تاکید کرد، حضور نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف اساسا به دو نامه برمی‌گردد که وزارت خارجه عراق به شورای امنیت فرستاد که در مورد آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق عراق بود و ماموریت دیگری برای آنها لحاظ نشد.

نامه نخست را هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق برای دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع دشوار عراق در هنگام حضور داعش فرستاد و خواهان حفاظت از اراضی عراق از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای عراق و ارائه سلاح‌ها و تکنولوژی‌های لازم به عراقی‌ها شد.

وی ادامه داد، نامه دوم را ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه سابق عراق فرستاد که مکمل نامه پیشین بود و در آن آمده بود جامعه بین‌الملل در نشست پاریس اعلام کردند که داعش تهدیدی علیه عراق است و ما از کشورها به دلیل حمایت از عراق از جمله حمایت نظامی مناسب قدردانی می‌کنیم. در این نامه آمده بود که ما حمایت کشورها از جمله آمریکا را می‌ستاییم. عراق به کمک برادران و دوستان خود برای مبارزه با تروریسم سیاه نیاز داشت اما حاکمیت عراق و استقلال این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. عبدالمهدی تاکید کرد: «براساس اوضاع کشور از پارلمان می‌خواهیم قبل از اتخاذ هر تصمیمی، درخصوص اقدامی که حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند، خوب بیندیشند.

ما دو گزینه داریم، یکی اینکه حضور نیروها در عراق پایان یابد. یا اینکه به پیش‌نویس پیشینی بازگردیم که قبل از روی کار آمدن دولت کنونی بود و در مورد منحصر کردن نقش نیروها به کمک به نیروهای عراقی برای پیگرد عناصر داعش بود و اینکه نیروهای خارجی مسوولیت جنگی نداشته باشند و دولت دستورکاری را برای کاهش تعداد این نیروها بر اساس منافع ملی تصویب کند. به نفع آمریکا و عراق است که حضور خارجی در کشور پایان یابد.» عبدالمهدی تاکید کرد: «در پیش گرفتن گزینه پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است. ما با تعدادی از سیاست‌های آمریکا در داخل عراق موافق نیستیم.» دفتر سیاسی حزب‌الله عراق نیز پیش از جلسه پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «باید توافق‌نامه چارچوب استراتژیک که آمریکا آن را آشکارا نقض کرد، لغو شود.» در این بیانیه، حزب‌الله کسانی را که لایحه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب نکنند، تهدید کرد. دفتر سیاسی گردان‌های حزب‌الله همچنین کردهای عراق را تهدید کرد. در این بیانیه آمده است: «ما می‌دانیم که برخی گروه‌های کرد از ماندن نیروهای آمریکایی در عراق به دلیل رویاهایشان درباره جدایی و استقلال‌طلبی حمایت می‌کنند، این درحالی است که همگان می‌دانند آمریکا هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست.» علی الحسینی، سخنگوی روابط عمومی حشد الشعبی در محور شمال نیز گفت: «منتظر این هستیم که پارلمان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند وگرنه خودمان تصمیم انتقام را می‌گیریم.» در ادامه تحولات عراق، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق دیروز یکشنبه اعلام کرد درصدد شکایت از حمله آمریکا به شورای امنیت است. به گزارش سومریه نیوز، فالح الخزعلی، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت، وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق اشغال‌گری در پوششی قانونی بوده و منشأ نگرانی کشورهای همسایه است. الخزعلی گفت، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان با هرگونه توافق‌ در زمینه تجاری، اقتصادی و فرهنگی مخالف نیست. توافق‌نامه امنیتی نیز بر عدم مداخله نیروهای آمریکایی در امور داخلی تصریح دارد و مقصود از این توافق‌نامه تنها آموزش و تجهیز نیروهای عراقی است.

 

p04-04

 

 

فرمانده سپاه دو روز پیش اعلام کرد ترور سردار سلیمانی یک انتقام‌گیری راهبردی در پی دارد که به حضور آمریکا در منطقه پایان می‌دهد

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی به مقام معظم رهبری