آتش حزب‌الله بر سر صهیونیست‌ها

الجزیره از تبادل شدید آتش در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک چند موشک ضدتانک به سمت یک پایگاه نظامی و خودروهای نظامی در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین افیفیم در شمال اراضی اشغالی خبر داد. ارتش این رژیم تاکید کرد: پرتابه ضدتانک از اراضی لبنان به سمت اسرائیل در منطقه افیفیم در بخش شمالی شلیک شد. ارتش اسرائیل دستور داده است تا پناهگاه‌ها در مناطقی که تا چهار کیلومتر از مرزهای لبنان فاصله دارند، گشوده شوند. در همین حال، حزب‌الله اعلام کرد که یک تانک را در مسیر پادگان افیفیم منهدم کرده و کسانی که در آن بودند، کشته و زخمی شده‌اند.  در همین حال برخی منابع رسانه‌ای اسرائیلی از تبادل آتش در مرز بین لبنان و سرزمین اشغالی در نزدیکی پادگان «آویویم» خبر می‌دهند.  شبکه المنار نیز خبر داد که بالگردهای اسرائیلی زخمی‌های ارتش صهیونیستی را به بیمارستان «سیف» در منطقه «صفد» واقع در منطقه «الجلیل» در شمال سرزمین اشغالی منتقل کرده‌اند. این شبکه همچنین از تغییر مسیر برخی از پروازها در فرودگاه «بن گوریون» تل آویو در پی پاسخ حزب‌الله خبر داد. اسرائیل در پاسخ به این حمله به‌صورت هوایی مناطقی را در لبنان بمباران کرد.

جلسه امنیتی کابینه اسرائیل

در پی هدف قرار گرفته شدن یک پایگاه و خودروی نظامی رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله لبنان،‌ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جلسه رایزنی با فرماندهان نظامی و اطلاعاتی برگزار می‌کند.  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده که لبنان بهای این حمله را خواهد پرداخت.

پیش از این و به‌دنبال حملات پهپادی اسرائیل به لبنان و دستور استقرار نیروهای بیشتر اسرائیلی در مرز با لبنان، حزب‌الله اعلام کرد که فرماندهان میدانی‌اش آماده پاسخ به حملات احتمالی اسرائیل هستند. تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل پس از سقوط این دو پهپاد اسرائیلی در حومه جنوبی بیروت که محل استقرار نیروهای حزب‌الله است، بالا گرفت (روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در گزارش «خاورمیانه در وضعیت اضطراری» مورخ سه‌شنبه ۵ شهریورماه ۹۸ به این مساله پرداخته بود). سیدحسن نصرالله پیش از حملات روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرده بود که تمام گزینه‌ها برای مواجهه با پهپادهای اسرائیلی که حریم لبنان را نقض می‌کنند، روی میز است. «الن فرانسیس» و «آری رابینوویچ» در گزارش ۳۱ اوت برای رویترز به نقل از رهبر حزب‌الله نوشتند که پهپادهایی که هفته گذشته در بیروت مورد استفاده قرار گرفتند «اگر بدون پاسخ بماند، درها را به روی ترورها می‌گشاید. این مساله تحمل نخواهد شد... اسرائیل باید هزینه کارهای خود را بپردازد.» اسرائیل برخی طرف‌های منطقه‌ای را متهم کرده که موشک‌های نقطه‌زن و تجهیزات مربوطه را به حزب‌الله می‌دهند. به نوشته رویترز، حزب‌الله لبنان هشدار داده که ممکن است حملات اسرائیل باز هم ادامه یابد. «فرانسیس- رابینوویچ» در گزارش خود همچنین نوشتند که ارتش اسرائیل شنبه ۸ شهریورماه اعلام کرد که در هفته گذشته «نیروهای زمینی، هوایی و دریایی و اطلاعاتی آمادگی خود را برای سناریوهای مختلف در حوزه فرماندهی شمالی بهبود بخشیده‌اند.» ارتش اسرائیل در یک پست توییتری ردیفی از تانک‌ها و نیروهای زمینی را که درحال استقرار هستند، نشان داد.  پیش از حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان در روز یکشنبه  ارتش اسرائیل دستور اعزام نیروهای بیشتر به مرزهای شمالی را داده بود. رسانه‌های اسرائیل همچنین اعلام کرده بودند که حریم هوایی در منطقه «شمونه» و بخش‌های مختلفی از «الجلیل» بسته شده است. همچنین آتش‌بارهای گنبد آهنین در این منطقه مستقر شده بود. صبح روز شنبه دیده شد که کاروان‌های نظامی اسرائیل به سمت مرزهای شمالی درحال حرکت هستند و ارتش نیز تیم‌های نظامی را از جولان اشغالی به مرزها با لبنان انتقال داد. پایگاه عبری‌زبان «واللا» اعلام کرد: نیروهای دریایی این رژیم از ترس واکنش احتمالی و عملیات دریایی حزب‌الله لبنان سطح آمادگی و احتیاط خود را طی روزهای اخیر بالا برده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی پیش‌تر تمام مرخصی‌های داده شده به سربازان را در پنج تیپ جنگی در شمال در پی تنش با حزب‌الله لغو کرد و مانع خروج سربازان و خودروهای نظامی از اردوگاه‌های شمالی نزدیک به مرزها شد.

گزارشگران رویترز نوشتند موشک‌های دقیق و نقطه‌زن حزب‌الله می‌تواند پاتکی به نیروی نظامی اسرائیل در جنگ آینده باشد. این موشک‌ها می‌توانند مراکز زیرساختی را هدف قرار داده و آسیب‌هایی جدی وارد آورند. نصرالله رهبران اسرائیل را متهم کرده که به‌دنبال بهانه‌ای برای حمله به لبنان و تغییر قواعد بازی هستند. نصرالله در این سخنرانی خود که گویی روی سخن با رهبران اسرائیل داشت، گفت: «ما موشک‌های نقطه‌زن فراوانی در لبنان داریم که برای هر تقابلی لازم است؛ هم کوچک هستند و هم بزرگ.» به نوشته رویترز، هرگونه حمله‌ای می‌تواند ثبات خاورمیانه را بیشتر در معرض تهدید و بی‌ثباتی قرار دهد. الجزیره نیز در گزارش دیروز یکشنبه ۹ شهریورماه با نقل قولی از سخنرانی رهبر حزب‌الله افزود: «ضرورت پاسخ به حملات اسرائیل، مسجل است.» در هر حال، الجزیره می‌افزاید اسرائیل نسبت به موشک‌های نقطه زن حزب‌الله حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی دارد زیرا این موشک‌ها را «یک عامل مهم برای تغییر بازی» در بلندمدت می‌داند. همچنین در اقدامی نادر، ارتش لبنان اعلام کرد که به سوی یک پهپاد اسرائیلی که به‌دنبال نقض حریم هوایی لبنان بود، آتش گشوده و او وادار به تغییر مسیر شده است. سعد حریری این اقدام را «تهدیدی بر ثبات منطقه‌ای» و «حمله به حاکمیت لبنان» نامید. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید: براساس تخمین ارتش اسرائیل، حزب‌الله دارای ۱۳۰ هزار راکت و موشک است.