مقاومت تا زمانی که دشمن به این آتش‌بس پایبند باشد، به این توافق متعهد خواهد ماند.» ابومجاهد سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین با اشاره به تلاش‌های گسترده مصر برای برقراری آتش‌بس اظهار کرد: «ما تا زمانی که دشمن متعهد باشد پایبند آتش‌بس هستیم.» این آتش‌بس روز سه‌شنبه ۲۳ آبان برقرار شد. این درحالی است که رسانه‌های اسرائیلی توپ را به زمین فلسطینی‌ها انداخته و می‌گویند آنها چهار بار درخواست آتش‌بس داده بودند. در همین رابطه، گزارشگر الجزیره می‌افزاید: «رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامی که نخواست نامش فاش شود نوشتند که جناح‌های فلسطینی از طریق ۴ واسطه درخواست‌هایی برای آتش‌بس دادند.»  

به هر روی، در بیانیه گروه‌های فلسطینی در غزه آمده است: «تلاش‌های مصر قابل تحسین است و توانست آتش‌بس میان مقاومت و دشمن صهیونیستی را برقرار سازد.» فاوست می‌نویسد: «همزمان صدها نفر از فلسطینی‌ها به خیابان‌ها ریختند و پیروزی خود بر اسرائیل را جشن گرفتند.» اسماعیل هنیه، یکی از رهبران حماس، در بیانیه‌ای گفت: «گروه‌های فلسطینی آمادگی بازگشت به توافق آتش‌بس را دارند اگر تجاوزات اسرائیل بر نوار غزه خاتمه یابد.»  اما چه شد که بار دیگر درگیری میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی شروع شد؟ گزارش رویترز حاکی است که جرقه درگیری‌ها از سوی اسرائیل زده شد وقتی یک گروه کماندویی از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل یکشنبه شب ۲۱ آبان به نوار غزه یورش بردند.

به‌دنبال آن، هفت نفر از اعضای حماس از جمله یک فرمانده گردان‌های الاقصی کشته شدند. روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه حماس در پاسخ به حمله زمینی اقدام به شلیک بیش از ۳۰۰ راکت به مناطق جنوبی خاک اسرائیل کرد که رسانه‌ها آن را شدیدترین حمله راکتی به خاک اسرائیل پس از جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ توصیف کرده‌اند. پس از این حملات که به ادعای برخی منابع با راکت‌های ساخت روسیه انجام شد نیروی هوایی ارتش اسرائیل دست به کار شد و با حملات هوایی پردامنه بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل فلسطینیان در نوار غزه از جمله ساختمان تلویزیون حماس (کانال الاقصی) و هتل الامل را هدف قرار داد. در پی تشدید ناآرامی‌های چند روز گذشته در نوار غزه بود که تل‌آویو شامگاه دوشنبه ضمن تقویت نیروهای پیاده، تجهیزات نظامی مضاعفی (ستونی از تریلی‌های حامل تانک و خودروهای زرهی) را برای تدارک حمله‌ای جدید به اراضی تحت کنترل فلسطینیان به این منطقه گسیل کرد.  به نوشته گزارشگر الجزیره، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی می‌گویند روز دوشنبه بیش از ۴۰۰ راکت و بمب به سوی اسرائیل شلیک کردند. هم اکنون اسرائیل در دو جبهه دچار بحران است. در جبهه «خارجی» نبرد با مقاومت فلسطین شروع شده هرچند به گفته برخی تحلیلگران، آتش‌بس مذکور ممکن است نبردهای دو طرف را زیر لایه‌ای از خاکستر پنهان سازد تا در موقع مقتضی بار دیگر شعله‌ور شود. اما در جبهه «داخلی» هم استعفای لیبرمن بر مشکلات درونی اسرائیل افزوده است. استعفای وزیر جنگ اسرائیل، احتمالا موجب برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد. شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز صبح دیروز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه در گزارشی اعلام کرد که لیبرمن درخواست استعفای خود را به نتانیاهو ارائه داد. او در بیان دلیل استعفای خود، بنیامین نتانیاهو را به تسلیم شدن در برابر حماس متهم کرد و گفت نمی‌تواند سرازیر شدن دلار به غزه (۱۵ میلیون دلاری که قطر برای پرداخت حقوق کارکنان در غزه پرداخت کرده) را تحمل کند. وی همچنین پاسخ اسرائیل به ۴۰۰ موشکی را که از غزه شلیک شد، ناکافی خواند و آن را از دلایل استعفایش دانست. لیبرمن با برگزاری نشست ویژه حزبش «اسرائیل بیت‌نو» خبر استعفایش را تایید و اظهار کرد اعضای حزبش دولت را ترک خواهند کرد. موج انتقادات شدید در دو روز گذشته در داخل اسرائیل و پس از شکست در غزه علیه لیبرمن به راه افتاده است. توافق آتش‌بس با حماس به وجهه او نزد جریان‌های تندرو اسرائیل به شدت آسیب زده است. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از نزدیکان نتانیاهو اعلام کردند، با استعفای لیبرمن، نخست‌وزیر کنست را منحل کرده و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد داد. پیش از آتش‌بس در غزه، جنبش حماس اعلام کرده بود که اگر نتانیاهو خواهان توقف حملات است، لیبرمن را برکنار کند. کابینه رژیم صهیونیستی عصر سه‌شنبه پایان درگیری با حماس را تایید کرد، این در حالی بود که تعدادی از اعضای این کابینه از جمله لیبرمن با این توافق مخالف بودند.