مولر در مجلس نمایندگان شهادت داد افزایش موافقان استیضاح ترامپ عکس: AFP

به گزارش رویترز، در جلسه استماع ۷ ساعته که در مجلس نمایندگان برگزار شد، مولر در پاسخ به سوال وال دمینگ یکی از نمایندگان دموکرات کنگره در باب اینکه آیا رئیس‌جمهوری صادقانه به ابهامات پاسخ می‌داده است، گفت که او همیشه با محققان راستگو نبوده و برخی از پاسخ‌هایش صادقانه نبوده است. وی در این جلسه از حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا از دزدیده شدن ایمیل‌ها توسط روس‌ها سخن گفت و اعلام کرد که ممکن است روس‌ها باز از این شگرد برای انتخابات سال ۲۰۲۰ استفاده کنند. مولر به انبوه نمایندگانی که سخنانش را می‌شنیدند گفت: «آنها این کارها را انجام می‌دهند، درحالی‌که من و شما اینجا نشسته‌ایم و انتظار می‌رود در انتخابات آتی نیز باز دست به چنین کاری بزنند.» در عین حال رابرت مولر، در پاسخ به پرسشی از سوی قانون‌گذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا که آیا رئیس‌جمهوری پس از پایان دوره ریاست می‌تواند به ظن ایجاد مانع در جریان تحقیقات، تحت تعقیب قانونی قرار گیرد، جواب «بله» داده است. به‌رغم تاکید رابرت مولر مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری می‌تواند پس از پایان دوره‌اش در جایگاه متهم قرار گیرد، رئیس‌جمهوری پس از اخراج جیمز کومی از اف‌بی‌آی و پیش از به‌دست گرفتن کمیته‌های قضایی و اطلاعات از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان خود را پیروز این پرونده اعلام کرده بود. ترامپ پس از جلسه استماع طولانی مولر گفت: «امروز، روز بزرگی برای حزب جمهوری‌خواهان بود. شما می‌توانید بگویید امروز، روز بزرگی برای من بود اما من دوست ندارم این‌گونه بگویم.» مولر ۷۴ ساله در یک روز حساس سیاسی برای نخستین‌بار در عرصه عمومی پاسخگوی سوالاتی درخصوص پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ شد. در واقع او پاسخگوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هایی شد که اساسا رویکرد متفاوتی به این جلسه پرسش و پاسخ داشتند؛ جلسه‌ای که حکایت از دوپارگی شدید حزبی در ایالات‌متحده آمریکا بر سر این پرونده داشت.

در این ماراتن ۷ ساعته مشخص شد که چپ‌های دموکرات حتی خواستار اجرای فرآیند استیضاح ترامپ هستند، درحالی‌که وی به‌دنبال حضور مجدد در انتخابات ۲۰۲۰ است. مولر اما به سهم خود ترجیح داد خود را درگیر موضوع استیضاح نکند. ترامپ به خبرنگاران گفت: «دموکرات‌ها چیزی علیه من نداشتند و حالا واقعا مشخص شد چیزی ندارند. من فکر می‌کنم آنها بازنده بزرگ انتخابات سال ۲۰۲۰ هستند، حتی آنها کرسی‌های خود را در کنگره نیز از دست خواهند داد، چراکه مسیر باخت را انتخاب کرده‌اند.» این درحالی است که دموکرات‌ها گفته‌اند این هفته به دادگاه می‌روند تا احضاریه‌ای برای دان مک‌گان، مشاور حقوقی سابق کاخ سفید بفرستند، چراکه به‌دنبال تحقیق درباره پرونده رابرت مولر هستند.  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان که عجله‌ای برای تسریع پرونده ندارد، قصد دارد گام به گام به موضوع استیضاح نزدیک شود. او در این خصوص گفت: «ما می‌خواهیم تا جای ممکن قوی‌ترین موضع را در این پرونده داشته باشیم، تا یک تصمیم درست بگیریم.» مولر یک تحقیقات ۲ ماهه را درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به پیش برد و گفت که روس‌ها یک مدل سیستماتیک و گسترده برای دخالت در انتخابات استفاده کرده‌اند تا به دونالد ترامپ در انتخابات کمک کنند و رئیس‌جمهوری نیز در ادامه مانع تحقیقات شده است.مولر از این تحقیقات خود که زیر رگبار حملات ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش بود، به‌شدت دفاع کرد و آن را تحقیقاتی جامع خواند. رئیس‌جمهوری نیز جمهوری‌خواهانی را که با وی علیه مولر همصدا شده بودند، مورد ستایش قرار داده و آنها را جنگجویانی فوق‌العاده خوانده بود. دموکرات‌ها حضور مولر در کنگره را به‌منزله موقعیت «عوض کردن بازی» می‌بینند، اما جمهوری‌خواهان قصد دارند تا نشان دهند که این تحقیقات فقط به قصد ضربه زدن به رئیس‌جمهوری آمریکا پیش رفته و از سوی دشمنانش پی‌ریزی شده است. این درحالی است که مولر یک شاهد بی‌تفاوت در این پرونده به‌حساب می‌آید و پس از اینکه احضاریه برای وی صادر شد، در جلسه کنگره حضور پیدا کرد. او اغلب در پاسخ به سوالات این پرونده گفته است: «در این مورد نمی‌توانم صحبت کنم» یا اینکه می‌گوید این فراتر از اختیارات من است و عمدتا پاسخ‌هایی از این قبیل داده است. جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان می‌گوید مولر حملات مداوم و شخصی زیادی را در این مدت تحمل کرده است و هیچ‌کس حتی ترامپ بالاتر از قانون نیست. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان هم ترامپ را به دلیل دعوت و تشویق به دخالت در انتخابات آن سال، متهم به خیانت در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ کرد. جمهوری‌خواهان نیز سعی داشتند با تبرئه ترامپ، تحقیقات را بازیچه دشمنان وی اعلام کنند.  لویی گهمارت، یکی از کهنه‌سربازان آمریکایی که در جنگ ویتنام نیز حضور داشت و مدت‌ها نیز دادستان فدرالی بوده است، گفت: «شما بی‌عدالتی را جاودانه ساختید.» گای رشن‌تالر گفت که تحقیقات صورت گرفته به‌شدت «غیرآمریکایی» بوده است.

