العبادی تاکید کرد: به افراد متخصص در اداره جنایی و اداره دفاع مدنی دستور داده تا موقعیت حادثه را شناسایی و گزارشی مفصل از این حادثه و خسارت‌های به‌بار آمده ارائه دهند. وی افزود: «نیروهای امنیتی باید به حمایت از اماکن نگهداری صندوق‌های رای و مخازن‌ صندوق‌های رای در خارج از کشور نیز بپردازند. نیروهای حمایتی ساختمان‌ها و موسسات هیچ ارتباطی به این مساله ندارند و تنها وظیفه آنها تامین امنیت رای‌دهندگان و حمایت از ساختمان‌ها و موسسات و مراکز انتخاباتی و مخزن‌های رای‌گیری است.»

العبادی تاکید کرد: «تحقیقات تا زمان روشن شدن ابهامات حادثه ادامه خواهد داشت و آتش زدن مخزن‌های رای و همزمان شدن آن با روزی که داعش شهر موصل را اشغال کرد به منزله طرحی برای هدف گرفتن کشور و شیوه دموکراتیک آن است اما ما با مشت آهنین با کسانی که به‌دنبال ناامنی کشور و شهروندان هستند برخورد می‌کنیم و تدابیر تضمین‌کننده را لحاظ خواهیم کرد.»

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون نیز در توییتی نوشت: «وضعیت عراق خطرناک است و من نسبت به آغاز جنگ داخلی هشدار می‌دهم.» وی افزود: «پست‌ و مقام در نزد من کم‌ارزش‌تر از «آب بینی بز» است.» در این راستا ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر اظهار کرد، آتش‌سوزی الرصافه در نتیجه یک طرح قبلی بود و سازمان‌های امنیتی مسؤول حمایت از مقرها کوتاهی کرده‌اند و شبهه توطئه برخی عناصر امنیتی وجود

دارد.ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه نیز باردیگر از طرف‌های سیاسی عراق خواست تا زمان برگزاری انتخابات جدید به دور از هرگونه تقلب دولت موقت تشکیل دهند. علاوی تاکید کرد، انتخابات با شائبه‌های مداخله بین‌المللی و منطقه‌ای همراه شد و برخی تعهدی به نتایج انتخابات عراق ندارند.

کمیته امنیتی در شورای شهر بغداد در این‌باره اعلام کرد، آتش سوزی، صندوق‌های رای در الرصافه را هدف قرار داده بود. در این راستا منابع امنیتی و شاهدان عینی به القدس العربی گفتند،‌ کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق چهار مخزن وابسته به وزارت بازرگانی را برای ذخیره صندوق‌های رای و تمامی تجهیزات لجستیکی مربوط به روند انتخابات اجاره کرده بود. این منابع افزودند، آتش یکی از مخزن‌ها را که حاوی سیستم‌های الکترونیکی مربوط به تایید اثر انگشت، دوربین‌ها، تجهیزات شمارش آرا و کارت‌های الکترونیکی و صندوق‌های رای بود،‌ در برگرفت. این منابع گفتند، آتش‌سوزی بسیار گسترده و دود آسمان بغداد را دربرگرفته بود. نیروهای امنیتی بقیه صندوق‌های رای را به مکانی امن منتقل کردند.

معن الهیتاوی،‌ رئیس شورای کمیسیونرها در کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد، آتش سوزی شامل تمامی سیستم‌های الکترونیکی ویژه دفتر انتخابات عراق شده بود و تحقیقات در این زمینه در جریان است. البته آتش‌سوزی تاثیری بر نتایج انتخابات ندارد چراکه پرونده‌های مربوط به نتایج انتخابات در نزد ما هست و ما نسخه‌های ذخیره را در دفتر ملی و دفتر انتخابات بغداد به اضافه برگه‌های رای در صندوق‌ها داریم و این توجه کمیسیون به آرای مردم و خروجی‌های انتخابات را نشان می‌دهد. ریاض بدران، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، هم اظهار داشت، صندوق‌های حاوی برگه‌های رای از آتش‌سوزی رخ داده در مخازن موجود در بغداد سالم مانده‌اند.

سعد معن، سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق روز یکشنبه گفته بود، آتش سوزی در مخزن مربوط به کمیسیون انتخابات که شامل سیستم‌های الکترونیکی و برخی اسناد مربوط به انتخابات ۱۲ مه بوده رخ داده است. این سخنگو گفت، نیروهای دفاع مدنی سه مخزن از مجموع چهار مخزن کمیسیون را در اختیار گرفتند و آتش‌سوزی به صندوق‌های رای‌گیری نرسیده است. صندوق‌های حاوی برگه‌های رای در چارچوب اصلاحیه سوم قانون انتخابات که اخیرا پارلمان آن را تصویب کرد، باید بازشماری دستی شوند.