کره‌شمالی در آستانه نشست ۱۲ ژوئن میان کیم‌جونگ‌اون،‌ رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سنگاپور این توقف یکجانبه را اعلام کرد. کره‌شمالی در اعتراض به مانور نظامی کره‌جنوبی با ارتش آمریکا تماس با سئول در سطح عالی‌ را قطع کرد و در نتیجه آن، هشت روزنامه‌نگار از کره‌جنوبی از این مراسم جا ماندند. در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها بر سر موفقیت این نشست، مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اواخر دیروز در واشنگتن با ترامپ دیدار کرد. گروهی که با پرواز چارتر از پکن وارد شهر وونسن در شرق کره‌شمالی شدند، متشکل از رسانه‌های انگلیس، روسیه، چین و ایالات‌متحده آمریکا هستند. این روزنامه‌نگاران شامل اعضای شبکه تلویزیونی آسوشیتدپرس، در هتلی در این شهر بندری ساکن شده و بعد از آن با قطار به این سایت واقع در شمال شرقی کره‌شمالی منتقل شدند. مراسم تعطیلی سایت هسته‌ای مذکور احتمالا طی روزهای آتی انجام می‌شود اما این مساله به وضعیت آب و هوایی بستگی دارد. تصمیم کره‌شمالی برای بستن سایت هسته‌ای پانگی‌-ری به نوعی ژست کیم‌جونگ‌اون در آستانه نشست با ترامپ است. کره‌شمالی تاکنون شش آزمایش زیرزمینی در سایت مذکور انجام داده و کیم ماه گذشته به رهبران حزب حاکم گفت که آزمایش‌های بیشتر غیرضروری است.

بی‌بی‌سی نیز در این باره گزارش داد که اگرچه شماری از خبرنگاران غربی و چینی برای حضور در مراسم تعطیلی یک مرکز اصلی آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی وارد این کشور شدند اما مقام‌های کره‌شمالی به خبرنگاران کره‌جنوبی اجازه نداده‌اند در این مراسم شرکت کنند. کره‌جنوبی از اینکه به خبرنگاران این کشور اجازه بازدید داده نشده، ابراز تاسف کرده است. قرار است کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی به زودی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. اما کره‌شمالی ناخرسندی خود را از اظهارات اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته بود برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی از تجربه لیبی پیروی خواهد شد، ابراز کرد.  به گزارش بی‌بی‌سی مایک پنس، معاون ترامپ نیز پس از جان بولتون به رهبر کره‌شمالی هشدار داده که رئیس‌جمهوری آمریکا را «به بازی نگیرد». پنس در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: «اشتباه بزرگی خواهد بود اگر کیم‌جونگ‌اون فکر کند می‌تواند دونالد ترامپ را به بازی بگیرد.» پنس همچنین گفت که ممکن است رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد شرکت در اجلاس ۱۲ ژوئن در سنگاپور تجدیدنظر کند.

پنس گفت «اصلا تردیدی نیست» که ترامپ در صورت لزوم در اجلاس سنگاپور تجدیدنظر خواهد کرد. او گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهوری نگران روابط عمومی باشد، او به فکر صلح است.» نیویورک‌تایمز روز یکشنبه گزارش داده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد آینده این اجلاس با دستیاران و مشاوران رایزنی کرده است. همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه و در آستانه نشست برنامه‌ریزی‌شده میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی با هدف خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره، رئیس‌جمهوری آمریکا با تحت فشار گذاشتن چین، از این کشور خواست تا امنیت مرزش با کره‌شمالی را حفظ کند. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «چین باید تا زمان تحقق توافق اتمی، استحکام و امنیت مرزش با کره‌شمالی را حفظ کند. حرف من این است که اخیرا مرز میان چین و کره‌شمالی بسیار نفوذپذیر شده است. من می‌خواهم این اتفاق بیفتد و کره‌شمالی در پی این مساله بسیار موفق خواهد شد البته تنها پس از امضای توافق.»