دلهره در کاخ شی‌جین‌پینگ

در همین راستا، یک گام از سوی کره‌جنوبی برداشته شد تا روند آشتی میان دو کره سرعت بیشتری بگیرد. به همین دلیل، کره‌جنوبی تبلیغات خصمانه علیه پیونگ‌یانگ در مرزهای مشترک با کره‌شمالی را دیروز(دوشنبه) و پیش از نخستین نشست بین رهبران دو کره متوقف کرد. «جاشوا برلینگر»، گزارشگر سی‌ان‌ان در ۲۳ آوریل، نوشت: «ارتش کره‌جنوبی بلندگوهای بزرگی که به سخن پراکنی و تبلیغ علیه همسایه شمالی اختصاص داده شده بود را جمع کرد و این حسن نیتی دیگر میان دو کره در روزهای منتهی به مذاکرات رهبران دو کشور در روز جمعه است.» صدای این بلندگوها را مایل‌ها دورتر می‌توان شنید. اینها ابزار تبلیغاتی جنوبی‌ها در برابر آزمایش‌های موشکی- هسته‌ای شمالی‌ها بود. اگرچه کره‌شمالی هم روش‌های سخن پراکنی و تبلیغاتی خود را داشت اما در گذشته نسبت به این رفتار کره‌جنوبی در تبلیغات از طریق این بلندگوها با زبان گلوله و آتش پاسخ می‌داد.

برلینگر می‌نویسد: «این اقدام به منزله امتیازی به پیونگ‌یانگ پیش از نشست رهبران دو کشور تلقی می‌شود.» اگر این دیدار برگزار شود، اولین دیدار میان رهبران دو کره از سال ۱۹۵۳ به این سو است؛ دو کشوری که تنها یک «معاهده آتش‌بس» و نه «صلح» میانشان برقرار است. سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی می‌گوید: «این تصمیم اتخاذ شد تا تنش نظامی میان دو کشور اندکی فروکش کند و محیطی صلح آمیز برای نشستی که در پیش است فراهم آورد.» در فوریه سال جاری میلادی نیز کره‌شمالی صدای بلندگوهایش را در مرز و پس از بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی که ورزشکارانش نیز در آن حضور داشتند، پایین آورد. توقف در تبلیغات مرزی بین دو کره درحالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نسبت به این نشست‌ها با کره‌شمالی محتاط‌تر رفتار کرده است. وی در توئیت روز یکشنبه خود نوشت: «ما راه طولانی برای نتیجه‌گیری درباره کره‌شمالی داریم و شاید باید برای این منظور تلاش دو چندان کنیم. زمان همه چیز را تعیین می‌کند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد، همچنان تا حل پرونده کره‌شمالی به‌رغم تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای این کشور راه زیادی مانده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دو توئیت روز یکشنبه در واکنش به اظهارات خبرنگار آمریکایی که گفته بود، آمریکا چشم‌پوشی‌های زیادی مقابل کره‌شمالی داشته درحالی‌که پیونگ‌یانگ از هیچ چیزی عقب‌نشینی نکرده است، نوشت: «عجب! در واقع ما از هیچ مساله‌ای کوتاه نیامدیم،‌ درحالی‌که مسوولان کره‌شمالی با خلع‌سلاح‌ هسته‌ای (گامی بزرگ برای کل جهان) و بستن سایت انجام آزمایش‌های هسته‌ای‌شان موافقت کردند.» ترامپ افزود: «ما همچنان فاصله بسیاری با حل پرونده کره‌شمالی داریم. ممکن است تلاش ما نتیجه بدهد و ممکن است نتیجه‌ ندهد. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.»

مقدمه چینی مقام‌های آمریکایی

مقام‌های دولت آمریکا نیز به نوبه خود در حال مقدمه‌چینی برای یک نشست غیرمنتظره میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی هستند اما روی جزئیات اولیه شامل محل و زمان انجام این نشست و تاکتیک‌های مذاکره هنوز تصمیمات نهایی گرفته نشده است. گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد: «نفس این نشست و دیدار احتمالی میان کیم و ترامپ سال گذشته اقدامی غیرقابل تصور تلقی می‌شد زیرا دو طرف تنش‌های لفظی را به اوج رسانده بودند اما با تحولات رخ داده در چند هفته اخیر، احتمال دیدار میان آنها شدت گرفته است.» دیدار احتمالی میان کیم و ترامپ نخستین نشست میان یک رئیس‌جمهوری آمریکا و یک رهبر کره‌شمالی است. در این میان چندین موضوع بسیار مهم قرار است در نشست غیرمنتظره میان ترامپ و کیم جوان مطرح شود. رویترز و سی‌ان‌ان در گزارشی این موضوعات را چنین بر می‌شمارند:

