اسرائیل به ایستگاه سومین انتخابات رسید

الجزیره در گزارش دیروز چهارشنبه ۲۰ آذرماه نوشت دوم مارس ۲۰۲۰ برابر با ۱۲ اسفند ۹۸ تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین شد. در پیش‌نویس یاد شده آمده است، با توجه به شرایط ویژه‌ای که به وجود آمده و پس از دو کمپین انتخاباتی رقیب که به تشکیل کابینه منتهی نشدند، پیشنهاد می‌شود بیست و دومین کنست منحل شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، رقیب اصلی او موفق به تشکیل کابینه‌ای ائتلافی نشدند. نظرسنجی‌ها حاکی از این است که سومین انتخابات هم نتایج بسیار متفاوتی به همراه نخواهد داشت.

الجزیره در گزارش خود می‌افزاید فرصت‌ها پس از بن‌بست میان طرفین از دست رفت چرا که نتانیاهو و بنی گانتس هر یک، دیگری را مسوول شکست و تشکیل دولت ائتلافی می‌داند. این گزارش حاکی است که این وضعیت نتانیاهو – دیرپاترین نخست‌وزیر اسرائیل که رکورد سایر نخست‌وزیران را در رابطه با سابقه حضور در قدرت شکسته است- او را وارد نبرد سیاسی دیگری می‌کند؛ آن هم در شرایطی که اتهامات فساد علیه او در جریان است و ممکن است باعث چالش‌های داخلی در حزب لیکود شود. انتخابات سال جاری و نرسیدن به ائتلافی برای تشکیل کابینه به منزله همه‌پرسی درباره نتانیاهو بود که به تازگی در سه پرونده به رشوه، خیانت و کلاهبرداری متهم شده بود. گانتس به دلیل مشکلات حقوقی نتانیاهو از پیوستن به ائتلافی به رهبری او خودداری کرد. در مقابل نتانیاهو که همچنان از حمایت اکثریت حزب لیکود برخوردار است، از کناره‌گیری از سمت خود امتناع می‌کند.

این سومین انتخابات اسرائیل در کمتر از یک سال خواهد بود. ائتلاف آخرین دولت پیشین بنیامین نتانیاهو از بیش از یک سال گذشته با فروپاشی روبه‌رو شد و از آن زمان، حکومت او، انتقالی است. انتخابات فروردین و شهریور، بن‌بست سیاسی را نتوانست بشکند و تعیین تاریخ انتخابات سوم در حالی است که دادستانی اسرائیل ماه گذشته در سه پرونده علیه بنیامین نتانیاهو، به اتهام فساد و خیانت در امانت، کیفرخواست صادر کرد. پس از آنکه سران هر دو حزب بزرگ در هفته‌های گذشته نتوانستند ائتلافی با اکثریت لازم را برای تشکیل حکومت به‌دست آورند، رئیس‌جمهوری این کشور سه هفته پیش، برای نخستین بار در تاریخ تشکیل دولت‌ها، از مجلس این کشور خواست سیاستمداری را که موفق به این کار شود، معرفی کند. اما کنست نیز در این ماموریت شکست خورد. برخی روایت‌ها حاکی از این است که نتانیاهو برای داشتن مصونیت سیاسی و به تعویق انداختن پرونده اتهاماتش (و احتمالا مشمول مرور زمان کردنش) خواهان کناره‌گیری از سیاست نیست.

الجزیره می‌نویسد آخرین مهلت وقتی به نتیجه نرسید «روون ریولین» رئیس رژیم اسرائیل به این نتیجه رسید که شکست مذاکرات را اعلام کند و خواستار انتخابات جدید شود. روزهای اخیر انتظار می‌رفت مذاکرات به نتیجه برسد اما در عوض شاهد بودیم که طرفین یکدیگر را متهم به کارشکنی و به بن‌بست کشیدن مذاکرات کردند. اگرچه نتانیاهو- گانتس سرگرم مذاکراتی در مورد حکومت بالقوه وحدت بودند اما در مورد اینکه کدام یک رهبری آن را به دست داشته باشند توافقی حاصل نشد. پیش از این مذاکرات بر سر این بود که هر یک از این دو نفر به شکل تناوبی نخست‌وزیری را در دست داشته باشند اما بر سر اینکه کدام یک ابتدا نخست‌وزیر شوند توافقی حاصل نکردند.

نقبی به گذشته

از آنجا که احزاب پارلمانی پس از انتخابات بیستم فروردین (نهم آوریل) برای تعیین رئیس دولت به توافق نرسیدند، تصمیم‌گیری در این باره را به رای‌‌دهندگان واگذار کردند، اما در انتخابات شهریورماه (سپتامبر) هم چیدمان کرسی‌ها طوری بود که امکان ائتلاف برای تشکیل دولت وجود نداشت. اتحاد «آبی- سفید» ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو ۳۲ کرسی را. با وجود این، بنی گانتس که نامزد انتخاباتی «آبی - سفید» بود و می‌بایست کابینه را تشکیل دهد، در رای‌گیری درون‌پارلمانی با اختلاف یک رای (۵۵ به ۵۴ رای) شکست خورد. گانتس گفته بود خواهان یک حکومت لائیک است و با احزاب دین‌گرا ائتلاف نخواهد کرد و به وعده خود عمل کرد. او از ائتلاف با نتانیاهو هم به دلیل اتهام‌هایی که به رهبر حزب لیکود وارد شده (از جمله فساد و رشوه‌خواری) خودداری کرد. کارشناسان معتقدند برگزاری انتخابات سوم هم نمی‌تواند گرهی از بن بست سیاسی رژیم صهیونیستی باز کند؛ نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که دو حزب لیکود و آبی- سفید همچون دو انتخابات گذشته نخواهند توانست نصف به علاوه یک کرسی‌های کنست (۶۱ کرسی) را به دست آورند. به هر روی، الجزیره در گزارش خود نوشت روز دوشنبه گانتس اعلام کرده بود که نگاهی باز به ائتلاف دارد اما این در صورتی است که نتانیاهو وعده دهد در جست‌و‌جوی مصونیت پارلمانی نباشد. روزنامه اسرائیلی دست راستی «حیوم» اعلام کرد:«ارزیابی‌ها در میان همگان یک چیز می‌گفت:هیچ شانسی وجود ندارد. به نظر می‌رسد تشکیلات سیاسی کاملا ناامید شده و چاره‌ای جز انتخابات سوم نمانده است.» الجزیره معتقد است نظام تناسبی اسرائیل متکی به ائتلاف‌سازی است و برای کسب ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان چاره‌ای جز ائتلاف ندارد. با این حال، انتخابات جدید در اسرائیل چندان مورد رضایت نیست زیرا اسرائیلی‌ها از کل طبقه سیاسی موجود دلزده و ناامید شده‌اند. روزنامه حیوم پیش‌بینی می‌کند که حتی «ممکن است انتخابات چهارم هم در افق نمایان باشد و احتمالا در سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شود.»