دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا خروج از سوریه را که مدت‌هاست عقب افتاده، آغاز می‌کند و در عین حال، علیه اندک چیزی که از داعش باقی مانده، سرسختانه و از جهات متعدد هجوم می‌برد.» او در ادامه نوشت: «بزرگ‌ترین ذی‌نفعان سیاست طولانی‌مدت آمریکا در قبال از بین بردن داعش در سوریه، روسیه و ایران بوده‌اند.» وی ادامه داد: «در صورت احیای داعش، حملات از طریق پایگاه‌های مجاور از سر گرفته خواهد شد.»

ترامپ با اشاره به ایجاد منطقه امن ۲۰ مایلی میان کردها و ترکیه، به آنکارا هشدار داد، در صورتی که ترکیه به کردها حمله کند، آمریکا اقتصاد این کشور را ویران خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: «همچنین نمی‌خواهیم کردها دست به تحریک ترکیه بزنند.» این هشداری دوگانه از جانب ترامپ به ترکیه و کردهای سوریه بوده است. او در پایان تصریح کرد: «ما نیز نفع می‌بریم؛ اما اکنون زمان آن فرارسیده که نیروهایمان را به خانه برگردانیم و به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه بخشید.»

بحران دیپلماتیک میان دو کشور سال گذشته شروع شد؛ یعنی زمانی که ترامپ تحریم‌هایی علیه دو وزیر دولت اردوغان و تعرفه‌هایی بر صادرات فولاد ترکیه وضع کرد و باعث شد لیر ترکیه به‌شدت افت کند. ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به سخنان ترامپ گفت این کشور انتظار دارد آمریکا به شراکت استراتژیک خود با ترکیه پایبند باشد. سخنگوی اردوغان در واکنش به این تهدید ترامپ در توییتر نوشت: «تروریست‌ها نمی‌توانند متحد و شریک شما باشند. ترکیه انتظار دارد آمریکا به شراکت استراتژیک خود پایبند باشد و نمی‌خواهد که این موضوع تحت‌الشعاع پروپاگاندای تروریستی قرار بگیرد.» ترکیه یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را شاخه‌ پ‌ک‌ک یا «حزب کارگران کردستان» و یک گروه تروریستی می‌داند. این سخنگو تصریح کرد: «هیچ فرقی بین حزب کارگران کردستان و داعش نیست.»

ترامپ حدود یک ماه پیش به‌طور غیرمنتظره از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد و گفت: داعش مغلوب شده است. این تصمیم انتقادهایی را در آمریکا و در خارج از این کشور به همراه داشت. در این میان نگرانی‌هایی نیز نسبت به حملات احتمالی ترکیه علیه کردهای سوریه ایجاد شده است. شبه‌نظامیان کرد نقش قابل توجهی را در جنگ ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش در شمال سوریه ایفا کردند. رجب‌طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، گفته بود ارتش این کشور به زودی عملیات نظامی را علیه «این گروه تروریستی در خاک سوریه» آغاز خواهد کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز گفته بود آمریکا در صورتی نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند که ترکیه ضمانت دهد از نیروهای شبه نظامی کرد در شمال سوریه حفاظت می‌کند. این سخنان با واکنش تند اردوغان روبه‌رو شده، تا جایی که از دیدار با بولتون که به آنکارا سفر کرده بود، خودداری کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ۲۲ دی‌ماه نسبت به توافق با ترکیه برای تامین امنیت کردهای سوریه ابراز «خوش‌بینی» کرده و گفته بود در این زمینه با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود صحبت کرده است. پمپئو اشاره‌ای به جزئیات بیشتر این توافق احتمالی نکرده است. ارتش ترکیه روز شنبه حضور نیروهای خود را در نزدیکی مرز این کشور با استان ادلب سوریه، با ارسال چند دستگاه خودروی زرهی و تانک تقویت کرد.

گزارشگر رویترز می‌نویسد ترامپ معتقد است اگر شرایط اقتضا کند می‌توانیم از مناطق پیرامونی حمله کنیم. بنابراین، نیازی به حضور در سوریه نداریم. به دنبال تهدید ترامپ، لیر ترکیه ۶/ ۱ درصد کاهش یافت و به ۵۴۵۰/ ۵ در برابر یک دلار رسید. با این حال، باتلر می‌افزاید: ترامپ هیچ جزئیاتی در مورد پیشنهاد «منطقه بی‌خطر» ارائه نکرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هم با اشاره به ایده «منطقه امن» در امتداد مرز اعلام کرد که کشورش مخالف این ایده نیست؛ اما شرکای استراتژیک نباید از طریق رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.