۱- خلع‌سلاح اتمی: متقاعد کردن پیونگ‌یانگ برای متوقف کردن برنامه‌های اتمی از اهداف تمامی مذاکرات بین‌المللی با کره‌شمالی از اوایل دهه ۹۰میلادی بوده است. برخی مقام‌ها در ژاپن و کره‌جنوبی نگران این هستند که ترامپ در دیدارش با کیم جونگ اون به توافقی سریع درباره موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک برسد و تهدید موشک‌های کوتاه برد برای متحدان را کنار بگذارد. ۲- رهایی از تحریم‌ها و دریافت کمک: کره‌شمالی به دنبال رهایی یافتن از تحریم‌های اقتصادی جامعه بین‌الملل است. در توافق‌های ناکام پیشین، این کشور موافقت کرده بود تا در ازای دریافت کمک، برنامه‌های تسلیحاتی خود را کنار بگذارد. یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: «ما به‌دنبال یک خلع‌سلاح اساسی در برنامه‌های اتمی کره‌شمالی هستیم و تا زمانی که این خلع‌سلاح اتمی به‌دست نیاید، کمپین فشارهای حداکثری بر این کشور ادامه خواهد داشت.» ۳- آمریکایی‌های بازداشتی در کره‌شمالی: کاخ سفید گفته است که مساله سه شهروند کره‌ای- آمریکایی بازداشتی در کره‌شمالی موضوعی مهم پیش از نشست است. ترامپ هفته گذشته گفته بود که واشنگتن درحال مذاکره برای آزادی این سه مرد است و فرصت خوبی برای این کار وجود دارد. ۴- معاهده صلح: کره‌شمالی مدت‌هاست که به‌دنبال جایگزینی معاهده صلح به جای آتش‌بس جنگ ۱۹۵۳ کره است. دو کره مذاکرات را از سر گرفته اما کره‌جنوبی بیشتر ترجیح می‌دهد تا از «سیستم صلح» یا «یک توافق برای پایان دادن به اقدامات خصمانه» به جای «معاهده صلح» استفاده کند.

چینی‌ها می‌ترسند

بحث مذاکره میان کره‌شمالی و آمریکا از موضوعاتی است که ترس همراه با خشم چینی‌ها را به‌دنبال داشته است. آنها می‌ترسند مذاکره مستقیم کره‌شمالی با آمریکا در نهایت موجب شکل‌گیری معامله‌ای میان آنها شود که به این ترتیب، این دو کشور چین را دور زده و در نهایت مانعی بزرگ در راه امیال و اهداف چینی‌ها در شبه‌جزیره به‌وجود آورند. «جین پرلز»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در ۲۲ آوریل، نوشت: «با فعال شدن مثلث آمریکا، کره‌جنوبی و کره‌شمالی، چینی‌ها احساس می‌کنند در خلأ می‌زیند و از حاشیه و کنار گود تنها نظاره گر اوضاع هستند.» بدتر اینکه، بسیاری از تحلیلگران چینی این ترس را دارند که کره‌شمالی ممکن است «چانه زنی» یا «معامله بزرگ»ی را با آمریکا ترتیب دهد که نه تنها موجب نزدیکی این کشور به دشمن و البته همسایه جنوبی اش می‌شود بلکه موجب کاهش وابستگی امنیتی- تجاری این کشور به چین هم خواهد شد. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد چینی‌ها احساس می‌کنند که از متن این دیپلماسی کنار گذاشته شده‌اند و از اهداف «کیم» در نزدیک شدن به دشمنان سابق خود می‌ترسند.  تحلیلگران چینی می‌گویند این کشور باید خود را برای «بدترین احتمالات» آماده سازد. شاید به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور چین به کره‌شمالی رفت تا اطمینان یابد این کشور از مدار پکن خارج نمی شود یا دست کم به منافع پکن پشت نمی کند. «ژانگ بائوهی»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه لینگنان در هنگ کنگ، می‌گوید: «از دست رفتن پرستیژ مشکل بزرگی برای چین و رئیس‌جمهور این کشور است که می‌کوشد تا پکن را بازیگری جدی در روابط بین‌الملل به ویژه در حوزه تحولات شبه‌جزیره کره‌جا اندازد.» او می‌افزاید: «اکنون به نظر می‌رسد دیگر چین جایگاهی نداشته باشد.»