به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، خبرگزاری سی‌ان‌ان مانی اعلام کرده است که بین ماه‌های مارس تا مه دارایی‌های آمریکایی خزانه‌داری روسیه تا ۸۱میلیارد دلار افت کرده، رقمی که ۸۴ درصد از کل این دارایی‌ها را تشکیل می‌داده است. به گزارش رویترز،‌ دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه روز جمعه اعلام کرده بود که روسیه هرگونه اقدام آمریکا در جهت کاهش فعالیت‌های بانک‌های روسیه را به مثابه یک «اعلان جنگ اقتصادی» تلقی می‌کند. تحریم‌های جدید علیه روسیه که روز چهارشنبه گذشته و تحت عنوان یک قانون مربوط به جنگ شیمیایی و بیولوژیک از سوی وزارت‌خارجه آمریکا ارائه شد، از روز ۲۲ اوت (چهارشنبه، ۳۱مرداد) اجرایی خواهد شد. این تحریم‌ها در شرایطی اجرایی می‌شوند که دیمیتری مدودف اعلام کرده است که روسیه «هیچ کاری به استفاده از تسلیحات شیمیایی ندارد» و این تحریم‌ها «غیرقابل قبول» و «غیرقانونی» هستند. ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که کشورش در واکنش به تحریم‌ها «بر اقدامات تلافی‌جویانه کار خواهد کرد.»

سیلوانوف روز یکشنبه اظهار کرد که روسیه همچنین درحال بررسی چگونگی حذف دلار از مبادلات بین‌المللی خود است. وی دلار را ابزاری غیرقابل اعتماد برای پرداخت‌ها خواند. وی گفت: «من چنین اقدامی را غیرمحتمل نمی‌دانم. ما سرمایه‌گذاری‌های خود را در دارایی‌های آمریکایی کاهش داده‌ایم. در واقع دلار که به‌عنوان ارز بین‌المللی شناخته می‌شود، برای پرداخت‌ها به ابزاری پرخطر تبدیل شده است.» در عین حال سیلوانوف تاکید کرد روسیه قصد ندارد شرکت‌های آمریکایی فعال در روسیه را تعطیل کند. وی در این‌باره گفت: «ما درحال‌حاضر برنامه‌ای برای محدودسازی، تعطیلی، سلب مالکیت و توقف فعالیت‌های رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی مک‌دونالد در روسیه نداریم، چون این شرکت شهروندان ما را به استخدام خود درآورده است.» وی افزود تحریم‌های جدید آمریکا که براساس برخی از آنها خرید برخی از اوراق قرضه دولتی روسیه محدود می‌شود، «ناخوشایند اما نه مهلک» بوده است. او با اشاره به اینکه روسیه قصد دارد در آینده نیز سرمایه‌گذاری خود را در اوراق قرضه آمریکا کاهش دهد، تلویحا بر ماهیت تدریجی و غیرمنتظره کاهش دارایی‌های آمریکایی روسیه اشاره داشت. خبرگزاری سی‌ان‌ان‌ پولی بر این باور است که انتظار نمی‌رود تصمیم روسیه مبنی بر کاهش اوراق قرضه آمریکایی این کشور تاثیر زیادی بر بازار اوراق قرضه بگذارد چون روسیه به‌عنوان یکی از اعتباردهندگان عمده آمریکا محسوب نمی‌شود.

روسیه حتی در آخرین افزایش دارایی‌های آمریکایی‌اش که در ماه نوامبر ۲۰۱۷ در رقم ۷/ ۱۰۵ میلیارد دلار ایستاد، در جایگاه پانزدهمین مالک خارجی اوراق قرضه آمریکایی بود. چین با دارایی ۲/ ۱ تریلیون دلاری خود حدود ۱۰ برابر بیشتر از روسیه اوراق قرضه آمریکایی در اختیار دارد.  گای لیباس، استراتژیست ارشد مرکز جینی کپیتال ماه گذشته گفته بود: چنین اقدام روسیه «چندان هشداردهنده نیست.» ایگین چایسوفسکی، تحلیلگر ارشد حوزه اوراسیای مرکز مشاوره‌ای استراتفور نیز بر این باور است که واگذاری اوراق قرضه آمریکایی از سوی روسیه اقدام «چندان بزرگی» نیست.

او می‌گوید: «اگر چنین واگذاری‌ای از سوی چین شکل می‌گرفت، شاهد تصویری کاملا متفاوت بودیم.» واقعیت اما این است که این اقدام روسیه توجهات را بار دیگر به سوی یک نگرانی درازمدت آمریکایی‌ها جلب می‌کند و آن اینکه یک اعتباردهنده عمده می‌تواند با واگذاری اوراق قرضه آمریکایی، به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ضربه بزند. این نگرانی‌ها از زمانی بیشتر شده است که کسری بودجه فدرال و جنگ تجاری آمریکا با چین به اوج خود رسیده است.