سرهنگ ویندمن، کارشناس ارشد اوکراین در شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد اقدامات دونالد ترامپ در رابطه با اوکراین گفت: «درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از یک دولت خارجی برای تحقیق در مورد یک شهروند آمریکایی و رقیب سیاسی او نادرست است.» سرهنگ ویندمن یکی از مقامات نهادهای مسوول است که مکالمه تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین را گوش داده است. این مکالمه یکی از محورهای اصلی تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد احتمال سوءاستفاده دونالد ترامپ از اختیارات ریاست‌جمهوری با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی است.

دموکرات‌ها و منتقدان دونالد ترامپ می‌گویند او در این مکالمه اعطای کمک‌های نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا را به تحقیقات اوکراین در مورد مخالفان سیاسی خود از جمله جو بایدن و پسر او مشروط کرده بود. سرهنگ ویندمن در بخش دیگری از شهادت خود و در پاسخ به سوالات کمیته تحقیق گفت: «می‌دانستم که باید ملاحظات خود در مورد این مکالمه تلفنی را به وکیل کاخ‌سفید گزارش دهم. من نگرانی و ملاحظاتی داشتم و باید آن را به افراد مسوول در سلسله مراتب فرماندهی گزارش می‌دادم.»

الکساندر ویندمن که خانواده‌اش هنگامی که او سه ساله بود از اتحاد جماهیر شوروی به آمریکا گریخته گفت: اعمال فشار به دولت اوکراین برای تحقیق در مورد مخالفان سیاسی در قبال اعطای کمک نظامی به آن کشور به سیاست ما درخصوص اوکراین و امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زند. حضور سرهنگ ویندمن در کمیته تحقیق مجلس نمایندگان بخشی از جلسات هفته دوم تحقیقات مربوط به روند استیضاح دونالد ترامپ است. از سوی دیگر جنیفر ویلیامز، از مشاوران سیاست خارجی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در شهادت خود به کمیته تحقیق مجلس نمایندگان گفت به نظر او مکالمه تلفنی روسای جمهوری آمریکا و اوکراین «غیرعادی» است چون در آن مسائلی مطرح شده که به نظر می‌رسد مربوط به سیاست داخلی است. جنیفر ویلیامز یکی دیگر از مقامات مسوولی است که به این مکالمه گوش داده است. در ادامه جلسات کمیته تحقیق مجلس نمایندگان در روز سه‌شنبه کورت والکر، فرستاده سابق آمریکا در امور اوکراین و تیم موریسون کارشناس سابق روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا شهادت دادند.