به گزارش نیویورک‌تایمز، جنبش ضدتشکیلاتی پنج ستاره در انتخابات ایتالیا از آرای قابل‌توجهی برخوردار شد اما در پارلمان از کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت به تنهایی بهره‌مند نیست. «لوییجی دی مایو»، رهبر این حزب اظهار کرد، رئیس‌جمهور باید به جنبش پنج ستاره این حق را بدهد که برای تشکیل دولت تلاش کند اما ائتلاف راست میانه که بیشترین کرسی‌ها را در اختیار دارد، معتقد است که تشکیل دولت بر عهده آنان است. دی مایو اعلام کرد، حزبش روی پیشنهادهایی برای برنامه اقتصادی چندساله دولت که باید تا ۱۰ آوریل ارائه شود، کار می‌کند.

جنبش پنج ستاره چیست؟

این جنبش در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک نهاد مبتنی بر «وب» از سوی «بپ گریلو» و به همراهی استراتژیست اینترنتی «جانرابرتو کاسالجیو» بنیان گذاشته شد. در ابتدا هدف افشای فساد در دولت و شرکت‌هایی بوده که در سیاست دستی داشتند و این جنبش تأکید دارد، نه عضوی از جناح‌های چپ است و نه راست و تنها مواضع رسمی خود را از طریق وب‌سایت خود بیان می‌کند. این جنبش خود را یک حزب سیاسی متعارف نمی‌نامد. شواهد حاکی از این است که کاندیدای این جنبش برای نخست‌وزیری «لوییجی دی مایو» است که اکنون ۳۱ ساله بوده و می‌تواند جوان‌ترین نخست‌وزیر ایتالیا باشد. او مدرک دانشگاهی ندارد و پیش‌ از این طراح وب بوده و یک‌ بار به‌عنوان کاندیدای این جنبش در شورای محلی شهر ناپل در ۲۰۱۰ شکست خورده بود. در ماه سپتامبر اما به‌عنوان کاندیدای نخست‌وزیری جنبش پنج ستاره برگزیده شد.

پنج ستاره به چه معناست؟

جنبش پنج ستاره نام خود را از پنج موضوعی که به نظر این جنبش اهمیت بسیاری دارد، برگرفته است: مساله آب و مصرف عمومی آب، حمل‌ونقل پایدار، توسعه پایدار، حفاظت از محیط‌‌زیست و حق دسترسی آزاد به اینترنت. این جنبش شدیدا به موضوع فساد در سیاست ایتالیا تاخته و خواهان کاهش مالیات صنایع کوچک است. دی مایو حتی قوانین بودجه‌ای اتحادیه اروپا را به انتقاد کشیده و خواهان اصلاحات مالی به نفع عموم مردم است. این جنبش طی چند سال گذشته، دیدگاه‌های بدبینانه خود در مورد اتحادیه اروپا را تعدیل کرده؛ با این‌ حال معتقد است که یک رفراندوم برای خروج از اتحادیه اروپا آخرین پناهگاه مردم ایتالیا بعد از تلاش‌های نافرجام برای اصلاح معاهده‌های اروپایی است. با این‌ حال حتی در شرایط برگزاری رفراندوم، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها ۱۵ درصد مردم ایتالیا از این خروج حمایت می‌کنند.

در هر حال، این جنبش در انتخابات اخیر بیش از ۳۲ درصد از آرا را به‌دست آورده است. لوئیجی دی‌مایو، نامزد اصلی «جنبش پنج ستاره»، قبل از انتخابات پیش‌بینی کرده بود که انتخابات، به هرج‌ومرج سیاسی در ایتالیا دامن خواهد زد. از دید تحلیلگران پیش‌بینی این سیاستمدار جوان درست از آب در‌آمده است. روزنامه ایتالیایی «لااستامپا» پس از اعلام نتایج انتخابات این کشور نوشت: «دی‌مایو پیروز شد – تشکیل دولت در ایتالیا غیرممکن است.» جنبش پنج‌ستاره، حزبی است که در سال ۲۰۰۹ و عملا برای اعتراض به فساد طبقه حاکم در ایتالیا تشکیل شد. شاید در آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد که کمتر از یک دهه بعد این جریان، بزرگ‌ترین تشکیلات سیاسی ایتالیا در پارلمان باشد.