اتباع ونزوئلا و کره‌شمالی نیز محدودیت‌هایی برای ورود به خاک آمریکا دارند. از فهرست اولیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، سودان و عراق حذف شده‌اند.رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه بلافاصله در توئیتی از این تصمیم دیوان‌عالی ابراز خرسندی کرد. دونالد ترامپ حکم را «یک پیروزی عظیم برای مردم و قانون‌اساسی آمریکا» خواند و افزود: «در این عصر که تروریسم جهان‌شمول و جنبش‌های افراطی عزم آسیب‌زدن به شهروندان بی‌گناه را دارند، باید پیشینه کسانی را که وارد کشورمان می‌شوند، به‌درستی بررسی کنیم.»

«جان. جی. رابرت جونیور»، رئیس دیوان‌عالی در رای این دیوان نوشته است که روسای‌جمهوری آمریکا از قدرت دخالت در مقررات مهاجرتی برخوردار هستند. این تصمیم دیوان‌عالی یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های دونالد ترامپ ظرف یک‌سال گذشته محسوب می‌شود. «لیپتاک- شی‌یر» نوشتند: تایید دیوان‌عالی «یک پیروزی سیاسی برای ترامپ محسوب شده و می‌تواند قدرت او را برای کنترل مهاجرت در زمانه آشفتگی سیاسی در مورد رفتار با مهاجران در مرز مکزیک افزایش دهد.» اگرچه شماری از دادگاه‌های آمریکا سه فرمان دونالد ترامپ درباره ممنوعیت سفر اتباع چند کشور عمدتا مسلمان را به چالش کشیده‌اند اما دیوان‌عالی آمریکا در حکم اخیر خود می‌گوید مخالفان نتوانسته‌اند نشان‌دهند که این فرمان مغایر با قانون مهاجرت آمریکا یا متمم اول قانون‌اساسی این کشور درباره تبعیض میان ادیان است. این حکم به معنای تایید رویکرد دونالد ترامپ در مورد ورود افراد واجد شرایط به آمریکاست و بالقوه به او امکان افزودن دیگر کشورها را به این فهرست می‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که این سیاست برای دفاع از کشور در مقابل تروریسم ضروری است. خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیرماه) در گزارشی که از واشنگتن منتشر کرده، ضمن تایید فرمان مهاجرتی از سوی دیوان‌عالی آمریکا اعلام کرد که این دادگاه بالاترین مرجع قضایی آمریکا به‌شمار می‌رود. رویترز نیز این حکم را «بزرگ‌ترین موفقیت سیاسی ترامپ در دوره زمامداری‌اش» نامید. از زمان صدور این فرمان، بسیاری از سیاستمداران آمریکا و همچنین مراجع قضایی این کشور، این فرمان را مغایر قوانین آن کشور ارزیابی کرده بودند. رویترز به وجه تمایز و اهمیت حقوقی این حکم پرداخته و می‌نویسد: ترامپ پس از تایید فرمان مهاجرتی خود از سوی بالاترین مرجع قضایی آمریکا می‌تواند علیه دادگاه‌ها و ایالت‌هایی نظیر ایالت ‌هاوایی که مانع از اجرای این فرمان شده بودند، از منظر حقوقی اقدام کند. شاکی این پرونده ایالت ‌هاوایی آمریکا بود که استدلال می‌کرد دستور ترامپ تبعیض‌آمیز بوده و از «خصومت» ترامپ به مسلمانان نشات گرفته است. اکثریت محافظه‌کار دیوان‌عالی گفته‌اند که شاکی این پرونده نتوانست ثابت کند که دستور ترامپ قوانین مهاجرت یا متمم اول قانون‌اساسی را نقض کرده است. سناتور «کوری بوکر» (دموکرات) با محکوم کردن حکم گفته است: «تصمیم امروز دیوان‌عالی نه فقط اشتباه بلکه خطرناک است.»

سابقه حکم مهاجرتی

دیوان‌عالی آمریکا برای نخستین‌بار ماهیت دستورالعمل مهاجرتى دونالد ترامپ را در روز ۲۵ آوریل گذشته بررسی کرد. در آن جلسه وئل فرانسیسکو، وکیل دولت به ۹ قاضی دیوان‌عالی گفت اظهارات ترامپ در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ که خواهان «توقف کامل» ورود مسلمانان به آمریکا شده بود را نمی‌توان به‌عنوان مدرک اثبات‌کننده قصد وی استفاده کرد زیرا ترامپ در آن دوران هنوز رئیس‌جمهوری نبود. قاضی ساموئل آلیتو - که یک محافظه‌کار است - نیز گفت اظهارات ترامپ «ابدا به منع مسلمانان شباهت ندارد.» به‌نظر می‌رسد صحبت‌های جان رابرتس و آنتونی کندی - دو قاضی ارشد دیوان‌عالی که با وجود محافظه‌کار بودن گرایش رای آنها معمولا تغییر می‌کند - حکایت از آن دارد که آنها قصد ندارند که درباره نظر دولت در عرصه امنیت ملی داوری کنند. دیوان‌عالی آمریکا در ماه دسامبر گذشته با هفت رای موافق در برابر ۲ رای مخالف، با اجرای نسخه سوم دستور موافقت کرد و در عین حال تصمیم گرفت که ماهیت آن را بررسی بکند.

متن اولیه آن دستورالعمل در پی احکام دادگاه‌های فدرال، حداقل دوبار تغییر کرد. دستورالعمل شامل شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن و کره‌شمالی می‌شود. دولت ترامپ اخیرا چاد را از این فهرست حذف کرد. همچنین کره‌شمالی و مقام‌های دولت ونزوئلا مشمول این دستور قرار می‌گیرند. شاکی این پرونده محدودیت‌ها علیه ونزوئلا و کره‌شمالی را به چالش نکشیدند. رئیس‌جمهوری آمریکا در ژانویه گذشته بلافاصله پس از رسیدن به قدرت دستوری را برای جلوگیری از سفر و مهاجرت شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان برای ۹۰ روز صادر کرد. آن فرمان با تظاهرات و چالش‌های حقوقی در دادگاه‌ها مواجه شد.

یک نسخه اصلاح‌شده فرمان در ماه مارس صادر شد که عراق را از فهرست خط می‌زد. فرمان تازه همچنین دارندگان گرین‌کارت (کارت اقامت دائم) را معاف می‌کرد. در ماه ژوئن دیوان‌عالی اجازه داد آن فرمان فقط در مورد کسانی که با آمریکا پیوندی اصیل ندارند اجرا شود. فرمان سوم ترامپ در اواخر ماه سپتامبر امضا شد. این فرمان دو کشور کره‌شمالی و ونزوئلا را به فهرست اضافه می‌کرد و دادگاه‌های بدوی اجازه دادند فرمان در مورد این دو کشور اجرا شود. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که سیاست مهاجرتی او برای «دفاع از کشور در مقابل تروریسم» ضروری است.

دولت ایالات‌متحده در درخواست فرجامی که به دیوان‌عالی فرستاده‌ بود، گفته‌ بود فرمان اجرایی ترامپ «بر پایه امنیت ملی و مسائل مربوط به سیاست خارجی شکل گرفته و نه براساس نیت‌های دینی.»