تنها راه نجات بی‌بی

«ایزابل کرشنر»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در ۲۴ دسامبر در این رابطه نوشت به این ترتیب انتخابات اسرائیل هفت ماه زودتر از موعد تعیین‌شده یعنی نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) در روز نهم آوریل برابر با ۲۰ فروردین سال آینده برگزار می‌شود. سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حزب لیکود، این خبر را بعد از جلسه رهبران احزاب ائتلاف دولت، اعلام کرد و گفت رهبران احزاب بر سر انحلال پارلمان برای برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده‌اند. کابینه نتانیاهو از زمانی دچار تزلزل شد که آویگدور لیبرمن، ماه گذشته از ائتلاف دولتی بیرون کشید و استعفا داد و دولت را با اکثریت شکننده ۱۲۰ کرسی در پارلمان تنها گذاشت. لیبرمن، رئیس حزب تندرو و ملی‌گرای «اسرائیل خانه ما» که وزارت دفاع اسرائیل را عهده‌دار بود، در ماه نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۸) در جریان افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حماس در نوار غزه، در اقدامی غیرمنتظره از مقام خود کناره‌گیری کرد.

تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پی اختلاف‌نظر و به توافق نرسیدن احزاب متحد نتانیاهو بر سر لایحه مربوط به خدمت سربازی اجباری یهودیان به‌شدت سنت‌گرا (حریدی‌ها) گرفته شده است. حریدی‌ها تقریبا تمام روز در آموزشگاه‌های دینی به مطالعه کتب مقدس خود مشغولند و به‌طور سنتی از خدمت سه ساله سربازی معاف بوده‌اند؛ مساله‌ای که بسیاری از شهروندان سکولار اسرائیل از آن ناراضی هستند. کرشنر، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌نویسد این اقدام مستلزم تایید از سوی دادگاه است که مهلت نهایی را ۱۵ ژانویه قرار داده است؛ اما از حمایت کافی برای تصویب در پارلمان برخوردار نیست. بنیامین نتانیاهو که چهارمین دوره نخست‌وزیری خود را سپری می‌کند، اکثریت بسیار شکننده‌ای را در کنست (پارلمان اسرائیل) در اختیار دارد. همچنین سه پرونده هم در مورد نتانیاهو به ظن ارتشا و کلاهبرداری در جریان است. در داخل حزب لیکود نتانیاهو با رقابت جدی مواجه نیست و انتظار می‌رود اعضای ارشد حزب در انتخابات آتی از او حمایت کنند. رهبر حزب راست‌گرای لیکود ۹ سال متوالی است که زمام قدرت را در اسرائیل در دست داشته است. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید:«دادستان باید تا بهار تصمیم بگیرد که آیا او را تحت پیگرد قرار دهد یا خیر و اگر قرار است مورد پیگرد قرار گیرد براساس چه اتهامی.» پلیس اسرائیل روز یکشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو در دست دارد که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به «چهار هزار» متهم هستند. در این بیانیه پلیس اسرائیل از دادستانی خواسته بود علیه رئیس‌جمهوری و همسرش اعلام جرم کند. نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ رهبری سیاسی را در اسرائیل به عهده دارد. 

کارشناسان می‌گویند تصمیم ناگهانی نتانیاهو برای برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالا با هدف مانع تراشی در برابر مسیر دادستانی صورت گرفته؛ زیرا پیروزی دوباره و احتمالی او می‌تواند پیام قدرتمندی به دادستان کل «آویچای ماندلبلیت» بفرستد آن هم در زمانی که وی مشغول مستند کردن اتهامات نتانیاهو است. نتانیاهو امیدوار است که با برگزاری چنین انتخاباتی دست دادستان کل را در پوست گردو بگذارد و عملا پرونده‌های اتهامی خود را مختومه سازد. نتانیاهو پیش از این گفته بود که مایل است دولتش تا آخر دوره سر کار بماند؛ دوره‌ای که در نوامبر بعدی پایان می‌یابد. نخست‌وزیر اسرائیل برای اینکه اقدامات خود را به رخ رقبا و دادستان کل بکشد، به رشد اقتصاد اسرائیل در دوره نخست‌وزیری خود پرداخت و مدعی شد: «من شکاف میان فقرا و ثروتمندان را از بین بردم و میانگین درآمد افراد را که از بسیاری از کشورهای غربی بالاتر شده است، افزایش دادم.» نتانیاهو در نوامبر گذشته با فراخوان‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام که آنها را غیرمسوولانه خواند، به دلیل «وضعیت امنیتی دشواری که اسرائیل با آن مواجه است» مخالفت کرد و گفت: «ما در این دوره قصد داریم سلاح‌های حزب الله و تونل‌هایی را که حماس بسیار روی آنها سرمایه‌گذاری کرده، نابود کنیم.» 

