تغییر معادله در جنگ یمن عکس: AFP

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد یمنی‌ها نشان دادند که از توانایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و اگر عربستان سعودی به تجاوزات خود ادامه ‌دهد آنها نیز پاسخ قاطعی خواهند داد.محمد العتب، خبرنگار الجزیره در صنعا به نقل از حوثی‌ها گفت که آنها با استفاده از تک‌تیراندازها و اقدامات بیشتر، این سه تیپ زرهی عربستان سعودی را تحت فشار قرار دادند و توانستند هزاران نفر را دستگیر کنند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که افراد دستگیر شده را در جایی نگهداری خواهند کرد که دور از دسترس نیروهای عربستانی باشد. او گفت که این کار به منظور محافظت از جان آنها در برابر حملات نیروهای متخاصم صورت خواهد گرفت. آنها به خانواده اسرا این اطمینان را دادند که از جان آنها در برابر این حملات محافظت خواهند کرد.حوثی‌ها که کنترل شمال یمن را در دست خود دارند اخیرا دامنه حملات خود را به‌ویژه با پهپادها و موشک‌ها افزایش داده و بارها به پایگاه‌های عربستان در مناطق جنوبی حمله کرده‌اند. حوثی‌ها همچنین حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان را در تاریخ ۱۴ سپتامبر بر عهده گرفته‌اند. آن حمله موجب شد تا تولید نفت عربستان به نصف برسد که این مقدار برابر با ۵ درصد تولید جهانی نفت است.

نبیل خوری، معاون عملیات آمریکا در یمن به الجزیره گفت که ائتلاف سعودی مکررا در عرض مرزهای جنوبی نیروهای خود را پیاده می‌کند که این یک تهدید برای قلب سرزمین حوثی‌ها به حساب می‌آید. او افزود: حمله حوثی‌ها تلاشی برای دفع خطر نیروهای سعودی است. خوری تصریح کرد این حمله پس از آن صورت گفت که عربستان سعودی پیشنهاد صلح حوثی‌ها را در هفته پیش رد کرده است. به اعتقاد وی حوثی‌ها با این حمله قصد دارند نشان دهند می‌توانند صدمات بیشتری هم به نیروهای عربستانی بزنند.۲۰ سپتامبر، حوثی‌ها گفتند که اگر عربستان سعودی حملات خود را متوقف کند، آنها نیز حملات موشکی و پهپادی خود را متوقف می‌کنند. خوری می‌گوید: «حوثی‌ها ۱۰۰ هزار نیروی سرسخت و کارکشته نظامی دارند و آنها هرجایی توان نشان دادن قدرت خود را دارند.» نیروهای مزدور یمنی که با حوثی‌ها درحال جنگ هستند و پشتیبانی نیروهای عربستان سعودی را دارند، در منطقه کتاف در صعده مستقر هستند. منابعی تصریح کرده‌اند که حوثی‌ها توانسته‌اند افراد زیادی از این نیروهای مزدور یمنی را دستگیر کنند.

 پنج سال جنگ

درگیری داخلی یمن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و ۲۱ سپتامبر پنجمین سالگرد تصرف صنعا توسط نیروهای حوثی است. نیروهای سعودی هم از سال ۲۰۱۵ با حمایت و پشتیبانی غربی‌ها خود را وارد این درگیری داخلی کردند. بنا به گفته سازمان ملل این جنگ از سوی سعودی‌ها موجب کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن میلیون‌ها یمنی شده است و به گفته این نهاد بین‌المللی بدترین بحران انسانی در این کشور رقم خورده است.

سازمان ملل خواستار توقف فوری جنگ شده است اما عربستان سعودی همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. با این حال حملات حوثی‌ها تاکنون توانسته است خسارت قابل‌توجهی به ریاض و شرکایش در گروه موسوم به ائتلاف جنگی وارد کند. در این راستا محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره‌کننده یمن، عملیات «نصرمن الله» نیروهای مسلح این کشور علیه ارتش سعودی در نجران را عقب رانده شدن بی‌سابقه این ارتش خواند. محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره‌کننده و سخنگوی انصارالله یمن، در بیانیه روز یکشنبه خود با تبریک به مردم یمن، اظهار کرد: «عملیات نصر من الله، گسترده‌ترین عملیات نظامی از زمان آغاز درگیری‌ها بوده و دشمن طی این عملیات، متحمل شکستی سنگین شده است.» او از آزاد شدن بخش وسیعی از خاک یمن و به اسارت‌ درآمدن انبوهی از سربازان و افسران سعودی طی یورش همه‌جانبه خبر داد. وی گفت: «این عملیات نشان از آن داشت که حکومت عربستان با پشتیبانی آمریکا، ارتش خود را در نبردی وارد کرده که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.» او همچنین خاطرنشان کرد که سرنوشتی نامعلوم در انتظار باقی نیروهای ائتلاف سعودی مستقر در یمن است. عبدالسلام اظهار کرد: «این عملیات، یک پیام نظامی به اشغالگران و مهاجمان است و با یاری خدا، تمام مناطق اشغالی در خاک یمن آزاد خواهد شد.» سخنگوی انصارالله یمن افزود: «عربستان سعودی برای اینکه در مناطق مرزی با یمن دستاوردی داشته باشد، دست به اجرای نقشه‌های نظامی زد ولی عملیات مذکور، نتیجه معکوسی برای سعودی‌ها داشته است.» عبدالسلام عملیات نصر من الله را «شکست نظامی بی‌سابقه» دانست که در نتیجه آن باید ائتلاف سعودی هرچه سریع‌تر در مورد اهداف خود از جنگ علیه یمن بازنگری کند. وی با بیان اینکه عربستان طی تلاشی بیهوده، قصد سرپوش گذاشتن بر شکست خود توسط نیروهای یمن را دارد، گفت: «مقامات جنایتکار سعودی واقعیت و ویژگی‌های ایمانی و اخلاقی مردم ما را نادیده می‌گیرند؛ ویژگی‌هایی که آنها را به‌رغم تجهیزات نظامی و انحطاط اخلاقی و سیاسی دشمن، برتر از متجاوزان قرار داده است.»

 

p04 (2)