ترامپ کوتاه آمد

ترامپ در توییتی اعلام کرد که «خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خروجی کند خواهد بود» اما از این گله کرد که دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مورد انتقاد ژنرال بازنشسته استنلی مک کریستال و رئیس کارکنان کاخ سفید یعنی «جان.اف.کلی» که او نیز ژنرال بازنشسته است قرار گرفته است. «اریک اشمیت» و «مگی‌هابرمان»، گزارشگران نیویورک تایمز در گزارش ۳۱ دسامبر نوشتند که ترامپ در دیدار محرمانه‌ای با ژنرال پل لاکمرا، فرمانده عملیات ضدداعش در جریان سفر به عراق به این مساله پرداخت. ترامپ همچنین در توییتی نوشت: «اگر کس دیگری غیر از دونالد ترامپ آنچه را من انجام دادم، انجام می‌داد قهرمان ملی می‌شد. جنگ با داعش در آستانه پایان یافتن است. به آهستگی درحال بازگرداندن نیروهایمان به کشور هستیم تا در کنار خانواده‌های خود باشند در عین حالی که با داعش مبارزه می‌کنیم.» او در توییت خود اعلام کرد که تنها کسی است که می‌تواند از بازگشت نیروها بعد از دستیابی به پیروزی عظیم صحبت کند. ترامپ تاکید کرد، تصمیمش برای خروج از سوریه در راستای اجرای وعده انتخاباتی‌اش بوده است.

ترامپ خاطرنشان کرد: «من درباره خروج از سوریه و دیگر جاها کمپین کردم. اکنون زمانی که خارج کردن نیروها را آغاز می‌کنم، رسانه‌های جعلی یا برخی ژنرال‌های شکست خورده که پیش از آمدن من قادر به انجام کار نبودند، می‌خواهند از من و تاکتیک‌هایم که موثر هستند، گله کنند.» رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: «من کاری را انجام می‌دهم که گفته بودم انجام خواهم داد؛ جز اینکه نتایج آن بسیار بهتر از چیزی شده که گفته بودم.» گزارشگران نیویورک‌تایمز در نقد مواضع فعلی ترامپ می‌نویسند برای رئیس‌جمهوری که در دوران رقابت‌هایش منتظر تایید ارتش بود و بعد نیز آنها را در کابینه‌اش جمع کرد و «ژنرال‌های من» خطاب‌شان می‌کرد تصمیم ۱۹ دسامبر او برای خروج فوری از سوریه شوک‌برانگیز بود و نوعی جدایی از مشاوران نظامی و غیرنظامی تلقی می‌شود. انتقاد ژنرال مک کریستال که فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ را بر عهده داشت بزرگ‌ترین و جدی‌ترین انتقاد از سوی ژنرال‌های پیشین بود که هشدار می‌دادند رویکرد ترامپ به امنیت ملی «شلخته‌وار» است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هم در پایان ملاقات دو ساعته‌اش با رئیس‌جمهوری آمریکا که روز یکشنبه سی‌ام دسامبر انجام شد، گفت که دونالد ترامپ به او قول داده که تا نابودی کامل داعش قوای نظامی آمریکا را از سوریه خارج نکند. او گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا به ضرورت پایان دادن کامل کار یا ماموریت آمریکا در سوریه واقف است. سناتور گراهام گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا واقف است که پیش از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نه فقط گروه داعش باید کاملا نابود شده باشد، بلکه نیروهای کرد سوری نیز از هرگونه تعرض مصون بوده و ایران به برنده بزرگ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بدل نشود. هفته گذشته، این سناتور جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» گفته بود که اگر قوای آمریکا «اکنون سوریه را ترک کنند، کردهای این کشور قتل‌عام خواهند شد.» 

