«لیستر- شوکلا- وارد» در گزارش خود می‌نویسند: پریگوژین به‌دلیل تامین مالی «آژانس تحقیقات اینترنتی» که در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده بود در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این مجموعه تولیدی- صنعتی پریگوژین متشکل است از شرکتی به نام «شرکت سرمایه‌گذاری لوبای» (Lobaye Invest) که این ایستگاه رادیویی در جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) را تامین مالی می‌کند. این شرکت همچنین آموزش نیروهای جدید نظامی در جمهوری آفریقای مرکزی را توسط ۲۵۰ سرباز مزدور روسی (که البته تعدادی دیگر هم در راه هستند) تامین مالی می‌کند. سهم لوبای: امتیازاتی سخاوتمندانه در راستای کشف الماس و طلا در کشوری که غنی از ذخایر معدنی است. پریگوژین برای دنیای سربازان مزدور یا مقاطعه‌کاران نظامی خصوصی (PMCs) نامی آشنا در روسیه است. او نیروی محرکه‌ای است که در پس شرکت «واگنر» است؛ شرکت واگنر یک شرکت مقاطعه‌کار خصوصی و البته مخفی کار است که سربازان اجیر شده‌اش در روسیه و اوکراین به نفع روسیه می‌جنگند. گزارشگران سی‌ان‌ان می‌نویسند تلاش ما برای پی بردن به چند و چون این شرکت در جمهوری آفریقای مرکزی با شاهدی شروع شد که ما را به یک آپارتمان دوران شوروی برد. یک مزدور روس در یک اتاق تاریک و مملو از دود سیگار نشسته بود و قرار بود برای اولین بار در مورد زندگی‌اش در ارتش مخفی که رسما وجود ندارد؛ اما عملا فعالیت دارد برای ما سخن بگوید.

او در چچن علیه شورشیان جدایی‌طلب و در سوریه برای حمایت از اسد جنگیده بود. او می‌خواست هویتش ناشناخته باقی بماند و از این می‌ترسید که اگر هویتش فاش شود تبعاتی برایش داشته باشد؛ زیرا به گفته او این ارتش مخفی به‌دنبال بسط نفوذ و قدرت روسیه در مناطق بی‌ثبات جهان است. او می‌گوید پولشان را شرکت واگنر می‌دهد. این مزدور روس می‌افزاید: «این یک واحد رزمی است که هر چه را که پوتین بگوید، انجام می‌دهد.» این اتهامی است که کرملین آن را رد می‌کند. در ماه ژوئن، پوتین در مورد مقاطعه‌کاران نظامی در روسیه گفت: «این مردم جانشان را به خطر می‌اندازند و این نبردی است با تروریسم... اما این نه دولت روسیه است و نه ارتش روسیه.» اما تحلیلگران می‌گویند غیرقابل تصور است که واگنر بدون تایید و بدون اجازه پوتین کاری انجام دهد. در حقیقت، اردوگاه آموزشی این مزدوران در «مولکینو» در جنوب روسیه چسبیده به پایگاه نیروهای نظامی ویژه روس است که از سوی سربازان معمولی‌ای مورد حفاظت قرار می‌گیرد که هیچ استقبالی از خارجیان نمی‌کنند و حتی ممکن است آنها را هدف هم قرار دهند.

پریگوژین پیش از این هرگونه ارتباطی با واگنر را رد کرده بود. نه او و نه هیچ فرد دیگری از این شرکت حاضر به گفت‌وگو با سی‌ان‌ان نشدند؛ اما پس از فرصت‌های مختلفی که در اوکراین و سوریه به دست آمد، این اولیگارش ظاهرا توجه خود را به سوی آفریقا معطوف کرده است و در این راه یارانه‌های مختلفی در لیبی، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی در جریان بوده است. در جمهوری آفریقای مرکزی، مقر فرماندهی این مزدوران در «برنگو» است که قبلا کاخ ریاست‌جمهوری در آن قرار داشت؛ از پایتخت «بانگویی» تا آنجا دو ساعت راه است. در سال ۲۰۱۷، شورای امنیت سازمان ملل یک گروه آموزشی روسی را مورد تایید قرار داد، اما دولت‌های دیگر انتظار نداشتند که مردان پریگوژین این خلأ را پر کنند. تعجبی ندارد که این آموزش‌دهندگان و مربیان صورت‌های خود را پوشانده بودند و از صحبت با ما سر باز می‌زدند.

مردی که با او مصاحبه کردیم «والری زاخاروف» نام دارد، یک افسر اطلاعات نظامی سابق که چهره‌ای خندان دارد و مدتی در دهه ۹۰ در چچن بود و اکنون مسوول آموزش این نیروها در این کشور است. او نقش خود را ساده می‌بیند و به سی‌ان‌ان می‌گوید: «روسیه درحال بازگشت به آفریقاست.» او می‌افزاید: «ما طی دوران شوروی در بسیاری از کشورها حضور داشتیم و روسیه درحال بازگشت به همان موقعیت است. ما هنوز ارتباطات و پیوندهایی داریم و می‌کوشیم تا آنها را از نو برقرار کنیم.» زاخاروف این مربیان را «ذخیره» می‌نامد، اما نه او و نه هیچ‌کس دیگری توضیح نمی‌دهد که چه کسی آنها را فرستاده و چه کسی به آنها پول می‌پردازد. زاخاروف می‌گوید او به‌عنوان مشاور امنیتی برای رئیس‌جمهور «جمهوری آفریقای مرکزی» کار می‌کند.

وی می‌افزاید: «رئیس‌جمهور این کشور حقوق مرا می‌دهد. من برای او کار می‌کنم.» زاخاروف افزود که او هرگز با پریگوژین دیدار نداشته و اصرار داشت که واگنر هیچ عملیات یا برنامه‌ای در این کشور آفریقایی ندارد. با این حال، گزارشگران سی‌ان‌ان می‌افزایند به اسنادی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد پریگوژین به زاخاروف و دیگر نیروها پول می‌دهد. زاخاروف در مقر شرکت لوبای زندگی می‌کند که شرکتی است دیوارکشی‌شده در اطراف پایتخت. پرچم روسیه در آن حوالی به اهتزاز در آمده است. رئیس‌جمهور این کشور آفریقایی هم به سی‌ان‌ان می‌گوید هیچ ارتباطی میان آموزش روسیه و «بخش‌های دیگر» وجود ندارد. اما سی‌ان‌ان به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد شرکت لوبای امتیاز اکتشاف در ۷ مکان برای کشف طلا و الماس به‌دست آورده است. سفری به نزدیک یکی از این معادن نزدیک Yawa نشان می‌دهد که ارتباط نزدیکی میان مزدوران و این معادن وجود دارد. محلی‌ها می‌گویند روس‌ها ۱۸ ماه پیش وارد اینجا شدند؛ یعنی همان زمانی که مربیان نظامی هم به این منطقه رسیدند.