«روون هازن»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری اورشلیم می‌گوید: «نتانیاهو آشکارا تصمیم گرفته است که انتخابات را برگزار کند و این کار را هم سریع می‌خواهد.» هازن معتقد است با پیشرفتی که در پرونده‌های فساد نتانیاهو و همسرش حاصل شده او احتمال پیگرد خود را تهدید کاملا جدی می‌بیند. این استاد علوم سیاسی می‌افزاید: «آخرین چیزی که در بحبوحه کمپین انتخاباتی نیاز دارد این است که دادستان تصمیم به پیگرد او بگیرد. او می‌خواهد مانع این کار شود و می‌خواهد پیروز میدان باشد.» هازن در ادامه می‌گوید: «نتانیاهو می‌خواهد به دادستان بگوید: ببین، قبل از اینکه تو تصمیم به پیگرد من بگیری خوب فکر کن. الان مردم اسرائیل برای بار چهارم به من رای داده‌اند. نمی‌توانید نتیجه یک انتخابات دموکراتیک را نادیده بگیرید.» وقتی از نتانیاهو پرسیده شد که آیا انتظار ندارید که دادستان پیگرد شما را به بعد از انتخابات موکول کند، وی پاسخ داد: «هیچ انتظاری ندارم.»

نتانیاهو در نشست مشترک نمایندگان لیکود و خبرنگاران دولت چهارم خود را در سیاست‌ خارجی، داخلی و اقتصادی، یکی از موفق‌ترین دولت‌های جهان خواند و افزود که با فعالیت‌های این دولت، ارتش اسرائیل نیز جایگاه برتری در میان ارتش‌های قوی جهان پیدا کرده و تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی و موساد نیز در دوران این دولت توانسته‌اند با برطرف کردن خطرات امنیتی زیاد، اسرائیل را از هر حیث امن‌تر کنند. او ارتش اسرائیل را هشتمین ارتش قدرتمند جهان دانست. بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه به هوادارانش «اطمینان» داد که او نخست‌وزیر باقی خواهد ماند و دولت بعدی را نیز او تشکیل می‌دهد؛ بنابراین به تاکید وی، برنامه‌های دولتش «تازه در میانه راه است.» انتخابات در این کشور طبق قانون باید تنها در روز سه‌شنبه برگزار شود. با وجود این، برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در هر وضعیتی، حزب لیکود قوی‌ترین حزب باقی خواهد ماند و حتی ممکن است به طرزی بی‌سابقه تقویت شود.  ایزابل کرشنر، گزارشگر نیویورک‌تایمز، در ادامه گزارش خود می‌افزاید: تحلیلگران سیاسی بر این باورند که مناقشه بر سر خدمت سربازی حریدی‌ها فرصتی به‌دست نتانیاهو برای انتخابات زودهنگام داد و به او اجازه داد تا اعضای این گروه اولترا ارتدوکس مقصر بحران قلمداد کند. با این حال، برخی هم معتقدند این انتخابات ممکن است قماری برای حیات سیاسی نتانیاهو باشد که امیدوار به پیروزی در دور چهارم و حتی پنجم است. این گزارش معتقد است که با وجود پرونده‌های فسادی که برای نتانیاهو باز شده اما ظاهرا محبوبیت او چندان لطمه ندیده و حزب لیکود هم عملکرد بهتری نسبت به دیگر احزاب در نظرسنجی‌ها داشته است. دلیل این است که بسیاری از اسرائیلی‌ها هیچ رقیبی را در چپ و راست لایق نخست‌وزیری نمی‌بینند. نتانیاهو پس از بن‌گورین دیرپا‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل بوده است.