مقتدی صدر رهبر ائتلاف سائرون و طرفدار سیاست خارجی مستقل از جمله فاصله گرفتن از برخی متحدان منطقه‌ای است. او در ظرف سال‌های گذشته کارزار شدیدی را علیه «فساد» و دولت هدایت کرد. ائتلاف مقتدی صدر توانست با کسب ۵۴ کرسی از ۳۲۸ کرسی مجلس عراق در رتبه اول قرار بگیرد. به گزارش رادیو اروپای آزاد،‌هادی عامری ائتلاف فتح‌المبین را هدایت می‌کند. گروه‌های وابسته به حشد الشعبی و در رأس آن عصائب اهل حق در این ائتلاف هستند. در انتخابات ماه گذشته، جناح حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، در جای سوم قرار گرفت.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر و رهبر لیست سائرون در کنفرانس مشترک در نجف با‌هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح که مورد حمایت حشد شعبی است اعلام کرد، ائتلاف الفتح با سائرون در فضایی ملی در کنار ائتلافی قرار می‌گیرد که چند روز پیش میان سائرون، الحکمه به رهبری عمار حکیم و الوطنیه به ریاست ایاد علاوی انجام شد. پنج‌شنبه گذشته رسانه‌ها اخباری درباره سندی منتشر کردند که شامل توافقی بین سائرون، الحکمه و الوطنیه بر سر تشکیل «ائتلاف اکثریت ملی پدرانه» بود. صدر اظهار کرد، هدف از ائتلاف جدید سرعت بخشیدن به تشکیل دولت ملی به‌دور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای است. العامری نیز خاطرنشان کرد، در به روی همه گروه‌ها برای پیوستن به این فضای ملی به‌دور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای باز است. رئیس ائتلاف الفتح تاکید کرد، هیچ مشکلی در بازشماری دستی آرای انتخابات بر این اساس که تغییر با پنج یا ۱۰ درصد همراه باشد وجود ندارد. این درحالی است که مقتدی صدر در توییتی که پیش‌تر بعد از پیروزی در انتخابات منتشر کرد اسامی تمام احزاب را برای تشکیل فراکسیون اکثریت مطرح کرده بود به جز لیست ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الفتح که هر دو از جریان‌های شیعه هستند. همین امر باعث شد بلافاصله گمانه زنی‌ها درباره حذف این دو ائتلاف از دولت آینده مطرح شود اما ائتلاف روز سه‌شنبه صدر با العامری که رهبر سازمان بدر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تشکیل دهنده حشد الشعبی است، این گمانه‌زنی‌ها را کمرنگ کرد.

به گزارش  بی‌بی‌سی، احمد الاسدی، سخنگوی ائتلاف الفتح نیز درباره ائتلاف اعلام شده تاکید کرد، ائتلاف الفتح با سائرون به منظور تشکیل هسته‌ فراکسیون اکثریت است که دولت جدید عراق را تشکیل خواهد داد. وی افزود: ائتلاف جدید از تمام احزاب پیروز می‌خواهد تا طبق برنامه دولتی مورد توافق به این ائتلاف بپیوندند. سخنگوی ائتلاف الفتح گفت: دولت آینده بر مبنای دولت خدمات ملی تامین نیازها حل‌وفصل مشکلات و بحران‌ها و دغدغه‌های ملت عراق تشکیل می‌شود. در بیانیه الاسدی آمده است، این ائتلاف هیچ یک از گروه‌های پیروز را برای مشارکت در آن طبق برنامه دولتی مورد توافق به حاشیه نمی‌راند اما کسی که با آن هماهنگ نباشد حق دارد به اپوزیسیون بپیوندد.

حال با توجه به اینکه ائتلاف صدر با ۵۴ کرسی، ائتلاف الفتح با ۴۷ کرسی، جریان الحکمه با ۱۹ کرسی و ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی مجموعا ۱۴۰ کرسی می‌شوند عددی دشوار در معادله سیاسی عراق را تشکیل می‌دهند. اما مساله تشکیل دولت با تعیین پست رئیس‌جمهوری در ارتباط است که نیاز به موافقت دو سوم رای نمایندگان یعنی ۲۱۳ رای دارد. این در حالی است که اخیرا درپی لغو نتایج آرای خاص و انتخابات خارج از کشور و موافقت با بازشماری دستی آرا از سوی پارلمان آتش سوزی در یکی از مخزن‌های نگهداری صندوق‌های رای رخ داد که نتایج انتخابات را در جایگاهی متزلزل قرار می‌دهد. با این حال، مقتدی صدر روز سه‌شنبه آتش زدن صندوق‌های رای را جنایتی انزجارآمیز خواند و گفت، موضع‌گیری خود را بعد از اعلام نتایج تحقیقات خواهد گفت. حیدر العبادی اخیرا از احتمال «تخلف انتخاباتی بی‌سابقه» در انتخابات روز ۱۲ مه خبر داد و اعضای کمیسیون انتخاباتی را ممنوع الخروج اعلام کرد. پارلمان عراق سپس دستور بازشماری دستی آرا را صادر کرد. اعضای کمیسیون انتخاباتی عراق ادعای «تخلفات گسترده» را رد کرده‌اند. وقتی وزارت کشور عراق یکشنبه گذشته اعلام کرد که در بزرگ‌ترین مرکز نگهداری صندوق‌های آرای مردمی آتش سوزی رخ داده است حیدر العبادی، آن واقعه را یک «توطئه علیه دموکراسی» خواند. عبادی در عین حال از احزاب مختلف خواسته است که به‌رغم بازشماری دستی آرا، به مذاکرات خود برای تشکیل دولت آینده ادامه بدهند. انتخابات پارلمانی عراق که نخستین رای‌گیری سراسری پس از پایان جنگ چهارساله علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در این کشور بود با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو نشد و میزان مشارکت مردم عراق در آن حدود ۴۵ درصد اعلام شد.