در این راستا تاکنون ۱۶۰۰ مهاجر غیرقانونی بازداشت و روانه زندان‌های فدرالی ایالات‌متحده شده‌اند. یکی از سخنگویان اداره مهاجرت آمریکا می‌گوید که بازداشتی‌ها به‌طور موقت به زندان‌های فدرال رهنمون می‌شوند و منتظر دادگاه مهاجرت‌های مدنی خواهند شد تا دلایل آنها درباره مهاجرت شنیده شود. این مقام آمریکایی به رویترز تاکید کرد که این دادگاه‌ها شامل حال پناهجویان نیز خواهد بود. درحال‌حاضر مهاجران بازداشتی در زندان‌های ویکتورویل و کالیفرنیا نگهداری می‌شوند و برای نگهداری ۱۰۰۰ نفر دیگر نیز آماده می‌شوند.ترامپ پای موضع سرسختانه خود در قبال مهاجران ایستاده است و قصد دارد تا دیواری هم در مرز با مکزیک بکشد. موضع سخت ترامپ در رابطه با مهاجران بخشی از قول و قرارهای وی در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. او وعده داده بود مهاجرانی که دستگیر می‌شوند تا زمان رسیدگی به پرونده‌شان در زندان‌ها نگهداری خواهند شد.

در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، بسیاری از مهاجران، آنهایی که پرونده جنایی خاصی نداشتند، آزادانه تا روز برگزاری دادگاه‌شان در آمریکا زندگی می‌کردند. باقی نفرات اما در زندان‌های محلی یا مکان‌های ویژه‌ای نگهداری می‌شدند. اداره مهاجرت پیش‌تر نیز برخی از مهاجران را در زندان‌های فدرالی نگهداری می‌کرد اما هیچ‌گاه در این مقیاس نبوده است.سیاست جدید در زمینه مهاجران با انتقادهای وکلای مهاجرت و مقامات سابق همراه بوده است. کوین لندی، یکی از مدیران سابق اداره مهاجرت آمریکا که مسوول بازداشتی‌ها در دوران باراک اوباما بوده است، می‌گوید: نگهداری این حجم از مهاجران در زندان‌ها بسیار غیرمعمول و موجب افزایش نگرانی‌ها است.

او افزود: نگهداری درصد بالایی از مهاجران که جرم و جنایتی هم نداشتند موجب می‌شود این افراد در محیط زندان بسیار آسیب‌پذیرتر از قبل شوند. این افراد در کنار کسانی نگهداری می‌شوند که جرم و جنایت‌های سنگینی داشته و دارای محکومیت‌های طویل‌المدتی هستند. این مقام سابق دولت باراک اوباما در آخر تاکید کرد که این شیوه موجب می‌شود تا مسائل جدی‌تری پدید آید.مقامات اتحادیه کارکنان زندان‌ها می‌گویند تعدد بازداشتی‌ها در مرزهای آمریکا سوالاتی را در مورد کارکنان زندان‌ها و ایمنی آنها پدید آورده است. مقام‌های زندان‌های واشنگتن، کالیفرنیا و تگزاس به رویترز گفته‌اند آنها زمان کمی برای مواجه شدن با این همه زندانی داشته‌اند.زندان ویکتورویل که بالاترین حجم بازداشتی‌ها را پذیرا شده است دارای استانداردی متوسط برای نگهداری زندانی‌ها است. گفته می‌شود تنها ۵۰۰ بازداشتی به این زندان منتقل شده اند.جان کستل‌نیک مدیر محلی شورای زندان‌های آمریکا می‌گوید: تاکنون چنین حرکتی دیده نشده بود. در روز تحویل زندانی‌ها، هر کسی مانند مرغ سرکنده به این سو و آن سو می‌دوید.