به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، فاکس‌نیوز در گزارشی نوشت: این مرد فرانسوی خوش‌چهره با خط‌مشی یک مرکز‌گرای پراگماتیست و ترکیب آن با کمی جهان‌گرایی آن هم در زمانی که موج فزاینده ناسیونالیسم در سراسر اروپا درحال گسترش است، پا به میدان رقابت انتخاباتی در سال ۲۰۱۷ گذاشت. پیروزی او بر مارین لوپن، رهبر ملی‌گرایان فرانسه توانست نگرانی افرادی را که از موج‌های برخاسته از پوپولیسم احساس خطر می‌کردند، برطرف کند. این سیاستمدار جوان خیلی زود به‌عنوان رهبر غیررسمی اروپا و در برخی موارد حتی جهان لقب داده شد. در ماه آوریل نشریه پولتیکو او را رهبر جدید جهان آزاد خواند. در مقابل مکرون نیز از برتن کردن ردای این رهبری استقبال کرده است. او در سفر به آمریکا و با حضور در کنگره، سخنرانی آتشینی ایراد کرد و به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد که باید در برابر موج فزاینده ناسیونالیسم ایستاد و به سوی احیای چندجانبه‌گرایی و همکاری بین‌المللی حرکت کرد.

او گفت: «ما اجازه نخواهیم داد تا ناسیونالیسم لجام‌گسیخته، جهانی مملو از امید برای رفاه و آزادی بیشتر را به لرزه بیندازد.» ماه گذشته زمانی که مکرون پشت تریبون سازمان‌ملل قرار گرفت نیز بار دیگر بر این نیروهای ملی‌گرا تاخت که البته بسیاری آن‌ را پاسخ به سخنرانی ناسیونالیستی دونالد ترامپ می‌دانستند. این رهبر جوان فرانسوی تنها چند ساعت پس از ایراد سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان‌ملل گفت: «من هرگز دست از حمایت از تمامیت و اقتدار حتی با توجه به موج کنونی ملی‌گرایی برنخواهم داشت، ملی‌گرایی‌ای که امروز از حق تمامیت خود برای حمله به دیگران استفاده می‌کند.» این در حالی است که در فرانسه وضعیت برای او بی‌ثبات است. میزان مقبولیت او اکنون تا ۲۹ درصد کاهش یافته است. هفته گذشته با استعفای جرارد کلومب، وزیر کشور او میزان محبوبیت مکرون نیز کاهش داشته است.

بخشی از کاهش محبوبیت مکرون را می‌توان به آوازه او به‌عنوان رهبر نارسیستی که به قدرت و نمایش آن علاقه دارد، مرتبط دانست. یک استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در این باره به فاکس‌نیوز گفت: «براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها سطح مقبولیت مکرون به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است. به‌علاوه نیمی از افرادی که او را نفی کرده‌اند تاکید دارند که او را به‌هیچ وجه شخص مناسبی برای ریاست‌جمهوری نمی‌دانند. این افراد دلیل نارضایتی خود از مکرون را بی‌توجهی او به مشکلاتشان و شخصیت گستاخ و نصیحت‌گر وی دانسته‌اند. مکرون همچنین نتوانسته است در یک مسیر هموار برای رفع مشکلات مربوط به مهاجرت در اروپا حرکت کند. سیاست‌های او موجب بیزاری جناح چپ از وی شده است. در ماه آگوست، ‌پارلمان فرانسه لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر این اساس ممکن است زمان بازداشت پناهجویان افزایش یابد. از سوی دیگر مدت زمان درخواست پناهندگی کاهش خواهد یافت. این اقدام از سوی برخی قانون‌گذاران جناح چپ مورد انتقاد قرار گرفت در حالی که برخی در جناح راست افراطی این اقدام را برای مقابله با بحران پناهجویان کافی ندانستند.