به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یک هواپیما روز سه‌شنبه در فرودگاه بین‌المللی کاراکاس فرود آمد که اولین محموله از این کمک ۲۴ تنی را با خود به ونزوئلا آورد. اولین محموله از این کمک‌ها شامل داروها و ژنراتورهای برق برای بیمارستان‌های ونزوئلا است که بنا به گفته سازمان صلیب‌سرخ، هم‌اینک ۶۵ هزار نفر در درون آنها نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. انتظار می‌رود این داروها و ملزومات در چند روز آینده در بیمارستان‌های این کشور توزیع شود. به‌رغم احتیاجات شدیدی که این کشور به این ملزومات داشت، کمک‌های انسانی تبدیل به یک میدان جنگ میان مادورو و احزاب اپوزیسیون ونزوئلا شد. روز سه‌شنبه رئیس صلیب‌سرخ در ونزوئلا گفت که این کمک‌ها نباید به محملی برای جنگ و گریز سیاسی تبدیل شود و از همه طرف‌های سیاسی خواست که در این زمینه صلیب‌سرخ را یاری برسانند.

ماریو ویلاروئل، رئیس صلیب‌سرخ ونزوئلا افزود: «این محصولات براساس توافق‌های موجود در جنبش ما (صلیب‌سرخ) به شکل بی‌طرفانه و مستقل توزیع خواهد شد.» وی تصریح کرد: «اجازه ندهیم که این دستاورد بزرگ، سیاسی شود.» صلیب‌سرخ برآورد می‌کند که پس از شدت گرفتن کارزارهای سیاسی در ونزوئلا این بزرگ‌ترین تلاش و کوشش این نهاد پس از جنگ داخلی در سوریه برای کمک به یک کشور است. یک گزارش سازمان ملل تصریح می‌کند که حدود یک‌چهارم از جمعیت این کشور نیاز فوری و شدید به غذا و کالاهای اساسی دارند و انتظار می‌رود این نیازهای روزافزون گسترش پیدا کند. صندوق بین‌المللی پول هم پیش‌بینی کرده است که در صورت ادامه درگیری‌ها اقتصاد این کشور در سال جاری ۲۵ درصد کوچک‌تر شود. بنا به گزارش سازمان ملل، روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ نفر به قصد پناهجویی ونزوئلا را ترک می‌کنند و این مساله در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های پناهجویی است.

ورود کمک‌ها به ونزوئلا پس از سال‌ها تکذیب بحران انسانی در این کشور صورت گرفته است، درحالی‌که مردم روزهای سختی به لحاظ رکود شدید اقتصادی تجربه می‌کنند که این رکود در تاریخ مدرن دنیا در میان سایر کشورهایی که درگیر جنگ نبوده‌اند، بی‌سابقه است. همان‌طور که درآمد این کشور روزبه‌روز درحال کاهش است، کنترل روی مواد مورد نیاز مردم به محل اصلی نزاع میان مادورو و دولت موازی خودخوانده‌اش به رهبری خوآن گوایدو تبدیل شده است. گوایدو، رهبر مخالفان در کنگره اواخر ماه ژانویه با رجوع به یک ماده قانونی ادعا کرد که دور دوم ریاست‌جمهوری مادورو به دلیل تخلفات وسیعی که صورت گرفته، غیرقانونی است و خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور خواند.

در ماه فوریه، یک طرح جاه‌طلبانه به رهبری گوایدو مطرح شد و آن نیز ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا از طریق کشورهای همسایه بود که این طرح تبدیل به نزاعی خونین در این کشور بحران‌زده شد، چراکه دولت مادورو مسیر ورود کامیون‌های حامل کمک‌های کشورهای همسایه را که شامل موادغذایی و داروها بود، توسط نیروهای وفادار به خودش مسدود کرد. گوایدو امید داشت که این طرح تا حدودی از بار موجود روی دوش ونزوئلایی‌ها بکاهد و از طرفی به تقویت اعتبارش بینجامد و به این طریق سربازان ارتش را متقاعد کند که علیه مادورو شوند و غذا و داروهای مورد نیاز مردم را افزایش دهند. اگرچه بعضی از مقامات ارتش این کشور به گوایدو پیوستند اما در بین نیروهای ارتش فراگیر نشد و این رویه آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، جلو نرفت. در واقع مسدود کردن کمک‌ها موجب شد تنها چند کامیون وارد کشور شوند و مادورو در زمینه مسدود کردن این کمک‌ها موفق عمل کرد.

از آن زمان، تحریم‌هایی که آمریکا علیه ونزوئلا به کار بسته، به بحران موجود در صنعت نفت این کشور به‌شدت افزوده است. هدف این است که با افزودن فشارها به مادورو، بحران ونزوئلا به‌گونه‌ای پیش رود که رئیس‌جمهوری این کشور قدرت را دودستی به گوایدو تقدیم کند. گوایدو حمایت ایالات‌متحده و ۵۰ کشور دیگر را دارد اما این تحریم‌ها نخست مردم این کشور را آزار می‌دهد. به همین منظور دولت مادورو کمک‌های صلیب‌سرخ را پذیرفت تا توطئه کمک‌های بشردوستانه کشورهای همسایه را خنثی کند که با گوایدو همراه هستند. با این حال به‌دلیل پذیرفتن این کمک‌ها، مخالفان مادورو جشن گرفته‌اند و آن را عقب‌نشینی رئیس‌جمهوری ونزوئلا دانسته‌اند. هنریک کاپریلس، یکی از رهبران برجسته ونزوئلا در توییتی نوشت: «امروز نخستین محموله از کمک‌های بشردوستانه توسط صلیب‌سرخ به کشور وارد شد. این را باید مدیون فشارهای بین‌المللی و حمایت کشورهای دیگر از گوایدو دانست که رئیس‌جمهور قانونی این کشور است!»