گفته می‌شود پخش مستقیم تلویزیونی حضور مولر در مجلس نمایندگان با استقبال ۱۳ میلیون آمریکایی روبه‌رو شده است. بنا به گفته موسسه تحقیقات رسانه‌ای نیلسن، ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در آمریکا از این برنامه استقبال کرده‌اند. این تعداد بیننده، کمتر از تعداد نفراتی است که پای سخنان برت کاوانا قاضی جنجالی و مورد نظر ترامپ برای دادگاه عالی ایالات‌متحده در کنگره نشستند. آن برنامه با پیگیری ۲۰ میلیون نفر همراه بود. یافته‌های موسسه نیلسن شامل کسانی که به‌طور مستقیم این جلسه را از طریق وسایل شنیداری یا کامپیوتر دنبال کرده‌اند، نمی‌شود.

مولر راه را برای استیضاح باز کرد؟

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: حضور دیرهنگام مولر در جلسه استماع موجب شده بود که بین دموکرات‌ها درباره استیضاح ترامپ اختلاف نظر به‌وجود‌ آید. اما اظهارات مولر در جلسه ۷ ساعته در مجلس نمایندگان موقعیت دموکرات‌های میانه‌رو را شکننده کرد.

اعضای لیبرال مجلس نمایندگان که برای استیضاح ترامپ مانع ایجاد می‌کردند، حالا دستانشان خالی است، چراکه در جلسه استماع این موضوع مطرح شد که ترامپ در مسیر تحقیق مداخله کرده و مانع عدالت شده است و این موضوع دست طرفداران استیضاح را پر کرده است. جرد نادلر، رئیس کمیته قضایی نماینده مجلس نمایندگان از نیویورک که ریاست کمیته قضایی را بر عهده دارد، جزو کسانی شده که خواستار به راه انداختن فرآیند استیضاح هستند.  روز پنج‌شنبه، یعنی فردای جلسه استماع، چهار نماینده دیگر دموکرات نیز خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند که در میان این نفرات افراد بلندپایه این حزب همچون کاترین کلارک از ماساچوست، معاون انجمن حزبی دموکرات‌ها دیده می‌شود.  جمی راسکین، نماینده دموکرات از مریلند گفت: «پرونده استیضاح بنابر تحقیقات مولر هم‌اینک شفاف‌تر شده است»

او افزود: «مدارک بیش از حد است. دست‌کم در ۱۰ مورد رئیس‌جمهوری مانع تحقق عدالت شده و کارزار انتخاباتی ترامپ مشتاقانه حمله هکری به انتخابات را پذیرفته است.»

عمده افراد انجمن حزبی دموکرات‌ها هنوز نسبت به پروسه استیضاح شک و تردید دارند و آن را از منظر سیاسی امری خطرناک می‌بینند. چراکه این باور وجود دارد که در سنا این استیضاح رای نخواهد آورد. جف ون درو، نماینده دموکرات از نیوجرسی درخصوص یافته‌های رابرت مولر گفت: «درحالی‌که بخش‌های ناخوشایندی در این پرونده وجود دارد اما هنوز فکر می‌کنم جرم خیلی بالایی رخ نداده است.»

او افزود: «اگر ما اجازه بدهیم که سایه این مساله به مدت طولانی روی سایر مباحث بیفتد، دموکرات‌ها در انتخابات واقعا با موقعیت خطرناکی روبه‌رو خواهند شد.»  دموکرات‌ها هرگز اعتقاد نداشتند که مولر یک برگ برنده اساسی برای آنها رو خواهد کرد اما بر این باورند که مسیر پیش‌رویشان شفاف‌تر شده است.  نانسی پلوسی که تاکنون یکی از مهم‌ترین مخالفان استیضاح ترامپ بوده است، در عرصه عمومی و رو در روی چشمان مردم به نمایندگان دموکرات گفت که کار خود را انجام دهید، اما پشت درهای بسته با هرگونه به راه افتادن استیضاح مخالفت کرده است. او گفت: «من حس خوبی نسبت به کسانی که می‌گویند اگر به قانون اساسی اهمیت می‌دهید باید برای استیضاح اقدام کنید، ندارم. آنها مدام می‌گویند اگر دنبال استیضاح نباشید، به قانون اساسی بی‌توجه هستید.»  با این حال به‌رغم بحث‌های متفاوتی که در درون حزب دموکرات وجود دارد، آنها خود را برای قدم‌های عملی‌تری آماده می‌کنند که همه گروه‌ها را در درون حزب راضی نگه دارد. یکی از این قدم‌ها فرستادن احضاریه برای مک‌گان، مشاور سابق حقوقی کاخ سفید بوده که در پرونده مولر متهم شده که مانع اجرای تحقیقات شده است. به‌نظر می‌رسد لیبرال‌ها دنبال مدارک مستحکم‌تری هستند تا پروسه فشار بر کاخ سفید را ادامه دهند.