لیندسی گراهام همچنین گفته بود که او همانند ترامپ کاملا می‌فهمد که «آمریکا ژاندارم جهان نیست» اما، از وی خواهد خواست که پس از مشورت با فرماندهان نظامی آمریکا روند خروج نیروهای آمریکایی را از سوریه به آهستگی و به درستی انجام بدهد. «اشمیت-‌هابرمان»، در ادامه گزارش خود نوشتند که ترامپ در جریان سفر به عراق و طی دیدار با ژنرال پل لاکمرا، فرمانده عملیات ضد داعش، گفت که چند ماهی طول می‌کشد که ارتش خروجی ایمن و منظم و بی‌خطر داشته باشد. این گزارشگران معتقدند که ترامپ به‌شدت مایل به خروج نیروهای آمریکایی و پایان دادن به تعهد نظامی دیرپای این کشور است اما به‌دلیل مخالفت رهبران نظامی فعلی و گذشته آمریکا از خطرات خروج ناگهانی مطلع شده و در تصمیم خود تجدیدنظر کرده است. در نوزدهم دسامبر گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با اعلام خروج قوای نظامی این کشور از سوریه مدعی شد که آمریکا گروه داعش را کاملا شکست داده است. ادعای دونالد ترامپ شگفتی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا و همچنین مخالفت کارشناسان و نهایتا استعفای وزیر دفاع آمریکا، جیمز متیس را در پی داشت. بسیاری از مقامات آمریکایی تعجب کردند که رئیس‌جمهوری آمریکا چنین تصمیمی را بدون مشورت کافی با مشاوران امور امنیت ملی آمریکا اتخاذ و سپس آن را از طریق یک پیام توییتری اعلام کرده است. در پی این تصمیم برخی مقامات دولت آمریکا اعلام کردند که دونالد ترامپ حتی در نظر دارد نیمی از قوای آمریکایی مستقر در افغانستان را از این کشور خارج کند. 

این تصمیم مخالفت ژنرال بازنشسته آمریکا «استنلی مک کریستال»، فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در افغانستان را در پی داشت که گفته بود خروج عجولانه آمریکا از افغانستان موجب تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه خواهد شد. ژنرال متیس هم که در اعتراض به استراتژی «خروج» از وزارت دفاع استعفا داد گفته بود که مهلت ۳۰ روزه برای خروج از سوریه مبارزه علیه داعش را خدشه‌دار کرده، خیانت به نیروهای کرد تلقی شده و موجب تقویت روسیه و متحدانش در سوریه خواهد شد. «اشمیت-‌هابرمان»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، می‌افزایند تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر مهلت ۴ ماهه این سوال را همچنان در اذهان مطرح نگهداشته که آیا اساسا خروجی منظم و ایمن رخ خواهد داد یا خیر. تصمیم‌گیران نظامی می‌گویند به مهلتی ۴ ماهه نیاز است تا جایی دیگر در منطقه پیدا شود تا تجهیزات به آنجا انتقال یابد. آنها همچنین می‌گویند که خروج مناسب و به موقع باعث می‌شود دولت اسد و متحدانش دست برتر نیابند.

این گزارشگران به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌نویسند که هیچ زمان دقیقی برای خروج مطرح نشده به دو دلیل: ۱- به دلایل امنیتی، زیرا همچنان بسیاری از مسائل هست که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود تا جان نیروهای آمریکایی با خطر مواجه نشود.۲- دمدمی مزاجی ترامپ و تصمیمات آنی او که موجب شده تصمیم‌گیران نظامی هیچ زمان مشخصی را اعلام نکنند و باعث شده یک سردرگمی به‌خاطر اقدامات لحظه‌ای ترامپ در میان رهبران نظامی به‌وجود‌ آید. پاتریک شاناهان، وزیر دفاع جدید، هم روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی «یکپارچه بمانند و از قسم‌مان برای حمایت و دفاع از قانون اساسی پشتیبانی کنند.» 

 از نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز بر می‌آید که گویی سناتور گراهام تجدیدنظر در تصمیم ترامپ و دادن مهلت ۴ ماهه را مدیون لابی‌های خود می‌داند. گراهام در مصاحبه با فاکس‌نیوز به نقل از ترامپ می‌گوید: «رئیس‌جمهور گفت: تو می‌دانی که من هرگز خروجی عجولانه نخواهم داشت.» 

ترامپ گفته بود که مبارزه علیه داعش ادامه خواهد یافت: «می‌توانی دو چیز را یکباره انجام بدهی... ما پایگاه‌های دیگری در منطقه داریم مثلا در عراق.» روز جمعه هم ژنرال دانفورد با جان بولتون دیدار کرده بود و خواستار ارائه توضیحات بیشتر در مورد زمان‌بندی خروج شده بود. بولتون قرار است در هفته جاری به ترکیه و اسرائیل برود و مسائل امنیتی را با این کشورها در میان بگذارد. به نوشته نیویورک‌تایمز، ظاهرا دیداری هم میان گراهام و دانفورد انجام گرفته بود. مقام‌های پنتاگون امید داشتند که سناتور گراهام نظر مجموعه نیروهای نظامی و غیرنظامی را به ترامپ منتقل کند تا او در تصمیم خود تجدیدنظر کند. چنین بود که گراهام تجدیدنظر ترامپ در زمان‌بندی خروج را مدیون تلاش‌های خود می‌داند. ژنرال‌های آمریکایی معتقدند که خروج از سوریه اهرم و تاثیرگذاری آمریکا را کاهش می‌دهد.