جان بولتون در اولین اظهارنظر رسمی خود پس از خروج، از سیاست‌های دونالد ترامپ و به‌خصوص سیاست وی در قبال کره‌شمالی انتقاد کرد و نسبت به ادامه این رویه هشدار داد. او گفت که سیاست ترامپ برای مقابله با این کشور هسته‌ای خطرناک است. بولتون بدون اینکه نامی از ترامپ بیاورد گفت که می‌خواهم از تهدید غیرقابل توصیف کره‌شمالی صحبت کنم. رویکرد رئیس‌جمهوری در مورد کره‌شمالی تنها یک برنده(کیم‌جونگ‌اون) دارد. این درحالی است که یکی از اهداف دونالد ترامپ در سیاست خارجی امضای یک قرارداد با رهبر کره‌شمالی است اما جان بولتون می‌گوید که این رویکرد دستاوردی به همراه نخواهد داشت.بولتون که در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی حضور پیدا کرده بود، گفت: «تصمیم راهبردی کیم‌جونگ‌اون آن است که به هر طریق ممکن توان هسته‌ای این کشور را حفظ کند و آن را ارتقا دهد.» او افزود: «با این شرایط او به هیچ‌وجه داوطلبانه دست از توسعه تسلیحات هسته‌ای خود بر نخواهد داشت.»

بولتون که در دولت ترامپ به‌عنوان سومین مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید شده بود، یک ماه پیش مجبور به خروج از دولت شد و عمده اختلافات وی با دونالد ترامپ در ارتباط با رویکرد رئیس‌جمهوری در سیاست خارجی از جمله کره‌شمالی بود. بولتون گفت: متوقف کردن تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره‌ موردی است که باید توجه همه آمریکایی‌ها را به خود جلب کند. او گفت که این چیزی نیست که بتوان با برگزاری نشست در سطح رهبران دو کشور یا کارمندان دولت به دستاورد خاصی دست پیدا کرد و پیونگ‌یانگ را متعهد به هسته‌ای‌زدایی کرد. بولتون در سخنان خود در تصریح کرد: «از نظر ترامپ نمایش دیدارها نوعی دستاورد در سیاست خارجی به حساب می‌آید تا وی به‌عنوان نفر اول در تاریخ دیده شود. اما از زمانی که ترامپ گفت که یک نامه زیبا از سوی رهبر کره‌شمالی دریافت کرده است، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کره‌شمالی دست از توسعه‌طلبی خود در حوزه هسته‌ای برخواهد داشت، دیده نمی‌شود.»  ترامپ آخرین بار با رهبر کره‌شمالی در ماه ژوئن دیدار کرد، زمانی که وی از مرز با کره‌جنوبی عبور کرد و تبدیل به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید شد که وارد خاک کره‌شمالی می‌شود.ترامپ از این دیدار و دست دادن تاریخی در خاک کره‌شمالی بسیار مسرور شده و درست ۲۴ ساعت پیش از ورود به خاک کره‌شمالی از طریق توییتر خبر این دیدار غیرمنتظره را منتشر کرد.

بولتون در اوایل سال‌جاری ترامپ را برای دیدار با کیم‌جونگ‌اون در هانوی پایتخت ویتنام همراهی کرد، اما در زمانی که ترامپ از خط مرزی کره‌شمالی عبور کرد به یک سفر از پیش تنظیم شده، یعنی مغولستان رفت. از آن زمان به بعد روند هسته‌ای‌زدایی شدن کره‌شمالی متوقف شده و هیچ پیشرفتی نکرده است. این سخنان بولتون درست در روزی بیان شد که نماینده کره‌شمالی در اجلاس سالانه سازمان ملل سخنرانی کرد. کیم سونگ، سفیر کره‌شمالی نزد سازمان‌های بین‌المللی، مشخصا اعلام کرد که هنوز تفاوت‌های اساسی در باب مساله هسته‌ای بین کره‌شمالی و ایالات‌متحده وجود دارد و خاطرنشان کرد که صبر کشورش درحال اتمام است. او گفت: «بیش از یک سال گذشته و روابط کره‌شمالی و آمریکا، پیشرفت کمی داشته و وضعیت شبه‌جزیره کره، از دامنه تنش‌های فزاینده خارج نشده است؛ این به آمریکا بستگی دارد که مذاکرات میان دو کشور، به پنجره فرصت‌ها تبدیل شود یا وضعیت به سوی تشدید بحران پیش رود.» او تاکید کرد که وضعیت فعلی ناشی از تحرکات سیاسی و نظامی آمریکا به‌وجود آمده است. در این شرایط رئیس‌جمهوری قفل موجود در مذاکرات را بیش از آنکه متوجه کره‌شمالی کند، متوجه جان بولتون کرده است.

