چند مقام آگاه که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند، از پنتاگون خواسته شده اطلاعاتی از هزینه نگهداری سربازان آمریکایی در کشورهای خارجی و مشارکت این کشورها در هزینه‌های مربوط به این نیروها جمع‌آوری کند. به گفته این مقامات، کشورهایی که سیاست‌هایشان با آمریکا «همسویی نزدیکی» دارد از تخفیف نامشخصی بهره‌مند خواهند شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را شخصا دنبال می‌کند؛ طرحی که تا به حال تا مرحله درخواست ۱۵۰ درصد هزینه‌های اعزام این نیروها در یادداشتی به جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا حین مذاکره با کره‌جنوبی درباره وضعیت بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی حاضر در این کشور آسیایی پیش رفته است.

 این دو کشور در نهایت با پرداخت ۹۲۴ میلیون دلار از سوی سئول توافق کردند؛ مبلغی که نسبت به ۸۳۰ میلیون دلار سال گذشته، با افزایش همراه بوده است. به گفته دیوید اوچمانک، پژوهشگر موسسه «رند»، آلمان درحال‌حاضر ۲۸ درصد از هزینه‌های اعزام نیروهای آمریکایی در کشور خود را پرداخت می‌کند که حدودا معادل یک میلیون دلار در هر سال است. درک شوله، معاون سابق وزیر دفاع اوباما می‌گوید: پایگاه‌های آمریکا بخش اساسی محافظت از منافع آمریکا در سراسر جهان هستند و درخواست از کشورهای میزبان نیروهای آمریکا می‌تواند برای واشنگتن کاملا مخرب باشد. ایوو دادلر، یکی دیگر از سفرای سابق دوران راست جمهوری اوباما نیز اظهار کرد: چنین اقدام «غیرمنطقی‌» می‌تواند ارتش آمریکا را به مزدوران دوفاکتو تبدیل کند.

آمریکا در سال ۲۰۱۳ در خارج از مرزهای خود حدود ۶۰۰ پایگاه داشته و طبق آمار سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰۰ هزار نیرو در خارج از این کشور مستقر بوده‌اند. نیروهای آمریکایی از پایان جنگ جهانی دوم در آلمان، ژاپن و از آتش‌بس جنگ کره در کره‌جنوبی مستقر بوده‌اند.