به‌دنبال چنین اتفاقی بود که عربستان به «دنیس هوراک»، سفیر کانادا در این کشور، ۲۴ ساعت فرصت داد ریاض را ترک کند. وزارت امور خارجه عربستان نیز سفیر خود در کانادا را به ریاض فراخوانده است. «جاشوا برلینگر»، گزارشگر سی‌ان‌ان در گزارش ۶ اوت خود به نقل از بیانیه وزارت خارجه عربستان نوشت: «این پادشاهی اقدام کانادا را توهین‌آمیز تلقی می‌کند... که مستلزم پاسخی کوبنده است تا مانع دیگر کشورها برای مداخله در امور داخلی عربستان شود.» کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در ارتباط با سرنوشت «سمر بداوی»، فعال حقوق زنان در عربستان سعودی، پیامی در شبکه توییتر منتشر کرده و خواستار آزادی او شده بود.

سمر بداوی، خواهر رائف بداوی، وبلاگ‌نویس معروف سعودی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی بازداشت و به ۱۰ سال حبس و هزار ضربه شلاق محکوم شده بود. مقامات عربستان دلیل جرم و محکومیت او را حمله به ارزش‌های دینی ذکر کرده بودند. همسر این وبلاگ‌نویس به همراه سه فرزندشان از سال ۲۰۱۳ در کانادا زندگی می‌کنند و چند ماه پیش نیز تابعیت این کشور را دریافت کردند.گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد این تعلیق در روابط، نتیجه مجموعه توییت‌هایی از سوی وزیرخارجه کانادا در هفته گذشته است که از مقام‌های سعودی خواسته بود «تا هر چه زودتر» فعالان حقوق مدنی «آزاد شوند». یکی از اتهامات خانم بداوی از نگاه دولت عربستان «پایان دادن به نظام قیمومت مردان بر زنان در عربستان سعودی» است.

دیده‌بان حقوق بشر هم می‌گوید سمر بداوی بار دیگر در اول اوت ۲۰۱۸ به‌عنوان بخشی از «سرکوب غیرمنتظره جنبش حقوق زنان از سوی دولت که در ۱۵ مه ‌۲۰۱۸ آغاز شد، بازداشت شد. در کنار او چند تن از کنشگران دیگر هم دستگیر شدند.» جاشوا برلینگر می‌نویسد خانم بداوی از سوی هیلاری، وزیر خارجه سابق و میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا مفتخر به دریافت جایزه بین‌المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۱۲ شده بود. بداوی در سال ۲۰۱۰ هم به دلیل نافرمانی و تمرد از پدر به ۷ ماه زندان محکوم شد. بداوی معتقد بود که پدرش از ۱۴سالگی و زمانی که مادرش به‌دلیل سرطان درگذشت از او سوءاستفاده کرده بود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارشی با اشاره به روابط اتاوا- ریاض می‌نویسد عربستان سعودی، کشوری که اجازه آزادی بیان را نمی‌دهد، در مقابل انتقادها مدارای کمتری دارد و کم‌تحمل‌تر شده است. این گزارش می‌نویسد تعدادی از ناظران و دیپلمات‌های غربی هم از ولیعهد عربستان انتقاد کرده‌اند زیرا او به دنبال ایجاد کشوری با کمترین ثبات است.این روزنامه به مواضع عربستان در سال‌های اخیر در قبال قطر، بحران بازداشت حریری، مداخله در سوریه و مسائل دیگر هم اشاره کرده و می‌نویسد پس از اینکه کانادا با فروش خودروهای زرهی سبک به عربستان موافقت کرد، از سوی نهادهای حقوق بشری تحت فشار و نظارت قرار گرفت و سازمان‌های غیردولتی، کانادا را برای انجام تحقیقات درباره امکان استفاده از این خودروها در حملات علیه یمن و نقض حقوق بشر تحت فشار گذاشتند.این روزنامه نوشت، تصمیم تعلیق روابط تجاری عربستان با کانادا هرگز به نابسامانی اقتصادی منجر نخواهد شد زیرا تجارت میان دو کشور بسیار محدود است و طبق همه بیانیه‌های رسمی، صادرات کانادا به عربستان بیش از یک میلیارد دلار کانادایی (معادل ۷۷۰میلیون دلار آمریکا) در سال ۲۰۱۷ بود.