دفتر مرکل در مورد دلایل این موضوع اظهارنظر نکرد و توضیحی نداد. احتمال بیماری او تاکنون علنی نشده است. قوانین حفاظت از حریم خصوصی افراد در آلمان در مورد انتشار این قبیل اطلاعات بسیار سختگیرانه است. پیش‌تر هنگام دیدار رئیس‌جمهوری اوکراین از برلین هنگامی که دو رهبر در هوای گرم در بیرون ایستاده بودند تمام بدن مرکل دچار لرزش شد. او پس از نوشیدن سه لیوان آب گفت حالش خوب است و «تشنه بوده است».

در روزهای اخیر موج هوای گرم در آلمان ادامه داشته و روز چهارشنبه دمای هوا در برلین به ۳۷ درجه رسید. مرکل ۶۴ ساله از سال ۲۰۰۵ تاکنون رهبر آلمان است. هفته گذشته نیز گزارش داد که در گذشته آنگلا مرکل در هوای گرم و زیر آفتاب دچار حالت مشابهی شده بود.

 این خبرگزاری زمان دقیق وقوع آن را مشخص نکرد ولی یادآوری کرد که دلیل بروز این حالت در مرکل نوشیدن آب ناکافی است. این درحالی است که مرکل به استقامت در جلسات طولانی مذاکرات رهبران اروپایی شهرت دارد. روز چهارشنبه مرکل حدود دو ساعت در حالت ایستاده بود. ابتدا به سوالات نمایندگان پارلمان پاسخ داد و سپس در نقطه‌ای دیگر در شهر برلین در یک اجتماع سخنرانی کرد. هیچ نشانه‌ای از بیماری یا مشکلات جسمی بروز نکرد.

البته مرکل تا حد چشمگیری از حجم کار خود کاسته است. او در سال ۲۰۱۴ نیز پس از آسیب دیدن استخوان لگنش در جریان اسکی در تعطیلات زمستانی در سوئیس چند هفته حجم کارش را کاهش داد.