حریت گزارش داد، در حالی که دولت ترکیه و سران حزب عدالت و توسعه انتظار آن را دارند که پس از آزادی کشیش آندره برونسون  و پایان نسبی تنش و اختلاف سیاسی بین واشنگتن و آنکارا٬ فتح الله گولن به ترکیه تحویل داده شود٬ اما آمریکا همچنان از چنین اقدامی امتناع می‌کند.

طی روزهای اخیر رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که تیمی در کاخ سفید  روند تحویل دادن گولن به ترکیه را بررسی می‌کند، اما نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چنین چیزی را تکذیب کرده و اعلام کرد که این اقدام فقط با وزارت دادگستری و قضات آمریکا مرتبط است و دولت در آن دخالتی ندارد.

اما سخنان دیروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شکل کامل آب پاکی را روی دستان ترکیه ریخت.

او به شکل شفاف اعلام کرد تحویل دادن فتح الله گولن به ترکیه در شرایط فعلی در دستور کار آمریکا نیست. اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد فتح الله گولن بازتاب وسیعی در رسانه‌های ترکیه پیدا کرد.

فتح الله گولن از سال ۱۹۹۸ در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند و ترکیه اعلام کرده که او با به راه انداختن یک  شبکه مخوف اطلاعاتی، اقتصادی و آموزشی نه‌ تنها در ترکیه بلکه در ۱۴۵ کشور جهان در دولت و ساختارهای امنیتی و نظامی کشورها نفوذ کرده و کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی هم به دست او صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.