از زمانی که بولتون از دولت خارج شده، این انتظار می‌رود که مذاکرات احیا شود، حتی اگر نتیجه پایانی آن مبهم و نامشخص باشد. ویکتور چا، مدیر کرسی مطالعات شبه‌جزیره کره در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی به نیویورک‌تایمز گفت: «در نبود او (جان بولتون) شانس دیدار چهارم بین رهبران دو کشور افزایش یافته است.» او افزود: «فکر نکنم کسی در سطح جان بولتون در دولت باشد که این همه در قبال مذاکرات بین دو کشور رویکردی محتاطانه و بدبینانه داشته باشد.» چا گفت: خطر این است که برخی از تحریم‌های اصلی کره‌شمالی در قبال هسته‌ای‌زدایی ناچیزی برداشته شود.در حاشیه سخنرانی سالانه ترامپ در سازمان ملل او در دیدار با خبرنگاران اعلام کرد که درحال برنامه‌ریزی برای دیدار مجدد با رهبر کره‌شمالی است. او تاکید کرد که این اتفاق می‌تواند خیلی زود رخ دهد. ترامپ همچنین گفت: «روابط بسیار خوب بوده است. بگذارید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر این اتفاق رخ دهد بسیار عالی خواهد بود.»بولتون اما روز دوشنبه، زمانی که در باب رویکرد ترامپ مورد سوال قرار گرفت که آیا شیوه دلربایی کردن ترامپ از کیم بالاخره جواب خواهد داد یا نه، ابتدا گفت که به این سوال پاسخ نمی‌دهد، اما بعدا با به کار بردن اصطلاحی آن را بی‌فایده دانست. او همچنین تاکید کرد که با شیوه ترامپ مبنی بر اینکه هیچ عجله‌ای برای هسته‌ای‌زدایی کردن کره‌شمالی ندارد، مخالف است. او گفت که از این شیوه فقط کره‌شمالی سود می‌برد.

اختلاف نظر بولتون با ترامپ بر سر کره‌شمالی راز مگویی نبوده است. در سفر چهار روزه ترامپ به ژاپن او مخالف نظر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و جان بولتون درخصوص موشک‌های کوتاه‌برد کره‌شمالی بود. این دو اما بر این باورند این آزمایش‌ها نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.ترامپ در یک توییت هم نوشت: «شلیک موشک‌های کوتاه‌برد کره‌شمالی برخی از دوستان‌مان را آزار داده است اما مرا نه.» ترامپ پیش‌تر گفته بود که بولتون به‌دنبال نوعی هسته‌ای‌زدایی موسوم به «مدل لیبی» بوده که وی با آن مخالف است. بولتون به سرهنگ قذافی اشاره می‌کند که در قبال برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای خود مشوق‌های اقتصادی از سوی کشورهای غربی دریافت کرده بود. اما با کشته شدن قذافی در درگیری‌های داخلی توسط غربی‌ها، بدبینی کره‌شمالی نسبت به این مدل از هسته‌ای‌زدایی بالا رفته است.سخنان ترامپ در روز دوشنبه حالا این سوال را به‌وجود آورده است که با گذشت زمان بولتون چه چیزهای دیگری از دونالد ترامپ افشا خواهد کرد. افشاگری‌های نخستین بولتون محدود به کره‌شمالی بوده است.