به گزارش رویترز، برخی منابع نزدیک به حکومت چین گفته‌اند که درگیری‌های روبه گسترش درباره جنگ تجاری موجب شکاف در داخل حزب کمونیست چین است و برخی منتقدان هم تصریح کرده‌اند که رویکرد ملی‌گرایانه آشکار ممکن است باعث شود تا آمریکا موضع سخت‌تری را در پیش بگیرد.  روزنامه رسمی حزب کمونیست یعنی پیپلز‌دیلی چین این دسته از منفی‌بافان که اعتقاد دارند که نباید با آمریکا به جنگ تجاری رفت را مورد هدف قرار داد و نشان داد که پشت درهای بسته در سازمان حزب کمونیست چه خبر است. این روزنامه نوشت: در حالی که در داخل و خارج از مرزهای چین عملکرد کاخ سفید محکوم شده است، کسانی در داخل کشور هستند که موضعی عجیب و غریب دارند که همان مواضع را در اینترنت منتشر می‌کنند و به بسط ایده خود می‌پردازند. به اعتقاد این روزنامه اینها کسانی هستند که چین را سرزنش می‌کنند و می‌گویند که باید چین براساس قد و قواره خود در برابر آمریکا اقدام کند و این نوع رفتار با آمریکا حاکی از اعتماد‌به‌نفس کاذب است.

در مطلب این روزنامه آمده است: برخی دیگر از منتقدان می‌گویند که نباید حملات آمریکا را پاسخ متقابل داد. این روزنامه در ادامه با نقد رفتار این دسته می‌افزاید: این منتقدان می‌گویند تا زمانی که چین رفتار آرامی داشته باشد، آمریکا دست رحمت خود را به سوی چین خواهد گرفت و جنگ تجاری بین آمریکا و چین رخ نخواهد داد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: تاریخ نشان داده است که ایالات‌متحده به سراغ کشورهایی رفته است که آنها را برای خود به‌عنوان تهدید تلقی می‌کرده است؛ مانند شوروی سابق، بریتانیا یا ژاپن. حالا چین نیز با رشد اقتصادی خود تبدیل به خط مقدم حمله آمریکا شده است. به نوشته این روزنامه دولتی پس از یک قرن سختکوشی، چین به مرکز تحولات جهانی بازگشته است و این حقیقت بنیادین را نباید در اختلافات تجاری چین و آمریکا از نظر دور داشت. این روزنامه تصریح می‌کند: چنین اندازه بزرگی، چنین وزنی، نکته کم‌اهمیتی نمی‌تواند تلقی شود، آن‌گونه که هیچ فیلی را نمی‌توان در پشت نهالی پنهان کرد.

چین این هفته اعلام کرد که تعرفه ۲۵‌درصدی روی ۱۶ میلیارد دلار از محصولات وارداتی آمریکا اعمال خواهد کرد، آن‌گونه که آمریکا بر روی محصولات چینی تعرفه وضع کرده است. این آخرین نوع از داستان «زدی ضربتی، ضربتی نوش‌کن» بین دو کشور است. در حالی که آمریکا به رهبری ترامپ به‌دنبال جبران کسری تجاری بین دو کشور است، چین نیز نشان داده است که قصد کوتاه‌آمدن در برابر اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا را ندارد. این روزنامه نوشته است که اقدامات تلافی‌جویانه چین نشان می‌دهد که آمریکا صاحب یک رقیب بی‌نظیر شده است. به نوشته روزنامه پیپلزدیلی، مهم نیست که چین در حال‌حاضر چه می‌کند، زیرا توسعه و پیشرفت چین، به برتری آمریکا در سطح جهان لطمه وارد کرده است. در مطلب این روزنامه آمده است: در برابر این نوع حریف، ایالات‌متحده باید دو روش اتخاذ کند: از حریف خود استفاده کند و حمایت سیاسی در جهت «آمریکا را مجددا باشکوه کنید» به دست آورد. دوم اینکه به گونه‌ای رفتار کند که به حریف تحت هر شرایطی آسیب وارد کند تا برتری خود را از دست بدهد.

وانگ یمینگ، معاون مدیر مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی به رویترز می‌گوید: افزایش تنش جنگ تجاری بین آمریکا و چین به هر حال به ثبات اقتصادی پکن ضربه وارد خواهد آورد. در این زمینه وانگ گفت: چین در وهله نخست باید به دنبال تثبیت صادرات خود باشد و به همین منظور باید به بهبود سیاست مالیات بر در آمد دست بزند و با استفاده از مشوق‌های مالیاتی شرکت‌های چینی را به تولید و صادرات بیشتر تشویق کند. در مرحله بعد نیز به حمایت مالی از صادرکنندگان چینی بپردازد. به‌نظر می‌رسد چین از پیش این توصیه را دست‌کم در حوزه فناوری به‌کار گرفته و حمایت مالی خود را افزایش داده است. رشد و توسعه در این بخش می‌تواند آثار زیانبار جنگ تجاری را که بر اقتصاد چین از پیش برجا گذاشته است کم‌اثر یا خنثی کند.